Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-14, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Endast 5% av de slavar som skeppades över Atlanten hamnade i det som idag är USA.

Och de resterande 95%? Grönland?
Citera
2018-06-14, 10:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Sydamerika & Karibien. Flest till Brasilien (som ju var större på den tiden).

Strax över en halv miljon kom till nuvarande USA.
Citera
2018-06-14, 10:36
Medlem
hakro807s avatar
Jag läste Dick Harrisons tre böcker om slavhandeln och om jag inte minns helt fel så räknade han med totalt 25 miljoner svarta afrikaner som förslavades. Detta givetvis av andra svarta och araber, de européer som kom till Afrika under den tiden kontrollerade aldrig mer än några få kvadratkilometer omkring sina hamnar och kan därmed helt omöjligt ha fångat in svarta själva.

Av dessa 25 miljoner gick cirka 10 miljoner till Amerika varav en halv miljon till Nordamerika och resterande till Karibien och Sydamerika. Det betyder att för varje slav som kom till det som blev USA såldes 50 slavar till andra delar av världen. Och att en förkrossande majoritet av alla svarta som såldes som slavar såldes av andra svarta.
Citera
2018-06-14, 10:38
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
http://www.slavevoyages.org/static/images/assessment/intro-maps/01.jpg
Visar flödet av slavar över Atlanten. Som du ser dominerar Brasilien och karibiska öarna (Kuba/Haiti etc) fullständigt.
Citera
2018-06-14, 12:05
Medlem
Lugalzagesis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
3. Ointresse för övrig slavhandel, inklusive den relativt omfattande de facto slavhandeln med fattiga vita där det även förekom regelrätta slavauktioner. Att den används av högerdebattörer tas (precis som med den arabiska slavhandeln) som ursäkt för att förringa och vägra diskutera den.
Vilka vita var det som förslavades och var någonstans såldes de? Jag har har läst någonstans att det var irländare och franska nybyggare i Akadien som fördrevs efter sjuårskriget som var de största offren för vit slavhandel, men att de ska ha varit en bråkdel av det totala antalet afrikanska slavar.
Citera
2018-06-14, 12:46
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugalzagesi
Vilka vita var det som förslavades och var någonstans såldes de? Jag har har läst någonstans att det var irländare och franska nybyggare i Akadien som fördrevs efter sjuårskriget som var de största offren för vit slavhandel, men att de ska ha varit en bråkdel av det totala antalet afrikanska slavar.

Har tyvärr ingen siffra tillgänglig, men det borde gå att hitta. Majoriteten verkar ha varit fattiga från brittiska öarna plus en del etnisk-religiösa minoriteter:

Citat:
Don Jordan and Michael Walsh, both of whom have made documentaries and both of whom live in London, retell that familiar tale — although the victims here are not Africans but English, Irish and Scottish people, sent to the colonies largely against their will in the 17th and 18th centuries.

“White Cargo” begins with the discovery of a 17th-century skeleton in Maryland in 2003; it turned out to be that of a boy, about 16 years old, who had suffered from tuberculosis and injuries consistent with hard labor. Presumably he had been a slave, since his body had not been properly buried, but thrown into the basement of a home near Annapolis, “in a hole under a pile of household waste.” He was northern European, probably British, one of tens of thousands of victims of a century-long practice, stretching from Boston to Barbados, that treated whites as slaves and that largely predated both the black slave trade and American independence.

Mainstream histories refer to these laborers as indentured servants, not slaves, because many agreed to work for a set period of time in exchange for land and rights. The authors argue, however, that slavery applies to any person who is bought and sold, chained and abused, whether for a decade or a lifetime. Many early settlers died long before their indenture ended or found that no court would back them when their owners failed to deliver on promises. And many never achieved freedom or the American dream they were seeking.

Från en bokrecension, i NY Times av alla ställen.

En mycket intressant vinkel är att det afrikanska slaveriet i Nordamerika verkar ha tagit fart efter att den vita varianten försvårades. Jag vet att privata begravningar av tjänare som den som nämns ovan förbjöds, till exempel.

För en omfattande kritik av teorin om vitt slaveri se här. Skummade igenom den och det är uppenbart att idén inte är vattentät, men sätter man in samma metodologiska artilleri mot det svarta slaveriet finns det givetvis källor och påståenden som inte håller där heller. Som vanligt: läs båda sidor.
Citera
2018-06-14, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Från vilka länder?

Saknar tyvärr konkret länkhänvisning men när muslimerna erövrat Spanien så ska judarna har varit dominerande aktörer på slavmarknaderna. De levde som administratörer och kan sägas ha varit en del av den muslimska förtrycksapparaten gentemot majoritetsbefolkning.

När många av dem sedan fördrevs efter att de kristna återerövrat Spanien så flyttade judarna till Holland, blivande USA, Västindien och Marocko. De hade know-how och marknadskontakter som de förde med sig.

Judar var bl.a stora under 1700-talet inom slavhandeln i södern i blivande USA. Tror dock inte de var dominerande.

Det finns mycket skrivet om detta så är du intresserad av frågan så gör sök på engelska.
Citera
2018-06-14, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Är du ute efter historiska siffror eller nåt mer nutida politisk trams? För är det det senare så är du nog i fel ämne.

Enligt Wikipedia

”Slavhandeln började avskaffas inom Sveriges utomeuropeiska besittningar från år 1813. Därefter följde successiva lagskärpningar mot slavhandel och slaveri tills de sista återstående slavarna friköptes den 9 oktober 1847. Mellan 10 och 50 transporter genomförda av svenskregistrerade skepp är kända, beroende på källa och definition, det vill säga mellan 0,02% och 0,1% av de transatlantiska slavtransporterna. Sverige var en aktör som andra på området om än i mindre skala än huvudaktörerna Portugal / Brasilien, Storbritannien, Frankrike, Spanien / Uruguay, Nederländerna, USA och Danmark. Sverige spelade även en viktig indirekt roll som huvudexportör till de brittiska slavhandelsstäderna av det så kallade voyage-järn som användes som valuta när slavar köptes.”

Så man kan ju börja med oss själva om man vill rannsaka sig.

Har hört att de flesta skepp som seglade under svensk flagg var holländska som av olika anledningar lät registrera sig som svenska.
Citera
2018-06-14, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Kan någon bättre vetande (dock med länkhänvisningar) berätta hur många slavar från Afrika som européerna tog (eller köpte, men förde över) över till Nord-, Central-, och Sydamerika (och ifall européer tog/köpte slavar även annorstädes ifrån (och hur många i så fall), och även ifall européerna förde slavar (oavsett ifall de var från Afrika eller annorstädes) till något annat område än Nord-, Central-, och Sydamerika?

Den andra övergripande frågan är hur många slavar som araberna/nordafrikanerna/turkarna tog (och vilket årtal de slutade ta/röva slavar. Jag har för mig att de än idag bedriver viss slavröveri gentemot/med negrer? Europeiska slavar slutade de väl att röva/ta i o m Andra Barbaresk-kriget i mitten av 1800-talet, rätta mig om jag har fel?) under ca år 1200-2xxx?

Vad jag försöker i slutänden komma fram till, är att när kulturmarxister och PKmänniskor talar om "vit skuld", så ska man genast t ex dra upp (MED SIFFROR) alla européer som araberna/turkarna/nordafrikanerna tog som slavar mellan år 1200 fram till 1800-1900-talet, samt givetvis även fråga "har inte araberna/nordafrikanerna/turkarna även skuld för alla negrer de tog som slavar, eller är det bara vi vita som ska beskyllas för det historiska slaveriet med negrer?".

Lyssnade för några år sedan på den här presentationen om slaveri som var gedigen och faktaspäckad. Den behandlar grundligt både den muslimska och den transatlantiska slavhandeln.

https://www.youtube.com/watch?v=31E1gHowYcA

Du kan annars studera den afroamerikanske forskaren Thomas Sowell som gjort en mångårig och mycket gedigen genomgång av slaveriets historia. Tror att programmet ovan bygger mycket på hans böcker.
Citera
2018-06-14, 13:38
Medlem
Citat:

Nej men en liten intressant faktoid är att muslimska slavjägare fångade in islänningar i en stor slavräd som riktades mot Island.

Det var ganska nyligen som islänningarna avskaffade en lag som gjorde att araber fick dödas saklöst.

En annan liten faktoid är att Sveriges första fasta ambassad fick läggas i slavhandelsstaterna i Nordafrika eftersom det var så många svenskar som behövde köpas loss från slaveri hos muslimerna.
Citera
2018-06-14, 14:22
Medlem
JanTalibans avatar
Vad är det här för dumheter! Vita ”tog” aldrig några slavar – man KÖPTE färdig-förslavade människor enligt den taxa som de afrikanska slavhandlarna fastställde.

En helt annan historia är att Afrika senare blev KOLONISERAT av vita – som ju då alltså ”tog” landet. Men detta skedde huvudsakligen efter att slaveriet var avskaffat. Avskaffat hos de vita, alltså; hos afrikaner och araber fortsatte slavhandeln.

Vill minnas nån historia om en afrikansk delegation som reste till England för att övertala engelsmännen att återinföra slaveriet. Eftersom slavar var en lönande exportartikel för Afrika.
Citera
2018-06-14, 14:53
Medlem
Ken Drydens avatar
Jag hade Harrison som lärare på Lunds universitet. De siffror jag har i mina föreläsningsanteckningar:

Transatlantisk slavhandel:
Totalt: 10 miljoner varav 900 000 till USA

Arabisk slavhandel:
Totalt: 24 miljoner, varav 1,2 miljoner européer till arabvärlden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här