Citat:
Ursprungligen postat av
riverman83
Du säger alltså att det är livsstilen som avgör om man kan spara eller inte? Inte vad man har för lön, utgifter, storlek på familj m.m m.m.
Alla människor har faktist inte löner på 40-50 tusen i månaden, ska inte då dessa ha rätt till att köpa en fastighet?
Privatekonomi är komplex och en långsiktigt process. Varenda beslut vi fattar påverkar vår ekonomi. Stanna i skolan, gifta sig med någon som har skuld, hur många barn man skaffar osv. Man brukar tänka att köpa hus, bil tillhör till ekonomi, men kärleken, vilka vänner man väljer är något helt annat. I verklighet allt detta ingår i samma paketet.
Jag säger inte att man ska underordna beslutet om hur många barn man skaffar eller vem gifter man med till ekonomin. Jag själv tex har valt ett yrke som kräver 9 års utbildning (inkl.doktorandutbildning) och ger låg inkomst. Ekonomiskt var det ett löjligt beslut, jag ändå känner att det var bra beslut för mig. Jag måste dock anpassa mig till mina inkomster. Priset jag betalar för att kunna jobba med vad jag brinner för är att det inte finns utrymme t.ex. att flytta till hus från min lägenhet.
Självklart ska man köpa fastighet om man har lägre lön. Det gäller bara att anpassa sig efter sin inkomst. 90% av oss har inte råd med skiten som kommer om man inte kan betalar senare. Speciellt om man har barn kan man inte riskera att förlora sitt boende eller hamna hos Kronofogden. Det förstör inte bara ekonomin utan hela familjen.
När man lånar får man inte pengar. Man köper en tjänst som kostar. Därför ska man minimalisera lånebeloppet. Att ta ett blancolån för 300.000 med 20% ränta är en sådant lyx inte så många har råd med. Kanske den som skriver att han tog lån för kontantinsatsen för att han köpte en bil för 500+. Jag tycker att det är ett dåligt ekonomisk beslut. Men om han har råd med det så är det ingen problem. Man får fatta dum beslut så länge plånboken inte är tom.