Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-14, 06:04
Medlem
Kan någon bättre vetande (dock med länkhänvisningar) berätta hur många slavar från Afrika som européerna tog (eller köpte, men förde över) över till Nord-, Central-, och Sydamerika (och ifall européer tog/köpte slavar även annorstädes ifrån (och hur många i så fall), och även ifall européerna förde slavar (oavsett ifall de var från Afrika eller annorstädes) till något annat område än Nord-, Central-, och Sydamerika?

Den andra övergripande frågan är hur många slavar som araberna/nordafrikanerna/turkarna tog (och vilket årtal de slutade ta/röva slavar. Jag har för mig att de än idag bedriver viss slavröveri gentemot/med negrer? Europeiska slavar slutade de väl att röva/ta i o m Andra Barbaresk-kriget i mitten av 1800-talet, rätta mig om jag har fel?) under ca år 1200-2xxx?

Vad jag försöker i slutänden komma fram till, är att när kulturmarxister och PKmänniskor talar om "vit skuld", så ska man genast t ex dra upp (MED SIFFROR) alla européer som araberna/turkarna/nordafrikanerna tog som slavar mellan år 1200 fram till 1800-1900-talet, samt givetvis även fråga "har inte araberna/nordafrikanerna/turkarna även skuld för alla negrer de tog som slavar, eller är det bara vi vita som ska beskyllas för det historiska slaveriet med negrer?".
Citera
2018-06-14, 06:41
Medlem
Sooks avatar
Är du ute efter historiska siffror eller nåt mer nutida politisk trams? För är det det senare så är du nog i fel ämne.

Enligt Wikipedia

”Slavhandeln började avskaffas inom Sveriges utomeuropeiska besittningar från år 1813. Därefter följde successiva lagskärpningar mot slavhandel och slaveri tills de sista återstående slavarna friköptes den 9 oktober 1847. Mellan 10 och 50 transporter genomförda av svenskregistrerade skepp är kända, beroende på källa och definition, det vill säga mellan 0,02% och 0,1% av de transatlantiska slavtransporterna. Sverige var en aktör som andra på området om än i mindre skala än huvudaktörerna Portugal / Brasilien, Storbritannien, Frankrike, Spanien / Uruguay, Nederländerna, USA och Danmark. Sverige spelade även en viktig indirekt roll som huvudexportör till de brittiska slavhandelsstäderna av det så kallade voyage-järn som användes som valuta när slavar köptes.”

Så man kan ju börja med oss själva om man vill rannsaka sig.
Citera
2018-06-14, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook

Eller inte, eftersom vi var en mindre aktör och avskaffade det hela tidigt.

Meditera istället över uttrycket "Sila mygg och svälja kameler" och hur det kan tillämpas i ditt liv.
Citera
2018-06-14, 07:17
Medlem
Kundalinis avatar
Slaverietär fortfarande institution i många arabländer. Kolla Libyen saudi och Qatar.

Araberna vinner.
Citera
2018-06-14, 07:28
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Franz
Eller inte, eftersom vi var en mindre aktör och avskaffade det hela tidigt.

Meditera istället över uttrycket "Sila mygg och svälja kameler" och hur det kan tillämpas i ditt liv.
Om myggen är oss själva så tycker jag det bör nämnas. Det innebär ju inte att man accepterar det mer eller mindre än andra länders slavtransporter. Vi som lever idag är ju trots allt rätt oskyldiga oavsett.
Citera
2018-06-14, 07:44
Medlem
Citat:
Om myggen är oss själva så tycker jag det bör nämnas. Det innebär ju inte att man accepterar det mer eller mindre än andra länders slavtransporter. Vi som lever idag är ju trots allt rätt oskyldiga oavsett.

Och Kamelerna då?
Citera
2018-06-14, 07:47
Medlem
elastikmandens avatar
Slaveri finns i de flesta länder, men i olika "förpackningar". Vad med praktikanter? De som får jobba gratis för arbetsgivare, mot en skötsamma från f.k eller liknande. Eller de företag som använder sig av papperslösa? Och all trafficking i syfte att användas som sexslavar, åt vidriga pedofiler.
Citera
2018-06-14, 07:48
Medlem
Judarna var väldigt stora också.
Citera
2018-06-14, 08:36
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Är du ute efter historiska siffror eller nåt mer nutida politisk trams? För är det det senare så är du nog i fel ämne.

Enligt Wikipedia

”Slavhandeln började avskaffas inom Sveriges utomeuropeiska besittningar från år 1813. Därefter följde successiva lagskärpningar mot slavhandel och slaveri tills de sista återstående slavarna friköptes den 9 oktober 1847. Mellan 10 och 50 transporter genomförda av svenskregistrerade skepp är kända, beroende på källa och definition, det vill säga mellan 0,02% och 0,1% av de transatlantiska slavtransporterna. Sverige var en aktör som andra på området om än i mindre skala än huvudaktörerna Portugal / Brasilien, Storbritannien, Frankrike, Spanien / Uruguay, Nederländerna, USA och Danmark. Sverige spelade även en viktig indirekt roll som huvudexportör till de brittiska slavhandelsstäderna av det så kallade voyage-järn som användes som valuta när slavar köptes.”

Hur ska jag ”rannsaka” mig själv har du tänkt dig? Ska dom afrikaner som hade förfäder som förslavade och sålde sina fränder och likar också ”rannsaka” sig själva.

Det har postkoloniala kulturrelativistiska tramset måste få ett slut. Svensken som lyckats bygga upp tidernas mest egalitära samhälle har inget att skämmas över.
Citera
2018-06-14, 09:00
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungle
Judarna var väldigt stora också.
Från vilka länder?
Citera
2018-06-14, 09:23
Medlem
Ankdammsmans avatar
De siffror jag hittar säger 12 miljoner afrikanska slavar över Atlanten (varav 1.5 miljoner dog på vägen) och 17 miljoner via den arabiska handeln i Östafrika, som dock pågick under längre tid. Siffror finns här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Slavery_in_Africa (kolla även underartiklarna)

Citat:
Vad jag försöker i slutänden komma fram till, är att när kulturmarxister och PKmänniskor talar om "vit skuld", så ska man genast t ex dra upp (MED SIFFROR) alla européer som araberna/turkarna/nordafrikanerna tog som slavar mellan år 1200 fram till 1800-1900-talet, samt givetvis även fråga "har inte araberna/nordafrikanerna/turkarna även skuld för alla negrer de tog som slavar, eller är det bara vi vita som ska beskyllas för det historiska slaveriet med negrer?".

Utan tvekan är det så. Den förvisso skamliga transatlantiska slavhandeln används som tillhygge i debatten, ofta utan vidare research. Man kan koka ned kritiken mot det i tre punkter:

1. Markant ointresse för den arabiska slavhandeln, som ignoreras eller till och med ursäktas.

2. Ointresse för den sydamerikanska slavhandeln, som var mer omfattande än den nordamerikanska och pågick längre.

3. Ointresse för övrig slavhandel, inklusive den relativt omfattande de facto slavhandeln med fattiga vita där det även förekom regelrätta slavauktioner. Att den används av högerdebattörer tas (precis som med den arabiska slavhandeln) som ursäkt för att förringa och vägra diskutera den.

Det är inte svårt att se hur pk-tankestrukturen fungerar: man är fixerad vid USA, och intresset för historia är (med vissa undantag) rätt ljummet utan den används mest som tillhygge. Kritik mot den selektiva historiesynen bemöts med tystnad eller personangrepp.
Citera
2018-06-14, 09:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
2. Ointresse för den sydamerikanska slavhandeln, som var mer omfattande än den nordamerikanska och pågick längre.
Endast 5% av de slavar som skeppades över Atlanten hamnade i det som idag är USA.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in