Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-13, 12:20
  #1
Medlem
Hej!
Jag och en vän skulle vilja testa att segla tillsammans i sommar, till en början bara några få dagar. Jag skulle påstå att jag är en erfaren seglare, har seglat hela mitt liv, medan han är mer av en "landkrabba". Familjen äger en 38 fotare men den känner jag mig inte bekväm att ta utan mer (erfaren) besättning. Därför tänkte jag att vi kunde hyra en liten, lättseglad båt som man ändå kan få fart i (såsom en 606:a eller liknande). Vet någon om det finns möjlighet att göra detta i Stockholmstrakten? Vad skulle detta i så fall kosta för 2-3 dagar?
Relevant är kanske att vi båda nyligen har fyllt 18 år.
Citera
2018-06-13, 13:00
  #2
Medlem
Andersdamaans avatar
Inte direkt hyra, men en kurs i SSS regi kanske skulle kunna passa?
https://www.stockholmssegelsallskap....riddarfjarden/

Finns mycket att välja på! Optimist, Zoom 8, Tvåkrona, Laser osv!
Finns även möjlighet att hyra flytetygen om man blir medlem.
Citera
2018-06-13, 13:01
  #3
Avstängd
Sherberts avatar
http://www.hyra-segelbat.se/
Citera
2018-06-13, 14:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Inte direkt hyra, men en kurs i SSS regi kanske skulle kunna passa?
https://www.stockholmssegelsallskap....riddarfjarden/

Finns mycket att välja på! Optimist, Zoom 8, Tvåkrona, Laser osv!
Finns även möjlighet att hyra flytetygen om man blir medlem.

Tänkte mer så man kan segla fritt, till exempel ut till någon ö och övernatta (i tält om det inte finns sovplatser i båten). Som sagt har jag redan en hel del erfarenhet av att segla både små och stora båtar så jag tror att vi skulle klara oss själva i en mindre båt.
Citera
2018-06-13, 15:16
  #5
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EllCo
Tänkte mer så man kan segla fritt, till exempel ut till någon ö och övernatta (i tält om det inte finns sovplatser i båten). Som sagt har jag redan en hel del erfarenhet av att segla både små och stora båtar så jag tror att vi skulle klara oss själva i en mindre båt.
Jo jag förstod det, och som jag skrev så kan man hyra/låna mindre båtar av SSS om man är medlem. Blir dock inte prisvärt om ni bara skall ut någon enstaka gång, utan då så är det nog bättre om ni lägger ut en "Önskas hyra-annons" på t.ex Blocket eller i Båtnytt. Skriv dock inte eran ålder i annonsen då folk tyvärr kan vara litet fördomsfulla mot tonåringar, och då speciellt mot tonåriga killar!
Citera
2018-06-14, 22:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Jo jag förstod det, och som jag skrev så kan man hyra/låna mindre båtar av SSS om man är medlem. Blir dock inte prisvärt om ni bara skall ut någon enstaka gång, utan då så är det nog bättre om ni lägger ut en "Önskas hyra-annons" på t.ex Blocket eller i Båtnytt. Skriv dock inte eran ålder i annonsen då folk tyvärr kan vara litet fördomsfulla mot tonåringar, och då speciellt mot tonåriga killar!

Ah okej, tack så mycket! Annars såg jag att Kryssarklubben (som jag är medlem i) hyr ut IF-båtar till väldigt bra pris, 150 kr per dygn, så vi kommer antagligen ta kontakt med dem.
Citera
2018-06-15, 00:51
  #7
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EllCo
Ah okej, tack så mycket! Annars såg jag att Kryssarklubben (som jag är medlem i) hyr ut IF-båtar till väldigt bra pris, 150 kr per dygn, så vi kommer antagligen ta kontakt med dem.
Låter som ett bra alternativ! Ha det så kul på böljorna!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback