2018-06-14, 17:29
Medlem
Slabbedasks avatar
Hej!

Ursäkta den luddiga rubriken.. Men! Låt mig göra en lång historia kort: Jag köpte en Volvo av en bilhandlare för ca 1 månad sen, den har blivit lagad för ca 20 tusen (kamrem b.la) allt har bilhandlaren tagit på sig.

Min fråga är då, kan jag sälja bilen redan? Är inte riktigt nöjd med den men känns dumt nu när bilhandlaren lagat bilen för 20 tusen, men sen tänker jag att han förmodligen kände till det mesta. Kan nog göra en ganska bra vinst på det hela om man säger så. Frågade om att häva köpet men det var inte direkt intressant.

Finns det någon regel för hur det fungerar eller jag kan sälja bäst fan jag vill?

Tack!
Citera
2018-06-14, 17:33
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbedask
Hej!

Ursäkta den luddiga rubriken.. Men! Låt mig göra en lång historia kort: Jag köpte en Volvo av en bilhandlare för ca 1 månad sen, den har blivit lagad för ca 20 tusen (kamrem b.la) allt har bilhandlaren tagit på sig.

Min fråga är då, kan jag sälja bilen redan? Är inte riktigt nöjd med den men känns dumt nu när bilhandlaren lagat bilen för 20 tusen, men sen tänker jag att han förmodligen kände till det mesta. Kan nog göra en ganska bra vinst på det hela om man säger så. Frågade om att häva köpet men det var inte direkt intressant.

Finns det någon regel för hur det fungerar eller jag kan sälja bäst fan jag vill?

Tack!
Självklart kan du sälja din bil när du vill.
Citera
2018-06-14, 17:37
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbedask
Hej!

Tack!
Du kan sälja hur du vill så länge du har betalat den, frågan är hur du ska göra en vinst, bilhandlaren har ju förmodligen sålt den till dig dyrare än vad du hade fått ge privat.
Citera
2018-06-14, 17:50
Medlem
Självklart kan du sälja den. Dock ska du inte ta för givet att du kan sälja den med vinst bara för att bilhandlaren lagt 20 000 kr på service/reparationer.
Citera
2018-06-14, 17:53
Medlem
kodsnickrarns avatar
Självklart kan du sälja när du vill om du står som ägare.

Du behöver *inte* känna någon "solidaritet" med bilhandlare - de tillsammans med försäkringsbolag är enbart intresserade av profit och skulle gladeligen kränga sin egen morsa om de tjänade på det.

/K
Citera
2018-06-14, 19:07
Medlem
dwgs avatar
Du kan sälja den när du vill.

Hade han inte lagat bilen för 20 så hade den aldrig blivit såld.

Du som privat kommer gå +-0 kr trolig torska, bilen har ett värde sen kan du ha lagat den för 50t v värdet höjs inte.
Citera
2018-06-14, 19:58
Bannlyst
Om bilhandlaren tar på sig en reparation för 20.000kr så har han garanterat blåst dig på en urkass affär
Citera
2018-06-14, 20:19
Medlem
morkfromorks avatar
förutsatt du inte har lån, då brukar bilen stå på banken, så kan du sälja den ja
Citera
2018-06-14, 20:52
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Du kan sälja hur du vill så länge du har betalat den, frågan är hur du ska göra en vinst, bilhandlaren har ju förmodligen sålt den till dig dyrare än vad du hade fått ge privat.

Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Om bilhandlaren tar på sig en reparation för 20.000kr så har han garanterat blåst dig på en urkass affär
Nu vet jag inte riktigt hur "insatt" TS är i bilars värde. Men bara för att man reparerar en bil för 20.000 så innebär det inte att den stiger i värde med den summan. Den kommer betinga det värde bilar i det åldersspannet gör i förhållande till övrigt skick.

Faktisk rätt vanligt att folk tror att de ska få ut bilens värde plus det de lagt ner på en reparation Det de inte fattar är att de inte kunnat sälja bilen alls eller till en mycket liten peng om de inte lagat den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in