Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-13, 18:13
  #49
Medlem
Knivur-273s avatar
Detta kallas för "negativ rättvisa" och betyder förenklat att "om inte jag skall ha, skall icke du heller".

Det vill säga: Rökare inom sjukvården, mest kvinnor, förnekar oskyldiga snusare, män eller kvinnor, att fortsätta med sin vana på grund av ren SMÅAKTIGHET och dåliga moral.

De jämför rökning med snusning och anför argumentet "tobak dödar", vilket är falskt i det senare fallet, enligt många undersökningar.

I den negativa rättvisans praktik, begår alla självmord tillsammans, om icke alla kan överleva.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-06-13 kl. 18:19.
Citera
2018-06-13, 18:16
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ursäkta en fråga ifrån en amatör

Hur fungerar det att kombinera nikotinplåster med ett nikotinfritt snus som tex Onico.

Jag kan svara som en som använt dessa produkter och som någon som råkar veta en del om allt möjligt.

Det är naturligtvis helt ofarligt finns inte och kan inte finnas kontraindikationer. Troligen ger det en något likartad effekt som att använda riktigt snus. Kan vara bra för någon som försöker sluta...

Men varför lägga pengar på dessa dyra produkter? Speciellt nikotintuggummi och liknande retar mig då renat snus innehåller färre nitrosaminer och är därför troligen ännu mindre farligt.

Visst är ju målet kanske att sluta och att då kan det verka kontraproduktivt att använda renat snus. Men nikotinplåster plus Onico ger ju i stort sett samma effekt fast till dyrare pris.
Citera
2018-06-13, 18:29
  #51
Medlem
willzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag kan svara som en som använt dessa produkter och som någon som råkar veta en del om allt möjligt.

Det är naturligtvis helt ofarligt finns inte och kan inte finnas kontraindikationer. Troligen ger det en något likartad effekt som att använda riktigt snus. Kan vara bra för någon som försöker sluta...

Men varför lägga pengar på dessa dyra produkter? Speciellt nikotintuggummi och liknande retar mig då renat snus innehåller färre nitrosaminer och är därför troligen ännu mindre farligt.

Visst är ju målet kanske att sluta och att då kan det verka kontraproduktivt att använda renat snus. Men nikotinplåster plus Onico ger ju i stort sett samma effekt fast till dyrare pris.

Jag håller med till fullo.
Ett nikotinplåster + nikotinfritt snus = "vanlig" snus, utan att vara en "snus".

Enligt mig, så är det ofta känselberoendet som är den avgörande faktorn.
Precis som en storrökare är "van" vid att följa samma mönster, blir/är en snusare van att följa ett mönster.
Oftast efter måltid, i samband med kaffe, direkt när man vaknar, efter att ha borstat tänder etc.. En uppsjö av vane-beteende som sedan "straffas" (läs; Tvångsavslutas) i samband med sjukvård.
Hur kan man uppleva sin vistelse som god - om man förnekas en av de basala delarna i ens liv? (I detta fall snus, nikotinfritt eller ej).

Tankegodis bara.

Nikotinfritt snus till läkemedelsrummen 2019!
Citera
2018-06-13, 18:33
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Detta kallas för "negativ rättvisa" och betyder förenklat att "om inte jag skall ha, skall icke du heller".

Det vill säga: Rökare inom sjukvården, mest kvinnor, förnekar oskyldiga snusare, män eller kvinnor, att fortsätta med sin vana på grund av ren SMÅAKTIGHET och dåliga moral.

De jämför rökning med snusning och anför argumentet "tobak dödar", vilket är falskt i det senare fallet, enligt många undersökningar.

I den negativa rättvisans praktik, begår alla självmord tillsammans, om icke alla kan överleva.

Till viss del kan det vara så. En form av avundsjuka eller missriktad rättvisa.

Det att tobak dödar är helt falskt när det gäller snus. Minns att för inte så länge sen publicerades en undersökning eller studie som visar att inte ett enda dödsfall kan härledas till snus.
Citera
2018-06-13, 18:37
  #53
Medlem
willzors avatar
Dubbel! Edit; ingen dubbel!

Citat:
Ursprungligen postat av FettSvett
Har själv drabbats av snusförbudet i sjukhusets kiosk när jag låg inlagd, sjukt drygt... dessbättre har jag begåvats med en förstående fru som kom till undsättning med en fräsch stock. 🙂
Det mest absurda i situationen var att på apoteket i samma sjukhus fanns det nikotinplåster, -munspray och -tuggummi. Detta var tydligen ”läkemedel” och helt ok... 😑



Skillnaden är apotekets öppettider. Det är så vår storebror "skyddar oss" mot skadliga/beroendeframkallande medel..

Tänk dig ett apotek som var öppet på natten - ALLA skulle od'a på ibuprofen och paracetamol.....!!11
Tänk om vi/dom/alla som jobbar natt kunde införskaffa det man fått på recept efter kl 18/19 (när nu apoteken stänger i din stad). Skulle vi alla överdosera? Skulle våra liv förbättras/förenklas?
__________________
Senast redigerad av willzor 2018-06-13 kl. 18:40.
Citera
2018-06-13, 18:39
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willzor
Jag håller med till fullo.
Ett nikotinplåster + nikotinfritt snus = "vanlig" snus, utan att vara en "snus".

Enligt mig, så är det ofta känselberoendet som är den avgörande faktorn.
Precis som en storrökare är "van" vid att följa samma mönster, blir/är en snusare van att följa ett mönster.
Oftast efter måltid, i samband med kaffe, direkt när man vaknar, efter att ha borstat tänder etc.. En uppsjö av vane-beteende som sedan "straffas" (läs; Tvångsavslutas) i samband med sjukvård.
Hur kan man uppleva sin vistelse som god - om man förnekas en av de basala delarna i ens liv? (I detta fall snus, nikotinfritt eller ej).

Tankegodis bara.

Nikotinfritt snus till läkemedelsrummen 2019!

Jo, så folk som använder dessa produkter lurar sig själva lite grann. Vi ska ju inte glömma att staten tjänar bra på all tobak och även snus som de höjer skatten på samtidigt som cigaretter. Detta då det vore mycket bättre för folkhälsan att sänka skatten på snus.

Utöver detta så är väl läkemedel med nikotin även beskattade som tobak? Även där gör staten vinster.
Citera
2018-06-13, 18:43
  #55
Medlem
Ska jag starta en namninsamling om detta där sedan email skickas till berörda personer eller vill någon annan göra det? Jag är lite ur form just nu annars hade jag gärna gjort det...

Annars att bara kontakta dem... Ju fler som gör det desto bättre.

Pressbyrån är ett privat företag. Har myndighetspersoner eller vem det nu är rätt att förbjuda dem att sälja något? De förlorar troligen pengar på detta och skulle nog inte ha något emot om beslutet upphävdes.
__________________
Senast redigerad av Snobird 2018-06-13 kl. 18:45.
Citera
2018-06-13, 18:50
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willzor
Ser detta allt för ofta inom mitt yrke.
Istället för att låta pat få en (1) snusjävel så drar dom till med ett kraftigt 21mg plåster "för att slippa suget".
Jag som vårdpersonal har inget problem med att gå ned till kiosken (om det nu gick...) och hämta en dosa snällt snus.
ELLER! Varför inte ha nikonfritt snus tillgängligt? I samma grad som nikontinplåster appliceras på/till storrökare..

Oftast är det bara känslan, inte nikotinet som är boven i dramat...

Schysst mot dina patienter. Svenskt snus även av vanlig sort är inte så mycket farligare än nikotintuggummi och nikotinplåster.

Att förbjuda det på sjukhus tjänar inget vettigt syfte. Att tvinga patienter som inte behöver eller vill det att sluta snusa är inget sjukhuspersonal ska hålla på med.

Detta borde bli en politisk fråga men var ska man vända sig?
Citera
2018-06-13, 18:51
  #57
Medlem
willzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jo, så folk som använder dessa produkter lurar sig själva lite grann. Vi ska ju inte glömma att staten tjänar bra på all tobak och även snus som de höjer skatten på samtidigt som cigaretter. Detta då det vore mycket bättre för folkhälsan att sänka skatten på snus.

Utöver detta så är väl läkemedel med nikotin även beskattade som tobak? Även där gör staten vinster.

Jag ställer en motfråga; Varför vore det bättre för folkhälsan att sänka skatten på snus?

Staten tjänar bra med pengar på alla beroenden.
Spel, alkohol, tobak, drivmedel, föda.
Löjligt stor del av skatte-kistan är från just dessa delar. Tobak, som det kallas, är en egen liten stjärna i politikens kassa.
Hade man sett tobak för vad det är, och inte skattat det lika hårt så tror jag ärligt talat att brukandet hade ökat.

Jag tänker mig ungdomar (som man själv en gång var) ser att en dosa snus kostar 20:- är en värd spendering. Idag, så är det Löjligt att ens tänka tanken att höja priset på snus - via mer skatt. Det är endast en kassako - ingen påtrodd effekt på brukandet.
Att snusa/röka/dricka skall kosta - vilket är förståeligt. Alla delar "tar" från summan av vad vi kollektivt lägger på just sjukvård, men för att återgå till frågan; Varför inte då ha nikotinfritt snus som substitut för plåster till de berörda som "bara" vill ha en snusjävel? Tänk alla pengar vi, kollektivt, kan spara som nation genom att inte dela ut dyra plåster till någon som faktiskt "bara" har ett känselfyllt beroende?
Citera
2018-06-13, 18:58
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willzor
Jag ställer en motfråga; Varför vore det bättre för folkhälsan att sänka skatten på snus?

Staten tjänar bra med pengar på alla beroenden.
Spel, alkohol, tobak, drivmedel, föda.
Löjligt stor del av skatte-kistan är från just dessa delar. Tobak, som det kallas, är en egen liten stjärna i politikens kassa.
Hade man sett tobak för vad det är, och inte skattat det lika hårt så tror jag ärligt talat att brukandet hade ökat.

Jag tänker mig ungdomar (som man själv en gång var) ser att en dosa snus kostar 20:- är en värd spendering. Idag, så är det Löjligt att ens tänka tanken att höja priset på snus - via mer skatt. Det är endast en kassako - ingen påtrodd effekt på brukandet.
Att snusa/röka/dricka skall kosta - vilket är förståeligt. Alla delar "tar" från summan av vad vi kollektivt lägger på just sjukvård, men för att återgå till frågan; Varför inte då ha nikotinfritt snus som substitut för plåster till de berörda som "bara" vill ha en snusjävel? Tänk alla pengar vi, kollektivt, kan spara som nation genom att inte dela ut dyra plåster till någon som faktiskt "bara" har ett känselfyllt beroende?

Det vore troligen bättre för folkhälsan att kraftigt sänka skatten på snus då det kanske skulle medföra att fler slutade röka. Att vi har så få rökare i Sverige i jämförelse hävdas bero på snuset. Så lägre pris på snus gynnar folkhälsan.

Sen håller jag med att nikotinfritt snus säkert kan hjälpa på sjukhus och borde kanske vara tillgängligt. Det hjälper dock inte alltid då faktiskt snabb avvänjning från snus även kan ge fysiska och psykiska effekter som ökad irritation och aggression. Inget man vill ha på ett sjukhus...

Jag tycker därför de bara helt enkelt ska tillåta att snus säljs igen. Även rökare som inte får röka på sjukhuset kan använda det som substitut.
Citera
2018-06-13, 19:17
  #59
Medlem
willzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det vore troligen bättre för folkhälsan att kraftigt sänka skatten på snus då det kanske skulle medföra att fler slutade röka. Att vi har så få rökare i Sverige i jämförelse hävdas bero på snuset. Så lägre pris på snus gynnar folkhälsan.

Sen håller jag med att nikotinfritt snus säkert kan hjälpa på sjukhus och borde kanske vara tillgängligt. Det hjälper dock inte alltid då faktiskt snabb avvänjning från snus även kan ge fysiska och psykiska effekter som ökad irritation och aggression. Inget man vill ha på ett sjukhus...

Jag tycker därför de bara helt enkelt ska tillåta att snus säljs igen. Även rökare som inte får röka på sjukhuset kan använda det som substitut.

Att snus är ett "bättre" alternativ till cigaretter håller jag med om.
Absolut, snabb avvänjning - oavsett medel, kan vara förödande och påverka vårdprocessen enormt. Därför anser jag att detta "förbud" mot snus - nikonfritt eller ej, är bisarrt.
Jag har, första hand, varit med patienter som är tunga brukare av snus - bak och portion - åsikten/recensionen är den samma. Plåstret gör bara "så" mycket - det är känslan man saknar.

Fråga; Är snabb avvänjning målet med vistelsen? - om JA - varför ger man plåster? - om NEJ - varför har man inte nikotinfria snus-substitut?

Snabb avvänjning - oavsett preparat - kan ge dessa effekter/reaktioner du pratar om. Men! Vi pratar aldrig om att "gå ned" från snus - som vid tyngre benso-preparat... Är det dock en värd liknelse?
Jag bjuder in till diskussion här; Jag står bakom en nikontinfri vård, med hjälp där vi kan - på bästa sätt. Nikotinplåster är inte rätt sätt, varken för pat, eller skattebetalare.
Citera
2018-06-13, 19:35
  #60
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willzor
Nikotinplåster är inte rätt sätt, varken för pat, eller skattebetalare.
Kan tobaksfritt snus med nikotin vara lösningen? Kanske man borde tillåta försäljning av det vid sjukhusen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback