Citat:
Ursprungligen postat av
Knavius
Bra skrivet men jag förstår inte vad det betyder rent praktiskt. Hur finner man mening och motivationen till att förbättras?
Vad det handlar om är att vara genuin. Väldigt många gör sånt som de egentligen inte vill göra bara för att det förväntas av en. Av detta blir de stressade och deprimerade och tror att detta är livet. Det är få som lyssnar på sitt inre. Kan man bara få kontakt med sitt inre så får man också kontakt med sin intuition.
Hur börjar man lyssnar till sig själv då? Det mest effektiva sättet för många inklusive mig själv verkar vara meditation. Guidad meditation (t.ex.
www.headspace.com) existerar för att underlätta i början. Ett annat sätt jag har märkt är att följa sin ångest. Jag ser ångesten som en vägvisare i livet, en kompass mot det som är okänt. Våga alltid möta dina rädslor, oavsett vad det är. Fortsätter man bara med det så har man till slut inga rädslor och då vågar man också vara genuin.
Ett annat tips (som redan förmedlas av ens inre men som man ännu inte har förmåga att lyssna till) är att följa dygder. Följ dem som om de vore heliga:
http://www.virtuesforlife.com/virtues-list/. Checkar man av hela den här listan så är man i princip aktualiserad.