Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-15, 14:50
  #1
Medlem
Tjena,

Letar efter en ny gaming dator och har satt ihop denna och undrar ifall någon som har bra koll på datorer kan bekfräfta ifall den är bra eller ej. Är inte insatt alls i datordelar utan har satt ihop denna efter råd av bekanta. Har ingen aning ifall dessa delar ens "passar ihop"?

Jag letar efter en dator som klarar av att spela de mesta spelen på hög grafik. Till exempel: Fortnite, CS, Realm Royale, World of Warcraft och League of Legends, men mestadels spel som fortnite. Jag vill kunna Streama i hög kvalité (har redan bra internet) utan att det blir för jobbigt för datorn och jag vill även kunna arbeta i Photoshop och andra redigeringsprogram utan att datorn vill ta livet av sig.

http://prntscr.com/jvbh09

Edit: Såg nu att alla delar inte passar med moderkortet. Och har jag ens en nätdel/PSU?

"Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet."
"Moderkortets generation matchar inte processorns"

Hur vet jag vilket moderkort som passar? Om någon vänlig själ vill bygga ihop en dator som passar för mitt ändamål och runt samma pris är jag förevigt tacksam!
__________________
Senast redigerad av zcrummig 2018-06-15 kl. 15:13. Anledning: Formulerade mig fel.
Citera
2018-06-15, 14:57
  #2
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zcrummig
Tjena,

Letar efter en ny gaming dator och har satt ihop denna och undrar ifall någon som har bra koll på datorer kan bekfräfta ifall den är bra eller ej. Är inte insatt alls i datordelar utan har satt ihop denna efter råd av bekanta. Har ingen aning ifall dessa delar ens "passar ihop"?

Jag letar efter en dator som klarar av att spela de mesta spelen på hög grafik. Till exempel: Fortnite, CS, Realm Royale, World of Warcraft och League of Legends, men mestadels spel som fortnite. Jag vill kunna Streama i hög kvalité (har redan bra internet) utan att det blir för jobbigt för datorn och jag vill även kunna arbeta i Photoshop och andra redigeringsprogram utan att datorn vill ta livet av sig.

http://prntscr.com/jvbh09


Den där datorn klarar det du beskriver ja. Jag vet personligen inte om alla dessa delar passar ihop men det är lätt för dig att kolla.

1. gå in på inet.se
2. I menyn till vänster, längst ned så finns det något som heter "datorbygge" eller liknande
3. lägg in alla komponenter
4. Kan du lägga in alla komponenter som du har länkat under så passar de ihop. Kan du inte välja en komponent för att den är grå aka icke klickbar så går den komponenten inte ihop med resterande.

Min magkänsla säger att allt det ska passa dock.
Citera
2018-06-15, 15:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Den där datorn klarar det du beskriver ja. Jag vet personligen inte om alla dessa delar passar ihop men det är lätt för dig att kolla.

1. gå in på inet.se
2. I menyn till vänster, längst ned så finns det något som heter "datorbygge" eller liknande
3. lägg in alla komponenter
4. Kan du lägga in alla komponenter som du har länkat under så passar de ihop. Kan du inte välja en komponent för att den är grå aka icke klickbar så går den komponenten inte ihop med resterande.

Min magkänsla säger att allt det ska passa dock.
Tack!

Alla delar passade inte.

"Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet."
"Moderkortets generation matchar inte processorns"

Hur vet jag vilket moderkort som passar till denna dator?
Citera
2018-06-15, 15:13
  #4
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zcrummig
Tack!

Alla delar passade inte.

"Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet."
"Moderkortets generation matchar inte processorns"

Hur vet jag vilket moderkort som passar till denna dator?

Åfan!

Då är det ett nytt moderkort du ska ha. Lägg in alla komponenter förutom moderkortet. Sedan när du har gjort det så trycker du på moderkort och väljer något utifrån listan som visas.
Så har du sedan en komplett dator.
Citera
2018-06-15, 15:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Åfan!

Då är det ett nytt moderkort du ska ha. Lägg in alla komponenter förutom moderkortet. Sedan när du har gjort det så trycker du på moderkort och väljer något utifrån listan som visas.
Så har du sedan en komplett dator.
Alright, jag vet inte om jag är blind eller bara väldigt dum. Men har jag en nätdel/PSU i listan jag länkande?

Edit: Gör jag som du hänvisade och sedan går in på moderkorten så finns det ingen som passar, haha.
Citera
2018-06-15, 15:22
  #6
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zcrummig
Alright, jag vet inte om jag är blind eller bara väldigt dum. Men har jag en nätdel/PSU i listan jag länkande?

Edit: Gör jag som du hänvisade och sedan går in på moderkorten så finns det ingen som passar, haha.

Ja det har du.

Jo det finns det haha

Här har du en länk nedan till en korg.

https://www.inet.se/produkt/b1012022/datorbygge
Citera
2018-06-15, 15:23
  #7
Medlem
Mintafs avatar
Notera nu att detta är utan windows. Ska du ha det också så är det 1000kr till. Jag föreslår att du tankar den skiten på en USB sticka annars.
Citera
2018-06-15, 15:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Ja det har du.

Jo det finns det haha

Här har du en länk nedan till en korg.

https://www.inet.se/produkt/b1012022/datorbygge
Tack så jättemycket! Hört runt lite och vissa säger att i5 6600k är ganska outdated och bör istället köra i5 8600, vad tycker du om det?

Angående nätdelen ser det ut såhär för mig: http://prntscr.com/jvc2z2
Citera
2018-06-15, 15:31
  #9
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zcrummig
Tack så jättemycket! Hört runt lite och vissa säger att i5 6600k är ganska outdated och bör istället köra i5 8600, vad tycker du om det?

Det håller jag med om. Streaming käkar en del processor. Så vill du köra hårt tycker jag att du ska vänta och spara in till en i7 istället

Jag har en i7 7700, den blir lätt varm men med rätt luftflöde i burken så är det en fantastisk processor.
Citera
2018-06-15, 15:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Det håller jag med om. Streaming käkar en del processor. Så vill du köra hårt tycker jag att du ska vänta och spara in till en i7 istället

Jag har en i7 7700, den blir lätt varm men med rätt luftflöde i burken så är det en fantastisk processor.
Är den bättre än exempelvis i5 8600 3.6 GHz 9 MB? Och hur hur skapar man rätt luftflöde? Förlåt att jag låter helt efter men har verkligen ingen koll alls på detta. Har i alla tidigare år bara köpt färdigbyggda datorer, haha.
Citera
2018-06-15, 15:36
  #11
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zcrummig
Är den bättre än exempelvis i5 8600 3.6 GHz 9 MB? Och hur hur skapar man rätt luftflöde? Förlåt att jag låter helt efter men har verkligen ingen koll alls på detta. Har i alla tidigare år bara köpt färdigbyggda datorer, haha.

Är inte för insatt på processorer, men vet att i7 är mer för redigering, film osv medans i5 fungerar bra för spel. i7 tror jag tillhör streaming lite mer. Jag vet att din processor som du har i den listan fungerar för streaming, jag vet bara inte om det är en markant skillnad. Jag har absolut inga problem alls med streaming, dock har jag en lite bättre setup än vad du länkade i den listan.
Citera
2018-06-15, 15:52
  #12
Medlem
Fixat ihop denna nu: https://www.inet.se/produkt/b1012029/dator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback