2018-06-15, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Strömavbrott idag leder till mycket mera problem än förr.
Orsaken är all elektronik som finns överallt och styr mycket som förr styrdes elektromekanisk.

Många elektroniska styrningar har batteribackup , glömmer man byta batterierna vart fjärde till femte år så blir det problem.
Batterierna håller längre men efter 5 år finns inga garantier, varit med om styrningar där batterierna var ca 10 år och dom var helt uppsvällda och korroderade.
Finns ingen batteriback upp försvinner dom inprogrammerade värdena i "minnet"

Stora problem återställa sådant om ingen dokumentation finns på värdena.
Besvärligt om inprogrammerade värden försvinner och det inte ens finns dokumentation på det. Men om inprogrammerade värden försvinner så beror det ofta på något annat än just spänningsbortfallet tror jag generellt. Kanske har det blivit nåt annat fel samtidigt då p.g.a. överspänning vid blixtnedslag och samtidigt dåligt åsklederi eller nåt sånt i så fall, det kan ju göra att lagringsenheter och moderkort och annat blir skrot.

Om strömmen bryts och backupbatteriet inte fungerar så borde det i normalfallet bara innebära att styrdator eller servern eller vad det nu är som är "styrning" går i stop och utgångar blir då ofta noll tillfälligt tills dess att det hela har återstartats efter att strömavbrottet har gått över. Programmet försvinner i regel inte helt och hållet bara för att man stänger av elektronikgrejer.

Batteribackup, UPS eller dieselaggregat är ofta endast kopplade till viktiga nödfunktioner såsom att hålla igång kylpumpar, nödbelysning m.m. Så har det i alla fall varit i de fastigheter, och industrier m.m. som jag vistats inom vid strömavbrott. Men det funkar kanske annorlunda inom andra verksamheter.
Citera
2018-06-16, 00:07
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Jag ringde när strömmen hade kommit tillbaka naturligtvis!
Ja, naturlich. Det framstår ju som glasklart när man läser dina kortslutna inlägg.
Citera
2018-06-16, 00:21
Medlem
Jag tyckte det var extra roligt att Göteborgs Energi talesperson - ett fruntimmer - naturligtvis -deras PR person: Ja vi har ju haft lite osäkert väder och så med stora temperaturhöjningar och blåsigt väder - jag visade det för mina arbetskamrater och vi bara log såsom vi kommunistiska män gör.

Hur var det förra månaden när halva NV Skåne släcktes ner - (Bjärehalvön + Höga)

då var det en chaufför som kört in i 130KV stolpe...

Man ser att någon testar vårat tålamod.
Senast redigerad av Bacto 2018-06-16 kl. 00:47.
Citera
2018-06-16, 03:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Jag tyckte det var extra roligt att Göteborgs Energi talesperson - ett fruntimmer - naturligtvis -deras PR person: Ja vi har ju haft lite osäkert väder och så med stora temperaturhöjningar och blåsigt väder - jag visade det för mina arbetskamrater och vi bara log såsom vi kommunistiska män gör.

Hur var det förra månaden när halva NV Skåne släcktes ner - (Bjärehalvön + Höga)

då var det en chaufför som kört in i 130KV stolpe...

Man ser att någon testar vårat tålamod.
Kan du ge oss en länk om den händelsen?
Citera
2018-06-16, 06:18
Medlem
Monolits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N0sslo
Citat:
På fredagen förklarar Göteborgs Energi vad som föranledde strömavbrottet. Enligt driftchef Annika Andrén så ska en anslutning till en av transformatorerna i ett av deras utomhusställverk i Biskopsgården ha lossnat. Men det rör sig inte om någon vanlig kabel, utan mer rejäla grejer, berättar hon.

– Transformatorn är ungefär en meter stor, anslutningen sitter i en kopparskena, i ett omfång med bultar och det hade lossnat, säger Andrén.

Liten blid på vad som faktiskt hände.

Bild

Jag var bara tvungen att åka dit och titta och det stämmer med vad GE sagt. Längst till höger verkar det ha lossnat en större balk och allt har ramlat mer på transformatorns topp. Man ser isolatorerna hänga ner vänster om transformatorn.

Måste blivit en rejäl smäll.

Som en jämförelse så ser ni transformatorn bredvid där allt ser ut som vanligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Om "den bara lossnat" så misstänker jag vibrationer. Tänker så klart på AC frekvensen och resonans i just den skenan som sakta men säkert skruvat loss bultarna över lång tid.

Det eller helt enkelt korrosion.
Inte så förvånad. Rost vibrationer eller sprickor i betongen efter årtionden av användning. Saker går sönder, men att förutse att just dessa av alla gamla skruvar skulle ge vika utav alla som finns.

Kan knappast ge Göteborg Energi skulden för att just den balken ramlade ner, men typiskt att det sker innan man är färdig med moderniseringen.

Däremot är jag förvånad över att det spred sig över minst fyra 130kV anläggningar.

Citat:
Ursprungligen postat av 43344
27 december 1983: pillar man på den grejen i Enköping så slocknar hela Sverige söder om Dalälven, check.
14 juni 2018: pillar man på den grejen i Biskopsgården så slocknar halva Göteborg, check.
Någon uppdaterar sina manualer..

Även om man inte pillat på något så var det en enorm seriereaktion 1983 och resultatet var att man skapade helt ny kontrollteknik så att felen framöver skulle begränsas lokalt. Antar att det vidareutvecklats ytterligare sedan dess och motsvarande teknik borde väl finnas i regionnäten nu för tiden.

Min stora fundering och kritik är varför detta inte fungerat här. Kanske systemen mellan Vattenfall och Göteborg energi inte lirar bra ihop.
Citera
2018-06-16, 07:34
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Ja, naturlich. Det framstår ju som glasklart när man läser dina kortslutna inlägg.
Ibland får man läsa lite mellan raderna.
Citera
2018-06-16, 07:43
Medlem
Citat:
Kan du ge oss en länk om den händelsen?
(FB) Skåne: Lastbil fällde 130 kV kraftledningsstolpe (2018-06-06 #1)
Citera
2018-06-16, 10:49
Medlem
Citat:
27 december 1983: pillar man på den grejen i Enköping så slocknar hela Sverige söder om Dalälven, check.
14 juni 2018: pillar man på den grejen i Biskopsgården så slocknar halva Göteborg, check.
Någon uppdaterar sina manualer..

Lägger till:

Bristande ställverksunderhåll på en ort folk tror man bara hittar på namnet till leder till internationell mörkläggning, snabbstopp av kärnreaktorer and what not:

2003

Citat:

När strömmen försvann klockan 12.30 blev effekterna mycket omfattande och i vissa fall kaosartade. Trafiken på Öresundsbron stoppades i båda riktningarna och tågtrafiken i Skåne stod stilla. Flygplatsen Sturup samt sjukhusen i regionen gick på reservkraft.

Samtliga hissar i Skåne stannade. Även trafiken på vägarna påverkades eftersom strömavbrottet släckt trafikljusen, och flera trafikolyckor rapporterades. Korttransaktioner gick inte att genomföra eftersom det var problem med teletrafiken. Dessutom slogs industrier samt tåg- och flygtrafik ut.

Flera timmar efter det att Svenska Kraftnät fått i gång kraftförsörjningen var tusentals hushåll fortfarande utan ström eftersom två av de fem största näten i södra Sverige inte var i drift.

På eftermiddagen tvingades Sydkraft därför att starta det oljeeldade Karlshamnsverket som normalt står avställt och enbart används vid sträng kyla.

Alla SOS Alarmcentraler i södra Sverige var fullkomligt nedringda när automatlarmen gick och felanmälningslarmen började rasa in.

http://www.hn.se/nyheter/halland/ors...redd-1.3573192

Ruskigt skört distributionssystem tillsammans med bortklemad och handlingsförlamad befolkning är ingen bra kombo.

Fler stora elavbrott: (urval)

Citat:

° Maj 2002: Efter en tunnelbrand i Akalla i nordvästra Stockholm blir 50 000 människor utan ström i flera dagar. Även elektronikindustrierna i Kista drabbas hårt.

° Januari 2001: Tung blötsnö över Svealand och Götaland orsakar massiva strömavbrott. Runt 70 000 abonnenter drabbas, framför allt i Västsverige.

° December 1999: Tre personer omkommer och nära åtta miljoner träd knäcks när en storm drabbar södra Sverige. Som mest är 100 000 människor utan ström.

° November 1995: Över 100 000 människor blir utan ström efter ett snöoväder som drar in över Göteborgsområdet. Varken tågen eller vägtrafiken fungerar.

° Augusti 1992: Tusentals människor blir fast i tunnelbanevagnar och hissar i Stockholm efter ett strömavbrott mitt under vattenfestivalen. Trafiksignaler som inte fungerar skapar trafikkaos.

° December 1983: Sveriges största strömavbrott hittills orsakas av en brand i en transformatorstation nära Enköping. Inom 30 sekunder är hela södra Sverige och delar av Norrland strömlöst. Totalt drabbas flera miljoner svenskar.

Citera
2018-06-16, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Liten blid på vad som faktiskt hände.

Bild

Jag var bara tvungen att åka dit och titta och det stämmer med vad GE sagt. Längst till höger verkar det ha lossnat en större balk och allt har ramlat mer på transformatorns topp. Man ser isolatorerna hänga ner vänster om transformatorn.

Måste blivit en rejäl smäll.

Som en jämförelse så ser ni transformatorn bredvid där allt ser ut som vanligt.

Inte lätt att se nåt på den bilden. För en lekman som undertecknad så ser det ut som två st träplank och där bakom kanske det finns transformatorer.

Ser även ut som att det är en kranbil eller nåt liknande som är parkerad längst till vänster på bild. Därmed kan man misstänka att de som ev. har varit där och mekat eller gjort underhåll har klantat till det, dom kanske tappat nåt eller glömt att dra åt något innan de gick hem för dagen eller tog rast? Det är lätt hänt att det blir schabbel när man mekar med grejer, det vet jag av egen erfarenhet tyvärr..... Märklig slump och mycket otur om nåt skulle rosta av eller gå sönder av sej självt precis vid det tillfälle när underhåll görs. Men det är ju inte heller omöjligt förstås. Kan ju vara en kombination av flera olika saker samtidigt också.
Citera
2018-06-16, 12:52
Medlem
Monolits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Inte lätt att se nåt på den bilden. För en lekman som undertecknad så ser det ut som två st träplank och där bakom kanske det finns transformatorer.

Ser även ut som att det är en kranbil eller nåt liknande som är parkerad längst till vänster på bild. Därmed kan man misstänka att de som ev. har varit där och mekat eller gjort underhåll har klantat till det, dom kanske tappat nåt eller glömt att dra åt något innan de gick hem för dagen eller tog rast? Det är lätt hänt att det blir schabbel när man mekar med grejer, det vet jag av egen erfarenhet tyvärr..... Märklig slump och mycket otur om nåt skulle rosta av eller gå sönder av sej självt precis vid det tillfälle när underhåll görs. Men det är ju inte heller omöjligt förstås. Kan ju vara en kombination av flera olika saker samtidigt också.
Här står tre transformatorer som står skyddade bakom kraftiga betongväggar, inte träplank. Det går inte att se transformatorerna, men det går att se vad som finns över dem.

Det pågår nybyggen inne på anliggningen så det är riktigt att det är en kranbil och materialupplag där också. Arbetet pågår precis bredvid, men naturligtvis vill ingen som håller på med bygget komma nära de gamla anläggningarna som är i full drift.

Denna del måste ha sett likadan ut i årtionden. Ingen del av bygget är färdigt för nya elanläggningar. Alla gamla anläggningar är i drift (förutom att man rivit delar av en kondensatoranläggning). Det är således knappast någon som varit där och skruvat nyligen.

Detta är en stor anläggning med mängder av ledningar som har byggts om och till i många omgångar under årens lopp, men det mesta är som sagt gammalt.

Har ni svårt att förstå beskrivningen så åk dit och titta själv.
Citera
2018-06-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
hur fungerar det egentligen med typ serverhallar vid strömavbrott finns det reservkraftverk till dessa?

vet att det har varit populärt i bland annat norrbotten med att bygga serverhallar hoppas man har koll på vad som händer vid ett långvarigt strömavbrott då jag antar att det kan bli dyrt för någon om det blir problem

"Alla" serverhallar har reservkraft i form av UPS och dieselaggregat. UPS med stora batterirum används för att driva hela hallen tills generatorn startat upp och kan leverera el.

Privata serverhallar (d.v.s. företags egna hallar) brukar ha UPS men inte alltid generator.

Reservkraften testas regelbundet; varje månad eller kvartal är det normala.
Citera
2018-06-16, 18:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsifnori
"Alla" serverhallar har reservkraft i form av UPS och dieselaggregat. UPS med stora batterirum används för att driva hela hallen tills generatorn startat upp och kan leverera el.

Privata serverhallar (d.v.s. företags egna hallar) brukar ha UPS men inte alltid generator.

Reservkraften testas regelbundet; varje månad eller kvartal är det normala.

Mindre hallar brukar ha bränslecell istället för generator. Bränslecellen kan sitta i eget rack inne i datorhallen och behöver inget eget motorrum mm som en dieselgenerator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in