• 1
  • 2
2018-06-14, 07:22
Medlem
swedishadmins avatar
Hej

Vet ej riktigt vart jag ska posta denna tråd.
Men jag gymmar inte men har ett välldigt fysiskt jobb 6 timmar om dagen där jag ständigt går och lyfter tungt.
Enda sedan jag började där har jag märkt stor skillnad att jag blivit fysiskt stark och orkar mera och bär saker jag inte kunde bära där i början själv.
Men även fast jag känner mig musklic osv så blir jag inte av med fett.
Min kost är inte ddt nyttigaste. Men jag äter heller inte så mycket om dagarna.
Frukost på morgonen typ en macka sen samma efter jobbet och på kvällen får jag i mig nån mer större måltid. Äter inte ofta godis eller dricker aldrig läsk. Däremot alkohol på helgerna. Det känns mer som jag går upp i vikt och endå äter jag mindre och samma saker än vad vissa kompisar gör som är smalare och inte tränar lika mycket och är i samma ålder som mig. Finns det något jag kan bättra på för jag vill bränna demdär extra kilorna
Citera
2018-06-14, 07:30
Medlem
Förmodligen har du ökat i muskelmassa.

Viktminskningstips: Periodisk fasta (t.ex.16:8) och/eller LCHF med MYCKET bladgrönsaker och kål.
Citera
2018-06-14, 07:50
Medlem
mastejags avatar
Man äter ofta mer än vad man tror när man inte är mycket strikt och saker innehåller ofta mer kcal än vad man tänker sig.

Om du festar en del på helgerna så har du nog svaret där, det MÅNGA kalorier som rinner ner en lagom blöt kväll. Testa att äta som du gör och avstå festandet 4 veckor så ser du ju snabbt. Du kan testa 2 veckor för att se också iofs.
Citera
2018-06-14, 09:14
Medlem
Du blir vad du äter. Kanske är en väckarklocka.
Att läsa om kalorier är bra om du vill lära dig hur du ska göra. Finns det eller så kan du banta. Men om du bantar så är du lika okunnig efteråt och kommer hamna här igen.
Citera
2018-06-14, 09:56
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Du blir vad du äter. Kanske är en väckarklocka.
Att läsa om kalorier är bra om du vill lära dig hur du ska göra. Finns det eller så kan du banta. Men om du bantar så är du lika okunnig efteråt och kommer hamna här igen.
Håller med.

Går du upp i vikt så äter du mer än du förbrukar, att du inte äter "mycket", antal måltider eller inte äter chips/godis har inte med saken att göra, det är en fråga om total mängd, och går du upp är mängden för stor oavsett vad din kost består utav. För att hindra detta, alternativt gå ned i vikt, måste du äta mindre.

Det är heller inte relevant vad någon annan, i ditt fall dina kompisar, gör/äter. Den mängden t.ex jag äter skulle säkert någon av mina vänner öka i vikt utav. Kaloribehovet är högst individuellt och får anpassas efter ens egna behov/vardag. Givetvis är det en fördel att äta näringsrikt, framförallt vid kaloriunderskott.
Citera
2018-06-14, 10:40
Medlem
DaChiefs avatar
Antagligen går du inte ned i fett för att du omedvetet kompenserar ditt fysiska jobb genom att äta mer överlag, samt mer fettrik mat.

Det enklaste sättet att gå ned i fett är genom att inte äta det från början.

Det innebär inte att skippa fett helt, men det finns säkert en massa saker som du kan äta mindre av, friterat, skräpmat, chips, bea, smör, etc.
Hitta andra mer hälsosamma och fettsnålare alternativ till dessa.

Sedan så bör du dricka 1-3 proteinshakes om dagen, gärna två skopor (60 g) med en halv skopa extra EAA i (5 g). Det kommer sätta igång muskelbyggande och fettförbrännandet ännu mer.
Citera
2018-06-14, 11:09
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Antagligen går du inte ned i fett för att du omedvetet kompenserar ditt fysiska jobb genom att äta mer överlag, samt mer fettrik mat.

Det enklaste sättet att gå ned i fett är genom att inte äta det från början.

Det innebär inte att skippa fett helt, men det finns säkert en massa saker som du kan äta mindre av, friterat, skräpmat, chips, bea, smör, etc.
Hitta andra mer hälsosamma och fettsnålare alternativ till dessa.

Sedan så bör du dricka 1-3 proteinshakes om dagen, gärna två skopor (60 g) med en halv skopa extra EAA i (5 g). Det kommer sätta igång muskelbyggande och fettförbrännandet ännu mer.
Utveckla det fetstilta.
Citera
2018-06-14, 11:34
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Utveckla det fetstilta.

Först och främst styr kosten kroppskompositionen (andel muskler och fett) långtöver fysisk aktivitet och träning. Om man inte utför groteska mängder fysisk aktivitet om dagen eller är extrem träningsfreak, då kan en del äta vad som helst och ha hög muskelmassa och låg fettprocent.

Men för de allra flesta är macros & micros det som styr kroppskompositionen. Lämpliga macros som schablon är 2 g protein per Kg kroppsvikt, 0,5-1,2 g fett per Kg kroppsvikt, resten carbs. Räkna också in 15-25 g fibrer i carbsen.

De flesta får i sig för lite protein, samt som trådstartaren beskriver inte har fördelaktig mealtiming. Kroppen är antingen i ett katabolt eller anabolt stadium vad gäller (muskel)vävnad. Om du tänker dig ett badkar med proppen ur vill du att flödet i det ska vara på plus så att badkaret fylls mer än det töms.

På det sättet vill man att kroppens uppbyggnad och förbränning ska vara hög. Det får man till genom att snurra upp uppbyggnaden var 2-3 vakna timme med t ex 25 g proteinpulver, 5 g BCAA, 120 g kött, fisk eller fågel.

Sedan det som jag beskriver med dubbel skopa är dels för att få i sig mycket protein för att säkerställa 2 g prot om dagen, samt en extra dos EAA för att det kommer verkligen göra skillnad i muskeluppbyggnaden, om det gör det för alla vet jag inte eftersom det är utifrån egen erfarenhet.

Jag har gymmat länge och en högre dos av proteinpulver samt tillägg av EAA gjorde att kroppen evolverade in i nästa steg. Jag är naturligtvis natty.

Så skaffa ett bra proteinpulver och EAA och testa, klart värt pengarna.
Citera
2018-06-14, 12:15
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Först och främst styr kosten kroppskompositionen (andel muskler och fett) långtöver fysisk aktivitet och träning. Om man inte utför groteska mängder fysisk aktivitet om dagen eller är extrem träningsfreak, då kan en del äta vad som helst och ha hög muskelmassa och låg fettprocent.

Men för de allra flesta är macros & micros det som styr kroppskompositionen. Lämpliga macros som schablon är 2 g protein per Kg kroppsvikt, 0,5-1,2 g fett per Kg kroppsvikt, resten carbs. Räkna också in 15-25 g fibrer i carbsen.

De flesta får i sig för lite protein, samt som trådstartaren beskriver inte har fördelaktig mealtiming. Kroppen är antingen i ett katabolt eller anabolt stadium vad gäller (muskel)vävnad. Om du tänker dig ett badkar med proppen ur vill du att flödet i det ska vara på plus så att badkaret fylls mer än det töms.

På det sättet vill man att kroppens uppbyggnad och förbränning ska vara hög. Det får man till genom att snurra upp uppbyggnaden var 2-3 vakna timme med t ex 25 g proteinpulver, 5 g BCAA, 120 g kött, fisk eller fågel.

Sedan det som jag beskriver med dubbel skopa är dels för att få i sig mycket protein för att säkerställa 2 g prot om dagen, samt en extra dos EAA för att det kommer verkligen göra skillnad i muskeluppbyggnaden, om det gör det för alla vet jag inte eftersom det är utifrån egen erfarenhet.

Jag har gymmat länge och en högre dos av proteinpulver samt tillägg av EAA gjorde att kroppen evolverade in i nästa steg. Jag är naturligtvis natty.

Så skaffa ett bra proteinpulver och EAA och testa, klart värt pengarna.
Det är förmodligen som så att det är dygnets totala intag av protein som är av betydelse, möjligtvis att det skulle vara optimalt med toppar 3-4 timme, men att fokusera på dygnets totala intag är att rekommendera. Antagligen det som är mest genomförbart i praktiken för dom flesta som jobbar och inte kan äta var tredje timme också.

20-40 gram protein vid ett intag stimulerar proteinsyntesen maximalt, att tillföra mer (60 gram som i ditt exempel) gör inget mer i det avseendet. I den dosen är det fullt tillräckligt med EAA, eftersom vassleprotein har en utmärkt aminosyraprofil, och att addera extra ger heller ingenting. Får man i sig tillräckligt med protein under dygnet totalt sett så finns det förmodligen ingen mening med tillskott av EAA, möjligtvis att det kan vara en fördel vid kalorirestriktion och ett stort kaloriunderskott. Det går även utmärkt att få i sig den mängden protein från mat om man så vill, även om proteinpulver är ett billigt och smidigt sätt att få i sig fullvärdigt protein.

Vidare så är BCAA taget för sig själv helt värdelöst i muskeluppbyggande syfte och är pengar i sjön. Att du förändrade din kropp till det positiva beror troligtvis på något annat, eller bara det faktum att ditt totala proteinintag ökade.

Vill du ha belägg för ovanstående så jag har jag det, och inte i form av anekdoter.
Citera
2018-06-14, 12:31
Bra där jpetersson. Förstår inte varför trådstartaren ska börja ta massa tillskott. Tillskott av olika slag kan möjligen (!) vara av nytta om man redan sköter kosten perfekt. Men nu äter ju ts inte alls nyttigt. Smörgåsar och alkohol. Börja med att lägga om kosten så lär det bli resultat. Laga maten själv, undvik färdigmat och restaurangmat, mkt grönsaker. Dra ner på alkoholen. Sprit är inte gynnsamt för hormonproduktionen, sömnen eller kaloribalansen.
Citera
2018-06-14, 13:02
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Det är förmodligen som så att det är dygnets totala intag av protein som är av betydelse, möjligtvis att det skulle vara optimalt med toppar 3-4 timme, men att fokusera på dygnets totala intag är att rekommendera. Antagligen det som är mest genomförbart i praktiken för dom flesta som jobbar och inte kan äta var tredje timme också.

20-40 gram protein vid ett intag stimulerar proteinsyntesen maximalt, att tillföra mer (60 gram som i ditt exempel) gör inget mer i det avseendet. I den dosen är det fullt tillräckligt med EAA, eftersom vassleprotein har en utmärkt aminosyraprofil, och att addera extra ger heller ingenting. Får man i sig tillräckligt med protein under dygnet totalt sett så finns det förmodligen ingen mening med tillskott av EAA, möjligtvis att det kan vara en fördel vid kalorirestriktion och ett stort kaloriunderskott. Det går även utmärkt att få i sig den mängden protein från mat om man så vill, även om proteinpulver är ett billigt och smidigt sätt att få i sig fullvärdigt protein.

Vidare så är BCAA taget för sig själv helt värdelöst i muskeluppbyggande syfte och är pengar i sjön. Att du förändrade din kropp till det positiva beror troligtvis på något annat, eller bara det faktum att ditt totala proteinintag ökade.

Vill du ha belägg för ovanstående så jag har jag det, och inte i form av anekdoter.
+1 vad skönt att jag slapp skriva det själv
Citera
2018-06-14, 13:24
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:

Ok fetto!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in