Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-12, 09:35
  #1
Medlem
Jag tycker det behövs en tråd om debutanter och varför de är spännande. Vem kommer att stanna kvar i medvetandet? Vem kommer att försvinna efter en bok? Vem är den nya Astrid Lindgren? Jag vill höra vad ni tycker och varför.
Citera
2018-06-15, 10:00
  #2
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Jag tycker det behövs en tråd om debutanter och varför de är spännande. Vem kommer att stanna kvar i medvetandet? Vem kommer att försvinna efter en bok? Vem är den nya Astrid Lindgren? Jag vill höra vad ni tycker och varför.
Jag tror inte att det går att diskutera debutanter på det sättet, av den enkla anledningen att vederbörande bör producera ett antal uppföljningar för att lämna något avtryck för eftervärlden.

Med det sagt kanske det är mer meningsfullt att diskutera relativt nya författare bland de samtida. Själv tror jag på Lena Andersson, en mycket stilsäker författare med intellektuell skärpa. Och framför allt kan man se att hon fortfarande utvecklas. Sannolikt har hon sina bästa verk framför sig. En ny Hjalmar Söderberg, enligt min ringa mening.
Citera
2018-06-15, 14:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Jag tror inte att det går att diskutera debutanter på det sättet, av den enkla anledningen att vederbörande bör producera ett antal uppföljningar för att lämna något avtryck för eftervärlden.

Med det sagt kanske det är mer meningsfullt att diskutera relativt nya författare bland de samtida. Själv tror jag på Lena Andersson, en mycket stilsäker författare med intellektuell skärpa. Och framför allt kan man se att hon fortfarande utvecklas. Sannolikt har hon sina bästa verk framför sig. En ny Hjalmar Söderberg, enligt min ringa mening.

Denna Lena Andersson?

http://www.boktugg.se/2018/01/24/pol...ena-andersson/

Tack för tipset, jag har inte läst henne, men hur länge räknas man som debutant? Tills man släpper andra boken även om det kommer 30 år senare eller bara första året? Jag är öppen för en generös tolkning av debutant som att man bara släppt en bok. Ser du Massajen, denna tråd är inte så dum. Ska hålla utkik efter henne Ny Hjalmar Söderberg är mycket stora ord.
__________________
Senast redigerad av Loqita 2018-06-15 kl. 14:55.
Citera
2018-06-15, 20:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Denna Lena Andersson?

http://www.boktugg.se/2018/01/24/pol...ena-andersson/

Tack för tipset, jag har inte läst henne, men hur länge räknas man som debutant? Tills man släpper andra boken även om det kommer 30 år senare eller bara första året?
Fast Lena Andersson debuterade ju 1999 och har gett ut över 10 böcker. Jag rekommenderar Duck City (2006) som ljudbok.
Citera
2018-06-16, 01:11
  #5
Medlem
Shalashaskas avatar
Håller med om att det är lite fånigt att lyfta fram den snart 50-åriga Lena Andersson i tråden.
Hon debuterade, som sagt, för snart 20 år sedan, och har en mycket lång journalistkarriär i bagaget också.

Vill i sammanhanget rekommendera den här tråden:
(FB) Bara jag som stör mig på unga debutanter?
Citera
2018-06-16, 04:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Fast Lena Andersson debuterade ju 1999 och har gett ut över 10 böcker. Jag rekommenderar Duck City (2006) som ljudbok.

Ojdå, då är hon ju absolut inte en debutant! Hur generös en tolkning än är slutar ju en människa definitivt att vara debutant när den släpper den andra boken. Massajen lyfter fram henne som en relativt ny författare som förväntas bli ihågkommen i framtiden... Och vad som är relativt ny är nog mycket relativt, som du beskriver henne verkar hon ju väl etablerad sedan närmare 20 år. Jag är förvånad att jag missat henne så totalt, gillar böcker men har aldrig läst Lena Andersson. Hittills.
__________________
Senast redigerad av Loqita 2018-06-16 kl. 04:31.
Citera
2018-06-16, 04:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Håller med om att det är lite fånigt att lyfta fram den snart 50-åriga Lena Andersson i tråden.
Hon debuterade, som sagt, för snart 20 år sedan, och har en mycket lång journalistkarriär i bagaget också.

Vill i sammanhanget rekommendera den här tråden:
(FB) Bara jag som stör mig på unga debutanter?

Kollade in tråden. Den är intressant, men lite annorlunda än det jag vill belysa. Jag tycker inte att ålder är så relevant i sammanhanget. Debutanter behöver inte vara unga, de behöver inte representera en "ung röst". Tvärtom är det än mer intressant när någon debuterar mycket sent och det behöver inte innebära att deras författarskap blir mindre intressant på något sätt. Som sagt, alla släpper inte en andra bok och dessutom förblir ingen en "ung röst" för alltid, fast det finns ju folk som försökt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback