Citat:
Ursprungligen postat av
jpettersson1991
Utveckla det fetstilta.
Först och främst styr kosten kroppskompositionen (andel muskler och fett) långtöver fysisk aktivitet och träning. Om man inte utför groteska mängder fysisk aktivitet om dagen eller är extrem träningsfreak, då kan en del äta vad som helst och ha hög muskelmassa och låg fettprocent.
Men för de allra flesta är macros & micros det som styr kroppskompositionen. Lämpliga macros som schablon är 2 g protein per Kg kroppsvikt, 0,5-1,2 g fett per Kg kroppsvikt, resten carbs. Räkna också in 15-25 g fibrer i carbsen.
De flesta får i sig för lite protein, samt som trådstartaren beskriver inte har fördelaktig mealtiming. Kroppen är antingen i ett katabolt eller anabolt stadium vad gäller (muskel)vävnad. Om du tänker dig ett badkar med proppen ur vill du att flödet i det ska vara på plus så att badkaret fylls mer än det töms.
På det sättet vill man att kroppens uppbyggnad och förbränning ska vara hög. Det får man till genom att snurra upp uppbyggnaden var 2-3 vakna timme med t ex 25 g proteinpulver, 5 g BCAA, 120 g kött, fisk eller fågel.
Sedan det som jag beskriver med dubbel skopa är dels för att få i sig mycket protein för att säkerställa 2 g prot om dagen, samt en extra dos EAA för att det kommer verkligen göra skillnad i muskeluppbyggnaden, om det gör det för alla vet jag inte eftersom det är utifrån egen erfarenhet.
Jag har gymmat länge och en högre dos av proteinpulver samt tillägg av EAA gjorde att kroppen evolverade in i nästa steg. Jag är naturligtvis natty.
Så skaffa ett bra proteinpulver och EAA och testa, klart värt pengarna.