Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-12, 19:56
  #1
Medlem
T-Todts avatar
Jag har en s k 2 i 1 laptop som jag använder ibland. Är det möjligt att gå över till ex Ununtu på en sådan, och kommer touch-skärmen och tangentbordet ändå fungera?
Citera
2018-06-12, 19:57
  #2
Medlem
constants avatar
Du kan testa exempelvis Ubuntu innan du gör en slutgiltig installation.
Citera
2018-06-12, 20:17
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Jag har en s k 2 i 1 laptop som jag använder ibland. Är det möjligt att gå över till ex Ununtu på en sådan, och kommer touch-skärmen och tangentbordet ändå fungera?

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du kan testa exempelvis Ubuntu innan du gör en slutgiltig installation.

"Ubuntu on a stick" är det ni efterfrågar: Alltså ha ett USB-minne som är "ledigt" och installera Ubuntu på, och kör Ubuntu endast från USB, datorn har kvar sitt gamla OS, och kör alltså Ubuntu från USB. (Ubuntu installeras inte på datorn, man ser bara till att USB är "boot device 1" i BIOS/UEFI.)

Här är bruksanvisning hur man gör: https://www.pendrivelinux.com/put-ub...using-windows/

-Alltså, detta för att testa om man är nöjd, givetvis funkar det också i "långa loppet", men är man nöjd, installerar man då enklast Ubuntu med på den "riktiga hårddisken", med "dualboot".
Jäkla bra att ha, om windows skulle "få för sig" att krångla", då går det att köra datorn ändå..
Citera
2018-06-12, 20:35
  #4
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Ubuntu on a stick" är det ni efterfrågar: Alltså ha ett USB-minne som är "ledigt" och installera Ubuntu på, och kör Ubuntu endast från USB, datorn har kvar sitt gamla OS, och kör alltså Ubuntu från USB. (Ubuntu installeras inte på datorn, man ser bara till att USB är "boot device 1" i BIOS/UEFI.)

Här är bruksanvisning hur man gör: https://www.pendrivelinux.com/put-ub...using-windows/

-Alltså, detta för att testa om man är nöjd, givetvis funkar det också i "långa loppet", men är man nöjd, installerar man då enklast Ubuntu med på den "riktiga hårddisken", med "dualboot".
Jäkla bra att ha, om windows skulle "få för sig" att krångla", då går det att köra datorn ändå..

Okej. Jag ska testa det. Det går inte att installera på en tom extern HDD och testa på det viset?
Citera
2018-06-12, 20:38
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Okej. Jag ska testa det. Det går inte att installera på en tom extern HDD och testa på det viset?

Jodå, fast inte enligt den länken jag gav. (Du måste då formatera om den externa hårddisken så den blir en bootdisk). Men testa med ett USB, sådana brukar folk ha i drivor hemma.
(Brukar kräva ett USB-minne på 4GB och minst USB2, men det är väl inga bekymmer att "skaka fram"?)
Citera
2018-06-12, 21:16
  #6
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jodå, fast inte enligt den länken jag gav. (Du måste då formatera om den externa hårddisken så den blir en bootdisk). Men testa med ett USB, sådana brukar folk ha i drivor hemma.
(Brukar kräva ett USB-minne på 4GB och minst USB2, men det är väl inga bekymmer att "skaka fram"?)

Okej. Givetvis har jag USB-minne. Jag tänker mer som en praktisk lösning för ett permament alternativ. Laddar hem och fixar en bootable-USB med Ubuntu och utgår från hur det går.

Finns det något särskilt skäl för just Ubuntu? Min erfarenhet är Ubuntu men jag är öppen för alternativ.
Citera
2018-06-12, 21:21
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Okej. Givetvis har jag USB-minne. Jag tänker mer som en praktisk lösning för ett permament alternativ. Laddar hem och fixar en bootable-USB med Ubuntu och utgår från hur det går.

Finns det något särskilt skäl för just Ubuntu? Min erfarenhet är Ubuntu men jag är öppen för alternativ.

Ja, USB-lösningen är för att testa "om man blir nöjd" först och främst i ditt fall. Ubuntu sägs vara den linux-varianten som "liknar" windows mest i användarvänlighet etc. så därför är den rätt populär som "alternativ" till windows. Men man gör givetvis vad man tycker känns bäst.
Citera
2018-06-12, 22:21
  #8
Medlem
T-Todts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, USB-lösningen är för att testa "om man blir nöjd" först och främst i ditt fall. Ubuntu sägs vara den linux-varianten som "liknar" windows mest i användarvänlighet etc. så därför är den rätt populär som "alternativ" till windows. Men man gör givetvis vad man tycker känns bäst.

Tack för dina tips. Blir intressant att se om den kan köra på Ubuntu utan att förlora sina funktioner.
Citera
2018-06-14, 10:15
  #9
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Okej. Givetvis har jag USB-minne. Jag tänker mer som en praktisk lösning för ett permament alternativ. Laddar hem och fixar en bootable-USB med Ubuntu och utgår från hur det går.

Finns det något särskilt skäl för just Ubuntu? Min erfarenhet är Ubuntu men jag är öppen för alternativ.

Överlag brukar Ubuntu vara en bra balans var det gäller att stödja hårdvara utan allt för mycket handpåläggning. Vilket brukar vilja vara det man testar med en usb-bootning. Lycka till
Citera
2018-06-18, 07:26
  #10
Avstängd
53280s avatar
Pröva med ubuntu på ett USB minne. Jag har en acer laptop som har touch , fungera klockrent i ubuntu. Det bero på vad touchen har för hårdvara..
Citera
2018-06-18, 07:30
  #11
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-Todt
Okej. Givetvis har jag USB-minne. Jag tänker mer som en praktisk lösning för ett permament alternativ. Laddar hem och fixar en bootable-USB med Ubuntu och utgår från hur det går.

Finns det något särskilt skäl för just Ubuntu? Min erfarenhet är Ubuntu men jag är öppen för alternativ.

Du kan köra slackware eller annat valfri linux dist eller FreeBSD. Fördelen med Ubuntu att det finns ett stort stöd på nätet att få hjälp. Det finns många linux distar som hest på linux kyrkogården.

Debian är annars ett alternativ..
Citera
2018-08-04, 20:22
  #12
Medlem
SalvadorDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Ubuntu on a stick" är det ni efterfrågar: Alltså ha ett USB-minne som är "ledigt" och installera Ubuntu på, och kör Ubuntu endast från USB, datorn har kvar sitt gamla OS, och kör alltså Ubuntu från USB. (Ubuntu installeras inte på datorn, man ser bara till att USB är "boot device 1" i BIOS/UEFI.)

Här är bruksanvisning hur man gör: https://www.pendrivelinux.com/put-ub...using-windows/

-Alltså, detta för att testa om man är nöjd, givetvis funkar det också i "långa loppet", men är man nöjd, installerar man då enklast Ubuntu med på den "riktiga hårddisken", med "dualboot".
Jäkla bra att ha, om windows skulle "få för sig" att krångla", då går det att köra datorn ändå..

Detta går att göra tvärtom också va?
Har Ubuntu installerat som OS nu men skulle vilja installera Windows 10 vid sidan av Ubuntu.

Någon som vet hur jag gör?
Smidigast möjligast.
/SalvadorD
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback