Citat:
Ursprungligen postat av
zcrummig
Nä, tänkte överföra mitt windows jag har på min duvarande dator till en usb sticka och föra över på så sätt till den nya datorn. Men alltså ska man ta ssd disken som du la till + en vanlig eller ska man bara använda sig av den där? Alla har alltid sagt till mig att man bör ha 250/500gb SSD sen 1tb/2tb vanlig hårddisk? Och om jag ska lägga ditt ett modernkort vilket föreslår du att jag ska använda?
Samt ser allting annars utöver windows samt modernkort bra ut på builden du gjorde eller måste jag lägga till någon fläkt eller dylikt?
Förstår att allt det här är totalt glasklart för dig och andra i tråden men för mig är allting nytt och förvirrande.
1. Har du redan en nyckel som fungerar så kan du använda dig av den. Om den inte fungerar så finns kinguin, googla så hittar du.
2. Du kommer att ha windows på SSDn, det gör den mycket mer "responsive" och snabbare att använda. Sedan kan du lägga till ett par spel du använder ofta på denna ssd.
3. Du skaffar en till hårddisk, en mekanisk disk som har en skiva som spinner omkring. Fördelen är att dessa är billiga men de är långsamma. Här hade jag placerat spel jag inte använder lika ofta och framför allt filmer. Du kan teoretiskt ha hur många diskar du vill, men en SSD på 500gb + 2-3tb hårddisk (mekanisk är att rekommendera).
4. Jag hade valt ett ASUS-moderkort då jag är mest van vid dem och de har bäst stöd och grymmast bios.
5. Fläktar brukar ingå i chassin, dock brukar de bara vara två stycken, en där fram och en där bak. Det räcker men luftflödet är inte det optimala, vidare om man har fler fläktar så kan man köra de vid en lägre hastighet (rpm) vilket gör att ljudnivån minskas.
6. När du väljer moderkort så kollla på specifikationerna. Under processorsocket så står det vad för socket det är och du ska använda en processor som är kompatibel. Kolla på specifikationerna även här. Ryzen använder sig av AM4-socketen som kommer att stödjas fram till 2020, det betyder att alla ryzen-processorer kommer att kunna använda sig av moderkort med en AM4-socket. Dock är det viktigt att du väljer ett moderkort som har bra stöd, typ ASUS. När det kommer till ASUS så har de bra stöd när det kommer till BIOS, minneskompabilitet och grym VRM (voltage regulator module, den som matar processorn med ström) Du får kolla reviews angående de olika moderkorten för att se vilket som passar dig bäst.