2018-06-12, 22:51
Medlem
Frågorna kommer tillbaka ungefär en gång om året. Gäller alla banker i EU så det är inte så mycket att bry sig om. Går liksom inte att komma undan frågorna. Man kan fundera på om resultatet någonsin fångar terrorister och de som sysslar med penningtvätt.

Ställer inte banken frågorna så kan de förlora rätten att bedriva bankverksamhet så jag förstår att de frågar. Men jag ser inte varför EU och staten ska ställa frågorna. De lär inte få ut någonting. Bättre att lägga resurserna på att spåra transaktioner som ser misstänkta ut om nu syftet är att förhindra penningtvätt.
Citera
2018-06-13, 12:20
Medlem
WorthlessMans avatar
Har fått samma frågor för ett par månader sen. Svarade lite kort och grinigt på dom.
Anledningen är att jag tagit emot pengar från företag i flera olika länder antar jag.
Citera
2018-06-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Knappast att du får dessa frågor flera gånger rutinmässigt inom loppet av ett par år, men att uppdatera information är inget konstigt.

Tycker du det är självklarighet att bo kvar på samma adress hela livet också eller? Är det lustigt att banken frågar efter telefonnummer FAST de har ett reggat redan? Knappast

Jag har haft min nuvarande bank i drygt 2 års tid nu. Har fått dessa frågor flera gånger under denna period. Senast häromdagen när jag loggade in på internetbanken. Nej, det har inte handlat om att de har velat att jag ska uppdatera min information. Det har uttryckligen stått att det handlar om kundkännedom, och sedan varit flertal frågor. Dessa frågor har aldrig handlat om att uppdatera adress och telefonnummer.
Citera
2018-06-13, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puttesliv
Jag har fått samma från Nordnet, det är frågor man måste svara på när man öppnar konto.

Amerikanfrågan ställer de för att amerikanska medborgare har skatteplikt till USA även fast de bor utomlands.

Politikerfrågan och inkomstfrågan vet jag faktiskt inte varför de ställer, men det gör de på flera håll.

Spelar det nån roll om man svarar nej att man är amerikan? Lär dom väl kolla upp bara för att var säker på du svarat rätt.
Citera
2018-06-13, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lesman123
Spelar det nån roll om man svarar nej att man är amerikan? Lär dom väl kolla upp bara för att var säker på du svarat rätt.

Jag vet, det är ju en sak skatteverket lätt kunde kolla upp.

Banken min myndighet, jag känner mig så trygg. not.
Citera
2018-06-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Herregud, är du född i farstun människa?

Hur kan du ens tro att du skulle vara den enda, detta är standardfrågor som ALLA får. På ALLA banker. Antagligen fick du frågorna på din bankmail för längesedan utan att du sett det, därav 3-dagarsdeadlinen. Och att du ens nämner "kontot länsat" vittnar bara om hur lite du kan, det är ingenting någon bank sysslar med av någon anledning.

Nej dom är fina dom.
Citera
2018-06-13, 17:52
Moderator
Tystnads avatar
Aldrig fått frågor via appen eller hemsidan men kanske kommer.

Däremot när jag varit på Banken.
Förbannat löjliga frågor, jag flyttade en summa från ett konto med 0 kr ränta till ett annat konto med något bättre avkastning... på den löjliga summan skulle man då besvara säkert 25-30 frågor
Okej fattar om man kommer med en väska med sedlar att dom vill veta pga penning tvätt, men här rörde det sig om struntsummor från ett konto till ett annat konto i samma bank..

Har fått uppfattningen att det kan vara väldigt riskabelt acceptera större summor kontanter vid tex försäljning, du kan inte räkna med att dom går sätta in på banken pga du kan ej bevisa vart dom kommer ifrån.
Citera
2018-06-14, 01:40
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Samtliga banker är skyldiga att hålla sig uppdaterade på allehanda detaljer kring sina kunder som ett led i att stävja penningtvätt, så inget konstigt med detta.

Jag tycker det här verkar helt konstigt rakt igenom. På vilket sätt skulle det stävja penningtvätt att banken protokollför vad folk har svarat på dessa frågor?
Citera
2018-06-14, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko

Jag tycker det här verkar helt konstigt rakt igenom. På vilket sätt skulle det stävja penningtvätt att banken protokollför vad folk har svarat på dessa frågor?
Det är säkert väl uträknat. Detaljerna får vi nog ställa frågan till någon annan!
Citera
2018-06-14, 15:51
Medlem
musttomtes avatar
Det är lagen om penningtvätt som gör att dom måste ställa dessa frågor. Jag fick frågan om en spelvinst och jag kunde inte svara, till slut så gav dom sig själva och gick vidare.

Spelvinsten var en insättning för jobb från utlandet egentligen och jag betalde ingen skatt så klart för det jobbet.
Citera
2019-06-05, 22:04
Medlem
Väldigt tramsig byråkrati. Börspoddens Johan Isaksson fick en massa frågor från Danske, bl a om swish-användande, och beskriver det i senaste avsnittet.

https://soundcloud.com/borspodden/avsnitt-302
Citera
2019-06-17, 20:13
Medlem
Har precis råkat ut för det här med ICA Banken för andra gången och börjar bli duktigt less på dem. Har bland annat fört över några tusenlappar till olika kompisar i olika omgångar som jag varit skyldig pengar och de vill ha kopior på låneavtalen. Vem fan skriver låneavtal när man lånar ett par tusen av en polare?? Kan naturligtvis fixa ihop alla papper men har absolut ingen lust. Finns det alternativ? Jag menar kan jag tex föra över pengarna till en annan bank och bara be dem stänga mitt konto eller kommer de fortsätta tjafsa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in