• 1
  • 2
2018-06-14, 19:39
Medlem
Hej!

Har nu hamnat i en knepig sits då jag behöver byta ut min låscylinder själv, då jag tappat mina nycklar och ej har råd med låssmed just nu. O dessvärre har jag riktigt dålig koll på sånt här så tänkte kika om FB akuten kunde komma till assistans..

Har ett ASSA lås (Osäker på modell? vart ser man?) och tänkte gå och köpa en ASSA cylinder imorgon för att själv byta, är det något speciellt jag behöver tänka på när jag väljer cylinder? Hur funkar det med nycklar osv?

Tackar om någon kan hjälpa till...
Citera
2018-06-14, 19:44
Medlem
ps870s avatar
Det är lätt att byta själv.
Köp låset hos en låssmed/ låsbutik så kan de fixa extra nycklar om det behövs. De kan även ge dig en bra beskrivning över hur du byter själv.
Citera
2018-06-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cheaped
Hej!

Har nu hamnat i en knepig sits då jag behöver byta ut min låscylinder själv, då jag tappat mina nycklar och ej har råd med låssmed just nu. O dessvärre har jag riktigt dålig koll på sånt här så tänkte kika om FB akuten kunde komma till assistans..

Har ett ASSA lås (Osäker på modell? vart ser man?) och tänkte gå och köpa en ASSA cylinder imorgon för att själv byta, är det något speciellt jag behöver tänka på när jag väljer cylinder? Hur funkar det med nycklar osv?

köp inte biltema kopior eller liknande utan gå till en riktig låssmed och fixa riktigt lås för biltema kopiorna öppnar man lätt med ett par lockpicks
Citera
2018-06-14, 19:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hej!

Vilken sorts lås rör det sig om? -ASSA har många varianter, de vanligaste är "ovala cylindrar", äldre variant, och de mer säkra "runda" varianterna.

Här är ett urval på ASSA-cylindrar, berätta för oss vilken variant det rör sig om.
(Cylindern måste passa låskistan, annars behöver du byta den också).

Observera att om du bor i hyresrätt, kan du få problem med hyresvärden om du byter lås "på egen hand".
Citera
2018-06-14, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vilken sorts lås rör det sig om? -ASSA har många varianter, de vanligaste är "ovala cylindrar", äldre variant, och de mer säkra "runda" varianterna.

Här är ett urval på ASSA-cylindrar, berätta för oss vilken variant det rör sig om.
(Cylindern måste passa låskistan, annars behöver du byta den också).

Observera att om du bor i hyresrätt, kan du få problem med hyresvärden om du byter lås "på egen hand".
Hej tacksam för svar. Det verkar röra sig om en äldre variant då den är oval. Finns det olika ovala varianter?

Bor i en BR så det är inga konstigheter.
Citera
2018-06-14, 20:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hej tacksam för svar. Det verkar röra sig om en äldre variant då den är oval. Finns det olika ovala varianter?

Bor i en BR så det är inga konstigheter.

Okej, kolla då på låskistan vilket nummer som står "instämplat" på den. Vanligen ser man ett nummer när man öppnat dörren, ungefär vid kolven.

(Låshus heter det tydligen, jag har av slentrian alltid sagt "låskista..)

Här är en "massa ASSA":

https://www.assa.se/sv/site/assa/pro...s/lashus-8765/
Citera
2018-06-14, 20:47
Medlem
Luxuss avatar
Du skruvar ut befintlig cylinder på en minut, sen tar du med den till låssmeden. Lås med det andra låset så länge (om du nu råkar ha en dörr med bara ett lås, lämna en vän i lägenheten under tiden.
Citera
2018-06-14, 20:47
Medlem
Skruva lös låset, ta med dig det till företaget å säg. Såhär ser mitt lås ut och jag måste byta ut det.. Så ger dom dig ett som passar perfekt.. Om allt ovanstående var för krångligt. Om du nu har någon som kan vakta eller dylikt din bostad när du är borta.
Citera
2018-06-14, 21:00
Medlem
Citat:
Okej, kolla då på låskistan vilket nummer som står "instämplat" på den. Vanligen ser man ett nummer när man öppnat dörren, ungefär vid kolven.

(Låshus heter det tydligen, jag har av slentrian alltid sagt "låskista..)

Här är en "massa ASSA":

https://www.assa.se/sv/site/assa/pro...s/lashus-8765/

8765 står det! Jackpot De bör bara vara att fixa nytt 8765 lås då och skruva in det så är det klart? Sen gå till låssmed för nycklar om jag förstår det hela rätt?

Tackar så mycket för all hjälp
Citera
2018-06-14, 21:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
8765 står det! Jackpot De bör bara vara att fixa nytt 8765 lås då och skruva in det så är det klart? Sen gå till låssmed för nycklar om jag förstår det hela rätt?

Tackar så mycket för all hjälp

Antagligen funkar HABO:s cylinder lika bra som en ASSA-cylinder, nycklar medföljer cylindern, 3-5 st nycklar. https://se.habo.com/sortiment/las-oc...r-habo-7-stift

Kolla om du behöver två cylindrar (alltså låser med nyckel både utifrån och inifrån dörren) eller om det räcker med en. Här är Clas Ohlsons alternativ (HABO) för 349:-
https://www.clasohlson.com/se/view/c...&showTabs=true

Torde funka.
Citera
2018-06-14, 22:42
Medlem
Citat:
Antagligen funkar HABO:s cylinder lika bra som en ASSA-cylinder, nycklar medföljer cylindern, 3-5 st nycklar. https://se.habo.com/sortiment/las-oc...r-habo-7-stift

Kolla om du behöver två cylindrar (alltså låser med nyckel både utifrån och inifrån dörren) eller om det räcker med en. Här är Clas Ohlsons alternativ (HABO) för 349:-
https://www.clasohlson.com/se/view/c...&showTabs=true

Torde funka.
Tackar!

Frågan nu är om jag behöver byta ut hela låskistan eller bara låscylindern? dumfråga kanske men..
Citera
2018-06-14, 22:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tackar!

Frågan nu är om jag behöver byta ut hela låskistan eller bara låscylindern? dumfråga kanske men..

Borde räcka bra med enbart cylindern i 99 fall av 100. (Nya skruvar kan kanske behövas, men dessa kostar inte många tior).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in