Citat:
Ursprungligen postat av
PsychoChiller
Alltså, Guinness smakar skit oavsett om det serveras utanför Irland. Och jag är så jävla opretentiös ni kan tänka er, men efter att ha satt fötterna innanför Irlands gränser smakar Guinness på kontinenten apa. Kanske att det smakar någorlunda bättre i Storbritannien dit det inte behöver färdas så långt, det kan jag inte uttala mig om, men det är faktiskt inte en myt att Guinness doesn't travel well.
Jag håller inte med. Det är klart att öl smakar bäst färsk, men med dagens fat och korta transporttider så är det ett litet problem. Det jag vill påstå är den största faktorn som påverkar är att omsättningen på många krogar oftast för liten för att ha färsk öl. Ett litet ställe kanske inte säljer mer än något fat i veckan, vilket tillsammans med dålig sköljning av systemet, ger ett betydligt sämre öl eftersom det kan ha "stått still" i flera dagar.
Jag har själv druckit Guinness på bryggeriet och pubar i Dublin och kan inte säga att det är så mycket bättre där än t.ex. Dubliners i Göteborg där det krängs en och annan pint per kväll. Hamnar man däremot på en landsortspub kan man bli serverad riktigt äcklig Guinness och den som får sitt första intryck av detta kan jag mycket väl förstå att de aldrig mer vill smaka.