2018-06-15, 17:04
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyAssFuck
Vill även lägga till att räddningstjänsten gjorde runt 50 utryckningar pga bla automatiska larm som gick igång. Så dels var det nog svårt att komma fram via telefon till larmcentralen och dels var utryckningsfordon upptagna.
Många har IP-telefoni idag och när elen slås ut så slås även telefonen ut. Problemet var att det ej gick att ringa ut med mobilen heller så det nätet måste ha slagits ut också.
Citera
2018-06-15, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Förstår inte vad du menar med maskinhall.

Har kollat på Göteborg Energi hemsida och den är nu uppdaterad.

Om detta stämmer så är det på 400kV nivå. Väldigt märklig spridning dock, särskilt att centrala och västra Hisingen drabbades. Om något område kommer in från nordost i normala fall så borde det ju vara dessa. Samtidigt är områdena i sydväst inte drabbade. Dessa borde logiskt vara matade från Lindome under normala förhållanden. Större delen av Mölndal borde också ha blivit drabbad, men så verka det inte vara.

Någon bra idé?
Citat:
Ursprungligen postat av Monolit
Jag har gjort en egen analys av läget nu, men jag får inte ihop det.

Citat från GP: "Vi håller på att säkerställa exakt vad som hänt, men det berodde på ett tekniskt fel i ett av våra ställverk. Det ledde till följdfel som gjorde att det här felet spred sig i elnätet, säger han."

Man får gå till Göteborg Energis hemsida och se exakt när felen inträffade.

Alla småfel verkar ha varit tidigare under dagen. Även de två större områdena sydväst om Frölunda var på dagen och varade mindre än en minut. Dessa kan vi bortse ifrån.

centrala Göteborg, Majorna, Masthugget, Högsbo, Långedrag, Haga. Alla förlorade strömmen 20:32 och återfick det med några minuters intervall omkring 20:50.

Torslanda: Ligger ju långt ifrån de övriga områdena, men drabbades samtidigt vilket är anmärkningsvärt.

Biskopsgården med omnejd: Drabbades 20:45 och varade nästan en timma.

För att komma vidare så behöver man förstå hur 130kV nätet är uppbyggt och bl.a. finns det två stora luftledningar mellan stationen Hisingen i Tuve och stationen Repeshäll i Biskopsgården samt minst tre stationer mellan dessa.

Jag tror att felet är på någon av dessa stationer som slagit ut en av dessa ledningar. Det skulle drabbat Torslanda. Den andra ledningen borde försörjt bl.a. Biskopsgården och centrala Hisingen som inte drabbades (än).

Från Repeshäll tror jag det finns en ledning till Rosenlund. Den har troligen slagits ut son därmed hela Rosenlundsanläggningen och drabbat centrala Göteborg. Ytterligare seriereaktion borde slagit ur Godhem som då drabbat hela Majorna.

Alternativt så kan det ha startat i Godhem först och sedan fått följdfel åt motsatt håll.

När man har försökt att börja hitta alternativa vägar in för att återställa (främst Torslanda) så tror jag man överbelastat den andra ledningen till Repeshäll och därmed senare slagit ut Bisakopsgården med kringliggande områden. Oj!!

Slutligen så har det tidigare i tråden varit en spekulation om att det skulle vara en ledning från Ringhals som var orsaken. Jag måste säga att jag inte tror på det, men vad tror ni?
Intressant analys. Ska bidra med några tankar och gissningar.

Enligt vad som är känt har Göteborg Energi förstärkt sitt elnät de senaste tio åren genom att dra 130 kv-ledningar mellan sina olika K-stationer i stan. I tråden "UE i Göteborg" (i Urban Exploration-forumet) finns detta beskrivet i detalj. Bland annat har stationerna Kungsladugård, Annedal, Gårda, Kallebäck och Marieholm förstärkts med 130 kv-ledningar från olika håll. Dessa stationer verkar alltså huvudsakligen tjänas av 130 kv, är en slutsats jag drar (inte 230 eller 400 kv). I media talade man igår om ett avbrott på "130 kv-nivå". Det kan tala för att avbrottet inträffat i någon av dessa stationer. Repshäll, som du nämner, är en.

I vissa öppna källor framgår att ledningarna du nämner i ditt senaste inlägg bär 130 kv, se nedan. Du talade i ditt första inlägg om 400 kv, men jag gissar att vi är ense om att det är 130 kv i ledningarna du beskrev.

I ett kommunalt dokument från 1962/63 talas om att det finns en 130 kv-ledning Lärje-Repeshäll:
http://www5.goteborg.se/prod/fastigh...df?OpenElement
Lärje bör vara synonymt med Alelyckan.

I Högsta domstolens referat från 1988 talas om en 130 kv-ledning mellan Torslanda och Länsmansgården:
https://lagen.nu/dom/nja/1988s376
NJA 1988 s. 376
Fråga om ersättning enligt ledningsrättslagen för inverkan på fastighets marknadsvärde av psykiska och estetiska störningar.
Statens Industriverk meddelade i beslut d 25 april 1980 Statens Vattenfallsverk tillstånd att framdraga och till d 14 mars 2017 begagna en dubbel 130 KV-ledning från en punkt vid Länsmansgården på ledningen Tuve-Repeshäll till en transformatorstation vid Torslanda, allt inom Göteborgs, Björlanda och Torslanda registerområden, Göteborgs kommun

Det finns också stationer för stamnätet i närheten av Göteborg, jag tror att såväl Stenkullen som Lindome och Alelyckan/Lärje är sådana stationer. De två förstnämnda ägs av Svenska kraftnät, den sistnämnda av Vattenfall. Du nämner: "stationen Hisingen i Tuve". Även det är Svenska kraftnäts anläggning, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Jag ringde igår och fick besked om att det hade blivit överslag hos Vattenfall. Vad ska man tro? Allvarligt när man inte kan ringa ut eller komma ut på nätet.
Detta tycker jag var ett intressant besked. Den enda anläggning Vattenfall äger i närområdet är mig veterligen den i Alelyckan. Vem kom detta besked ifrån, från Göteborg Energi?
Jag hittar inte så många referenser om stället i Alelyckan men det verkar stå klart att det är en både viktig och känslig punkt för hela stadens energiförsörjning, kanske en av få punkter där stamnätet ansluter till Göteborg (Lindome, Tuve och Stenkullen kan vara tre andra punkter). Handhar Alelyckan omvandling från 400 kv till 130 kv, någon som vet?

Info om ett åsknedslag i Alelyckan 2003 nedan. Inget lika stort elavbrott den gången, då drabbades endast Backa:
https://www.expressen.se/nyheter/son...eptember-2003/
10.52. Hisings Backa. Blixten slår ner i Vattenfalls ställverk i Alelyckan så en transformator exploderar och börjar brinna. Räddningstjänsten släcker. Under en timme därefter är 5 600 abonnenter i Backa utan el. Också tågtrafiken drabbas.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
vad som hänt verkar vara att ett antal frånskiljare löst ut pga överspänning i matningsnätet till ställverken. Då ställverken matas från olika håll men att det aktuella energibehovet och energitillgången styr exakt vilken huvudmatning som används så är det alltså de områden som råkade använda samma matning som drabbades. Det behöver inte vara geografiskt ordnade, men det vanligaste är alltså att omåden i södra Göteborg matas från syd och öst/nordöst från nordöst.

Mest troliga orsaken till avbrottet är att en åskblixt slagit ner i transformatorstationen. Det rådde lokala åskskurar vid den aktuella tidpunkten.
Som svar till Monolit som undrade om "maskinhall". Jag förstår att du jobbar på ett större företag (maskinhall av något slag) som har matning från syd och norr. Det borde vara några av de större stationerna ni är inkopplade på då gissar jag, till exempel Lindome och Alelyckan eller Tuve. Det vill säga inte Göteborg Energis K-stationer, utan på högre nivå än det.

I Lindome ansluter både Ringhals och Kontiskan (från Danmark), såvitt jag förstår. Kontiskan går sedan vidare till Stenkullen. Om Lindome varit drabbat så är det konstigt att man fick igång alla områden väldigt snabbt, förutom Biskopsgården. Det tycker jag kan tala för att stoppet hade sitt ursprung i närheten av Biskopsgården. Kanske Tuve eller Alelyckan. Eller Repeshäll. Ren gissning dock. Hur säkra är dina uppgifter om att stoppet härstammade söderifrån?

Min gissning blir att stoppet börjat genom t.ex. ett blixtnedslag i någon av de viktigare anläggningarna, kanske Alelyckan, Tuve eller Lindome. Sedan har det spridit sig vidare och fått följdverkningar i Göteborgs Energis K-stationer, såsom Repeshäll, Godhem, Rosenlund osv. Det verkar förenligt med beskrivningen i media som kommit fram än så länge.

.
Senast redigerad av 43344 2018-06-15 kl. 17:54.
Citera
2018-06-15, 17:51
Moderator
Tystnads avatar
Strömavbrott idag leder till mycket mera problem än förr.
Orsaken är all elektronik som finns överallt och styr mycket som förr styrdes elektromekanisk.

Många elektroniska styrningar har batteribackup , glömmer man byta batterierna vart fjärde till femte år så blir det problem.
Batterierna håller längre men efter 5 år finns inga garantier, varit med om styrningar där batterierna var ca 10 år och dom var helt uppsvällda och korroderade.
Finns ingen batteriback upp försvinner dom inprogrammerade värdena i "minnet"

Stora problem återställa sådant om ingen dokumentation finns på värdena.
Citera
2018-06-15, 18:16
Medlem
W.Irvings avatar
Korrigerad till mer rättvisande rubrik.
"Kaos i Göteborg efter strömavbrott" -> "Stort strömavbrott i Göteborg 2018-06-14"

/Moderator
Citera
2018-06-15, 18:34
Medlem
enfindams avatar
43344: Jag fick beskedet från Göteborg Energi.
Citera
2018-06-15, 18:41
Medlem
Här är Göteborg Energis förklaring till felet, från GT (https://www.expressen.se/gt/stort-st...-goteborg-2/):
Citat:
Ett stort antal hushåll i vissa delar av Göteborg var under torsdagskvällen strömlösa.

Strömmen försvann runt 20.30 och drabbade stora delar av centrum, Majorna, Högsbo och Hisingen. Dessa delar förblev strömlösa i drygt en timmes tid.

På fredagen förklarar Göteborgs Energi vad som föranledde strömavbrottet. Enligt driftchef Annika Andrén så ska en anslutning till en av transformatorerna i ett av deras utomhusställverk i Biskopsgården ha lossnat. Men det rör sig inte om någon vanlig kabel, utan mer rejäla grejer, berättar hon.

– Transformatorn är ungefär en meter stor, anslutningen sitter i en kopparskena, i ett omfång med bultar och det hade lossnat, säger Andrén.

Hur har den kunnat lossna?

– Den frågan ställer vi oss själva också. Det pågår en utredning och vi jobbar på det just nu, säger Andrén.

”Oförutsägbart och ovanligt fel”
Enligt Annika Andrén upptäckte man själv inte att det hade skett ett avbrott på elbolagets egna mätinstrument.

– Det är ett väldigt oförutsägbart och ovanligt fel och vi fick ingen detektering på att det skett hos oss utan det gick vidare till Vattenfalls nät. Det gjorde att det blev många strömlösa kunder. Det spred sig kan man säga.

Annika Andrén tillbakavisar att gårdagens regnväder skulle ha något med avbrottet att göra. Däremot menar hon att ställverket, som byggdes under 70-talet, är extra utsatt då det står utomhus. Därför har man sen tidigare påbörjat ett renoveringsarbete av ställverket.

– Göteborgsväder är en väldigt påfrestande miljö med saltpåläggning och västanvind. En extremt jobbig miljö för ställverk. Därför kommer vi att omvandla det här till ett inomhusställverk, säger Andrén.

Jobbar med fastigheter där en del underleverantörer till Volvo huserar, och det blev minst sagt livat igår kväll när strömmen gick. Var väldigt stora lågor från raffinaderierna när dessa brände av gasen, så kan förstå att folk misstar det som bränder. Speciellt om man bara ser lågan och den stora rökpelaren.
Citera
2018-06-15, 19:02
Medlem
enfindams avatar
Det låter osannolikt att något sådant här bara kan "hända", är det uteslutet att det inte ligger ett sabotage bakom?
Citera
2018-06-15, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Det låter osannolikt att något sådant här bara kan "hända", är det uteslutet att det inte ligger ett sabotage bakom?
saabotage
Citera
2018-06-15, 20:00
Medlem
hur fungerar det egentligen med typ serverhallar vid strömavbrott finns det reservkraftverk till dessa?

vet att det har varit populärt i bland annat norrbotten med att bygga serverhallar hoppas man har koll på vad som händer vid ett långvarigt strömavbrott då jag antar att det kan bli dyrt för någon om det blir problem
Citera
2018-06-15, 20:33
Medlem
Om "den bara lossnat" så misstänker jag vibrationer. Tänker så klart på AC frekvensen och resonans i just den skenan som sakta men säkert skruvat loss bultarna över lång tid.

Det eller helt enkelt korrosion.
Citera
2018-06-15, 23:22
Medlem
GNOMDSs avatar
Om det nu är en skruv som har " lossnat" på en vital del är det otroligt märkligt. Det finns faktiskt låsmuttrar.Dessutom i rostfritt om miljön är korrosiv som den är i Göteborg med saltmättat luft efter stormoväder. Temperatur svängningarna kan ha haft med saken att göra. Det har varit varmt i Göteborg.Det får material att utvidgas. Göta älv bron gick inte att fälla ned på grund av värmen.Resultat stopp i trafiken över älven.
Citera
2018-06-15, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N0sslo
Här är Göteborg Energis förklaring till felet, från GT (https://www.expressen.se/gt/stort-st...-goteborg-2/):

Citat:
Ett stort antal hushåll i vissa delar av Göteborg var under torsdagskvällen strömlösa.

Strömmen försvann runt 20.30 och drabbade stora delar av centrum, Majorna, Högsbo och Hisingen. Dessa delar förblev strömlösa i drygt en timmes tid.

På fredagen förklarar Göteborgs Energi vad som föranledde strömavbrottet. Enligt driftchef Annika Andrén så ska en anslutning till en av transformatorerna i ett av deras utomhusställverk i Biskopsgården ha lossnat. Men det rör sig inte om någon vanlig kabel, utan mer rejäla grejer, berättar hon.

– Transformatorn är ungefär en meter stor, anslutningen sitter i en kopparskena, i ett omfång med bultar och det hade lossnat, säger Andrén.

Hur har den kunnat lossna?

– Den frågan ställer vi oss själva också. Det pågår en utredning och vi jobbar på det just nu, säger Andrén.

”Oförutsägbart och ovanligt fel”
Enligt Annika Andrén upptäckte man själv inte att det hade skett ett avbrott på elbolagets egna mätinstrument.

– Det är ett väldigt oförutsägbart och ovanligt fel och vi fick ingen detektering på att det skett hos oss utan det gick vidare till Vattenfalls nät. Det gjorde att det blev många strömlösa kunder. Det spred sig kan man säga.

Annika Andrén tillbakavisar att gårdagens regnväder skulle ha något med avbrottet att göra. Däremot menar hon att ställverket, som byggdes under 70-talet, är extra utsatt då det står utomhus. Därför har man sen tidigare påbörjat ett renoveringsarbete av ställverket.

– Göteborgsväder är en väldigt påfrestande miljö med saltpåläggning och västanvind. En extremt jobbig miljö för ställverk. Därför kommer vi att omvandla det här till ett inomhusställverk, säger Andrén.
Intressant, då var användaren Monolit (se tidigare i tråden) inte helt fel ute när han gissade på Biskopsgården. Driftchefen tycks ju peka ut Göteborgs Energis transformatorstation K6 Repeshäll som boven i dramat.

27 december 1983: pillar man på den grejen i Enköping så slocknar hela Sverige söder om Dalälven, check.
14 juni 2018: pillar man på den grejen i Biskopsgården så slocknar halva Göteborg, check.
Någon uppdaterar sina manualer..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in