• 1
  • 2
2018-06-11, 23:31
Medlem
laxen69s avatar
Vad säger ni, finns det kunskap som är omöjlig för den mänskliga hjärnan att förstå. Även om vi skulle få det grundligt förklarat för oss.
Då menar jag inte omöjligt för den enskilde individen utan för alla människor.

Precis som att läsa och skriva verkar ligga bortom alla chimpansers fattningsförmåga, eller att reda upp ett trassligt koppel ligger bortanför alla hundars förmåga.

Vilka frågor skulle det kunna vara?
Medvetandets gåta? Eller svaret på universums verkliga natur?
Är svaren på gåtor som dessa meningslösa för oss och helt enkelt bortom våran föreställningsförmåga?
Citera
2018-06-11, 23:42
Medlem
Haddos avatar
Intressant fråga. Och det säger jag inte för att jag tror jag känner till svaret.

Jag har nästan just läst klart Max Tegmarks bok Vårt matematiska universum.

Och om det är som han tror så kommer vi vanliga människor inte att förstå det.

Då är det bara matematik!
Citera
2018-06-11, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Vad säger ni, finns det kunskap som är omöjlig för den mänskliga hjärnan att förstå. Även om vi skulle få det grundligt förklarat för oss.
Då menar jag inte omöjligt för den enskilde individen utan för alla människor.

Precis som att läsa och skriva verkar ligga bortom alla chimpansers fattningsförmåga, eller att reda upp ett trassligt koppel ligger bortanför alla hundars förmåga.

Vilka frågor skulle det kunna vara?
Medvetandets gåta? Eller svaret på universums verkliga natur?
Är svaren på gåtor som dessa meningslösa för oss och helt enkelt bortom våran föreställningsförmåga?

Döden.
Detta finns ju i alla religioner, så som ateister som småningom kommer att lukta/smaka/känna döden när den såväl nalkas.

Men själv tror jag att detta livet är en prövning, en prövning för det som man ska försöka ta sig igenom.
Den största prövningen är när vi tar våra sista andetag, och ingen kännare kan förutspå vad som händer efter ens existens av atomer.

Människor i ren allmänhet är inte storartade, människor är en ytterst liten faktor i fåtal, men i massor så kan människan skapa väldigt mycket, men egot sätter käppar i hjulet för att vara kreativ och skapande och detta kommer att få konsekvenser då naturen i sig är i symbios med alla varelser på denna planet, men i universum så är det andra lagar som jag inte kan förknippas med då man knappt sett fragment av det som skulle kunna förändra synsättet på vad livet handlar om.

Människor lurar varandra med propaganda, det man ser/hör/läser mest om är "sanningen" och så är människans natur, väldigt manipulativt bearbetat från den som vill kontrollera, rättfärdigt så som orättfärdigt.
Citera
2018-06-11, 23:51
Medlem
flaskborstes avatar
Jag skulle nog nominera expemerientieell matematik till denna kategorin men även fysik och kemi.. vi har nog bara skrapat på ytan en aning
Citera
2018-06-12, 00:42
Medlem
526s avatar
Gud är en sån sak. Vi kommer inte förstå vad det är även om Gud uppenbarade sig. Vi kommer att försöka sortera in det i det vi kan förstå och försöka förklara med de ord (och siffror) vi har.
Citera
2018-06-12, 02:03
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Gud är en sån sak. Vi kommer inte förstå vad det är även om Gud uppenbarade sig. Vi kommer att försöka sortera in det i det vi kan förstå och försöka förklara med de ord (och siffror) vi har.

Jag tror att du har en väldigt bra poäng där. Gud.

Om det inte gör något tänkte jag förklara varför jag säger Gud.
Jag har varit en stenhård ateist. Inspirerad av Richard Dawkins. Men efter att jag förstått att det han talar om är en politisk åsikt (liberal) har jag som han brukar säga hoppat av stängslet. Men inte åt det håll han trodde. Antar jag.
Citera
2018-06-12, 02:13
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddo
Jag tror att du har en väldigt bra poäng där. Gud.

Om det inte gör något tänkte jag förklara varför jag säger Gud.
Jag har varit en stenhård ateist. Inspirerad av Richard Dawkins. Men efter att jag förstått att det han talar om är en politisk åsikt (liberal) har jag som han brukar säga hoppat av stängslet. Men inte åt det håll han trodde. Antar jag.
Ja det finns helt klart en agenda bakom det han pratar om. Vetenskap som övergått till att fylla samma funktion som religionen gjorde. Scientism och ultraliberal humanism.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Scientism
Citera
2018-06-12, 04:00
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja det finns helt klart en agenda bakom det han pratar om. Vetenskap som övergått till att fylla samma funktion som religionen gjorde. Scientism och ultraliberal humanism.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Scientism

Det finns en riktigkt lång skrift på internet nånstans som kritiserar Dawkins åsikter. Som den intresserade kan söka efter.

Kan det finnas något annat som vi inte kan förklara för alla?

Ja, kanske om det varit så kallad https://sv.wikipedia.org/wiki/Panspermi

Som vår svenske Svante Arrhenius förordade.

eller om det faktiskt var ufos och utomjordingar. (eh, glöm det sista, alla skulle ju förstå om allt berodde på utomjordingar) Vi har så att säga blivit preprogrammerade för det skedet.

Jag tror jag skickar min utläggning i en annan tråd.
Senast redigerad av Haddo 2018-06-12 kl. 04:28.
Citera
2018-06-12, 04:05
Medlem
Ja givetvis. Att inte tro det är ett grovt överskattande av vår förmåga.
Citera
2018-06-12, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Jag skulle nog nominera expemerientieell matematik till denna kategorin men även fysik och kemi.. vi har nog bara skrapat på ytan en aning

Mozart skrev musiken till Figaros Bröllop på 3 veckor. Det lär inte finnas en rättelse i originalkompositionen. Detta är för mig någonting ofattbart. Bara ouvertyren...
Citera
2018-06-12, 04:41
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Mozart skrev musiken till Figaros Bröllop på 3 veckor. Det lär inte finnas en rättelse i originalkompositionen. Detta är för mig någonting ofattbart. Bara ouvertyren...

Det kan tyckas ofattbart. Men det här uppträdandet tycker jag är otroligt:
https://www.youtube.com/watch?v=AQLNZ5mvVms
Det är inte riktigt i linje med ämnet men som du sa man kan inte tro det!
Citera
2018-06-12, 05:06
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddo
Det kan tyckas ofattbart. Men det här uppträdandet tycker jag är otroligt:
https://www.youtube.com/watch?v=AQLNZ5mvVms
Det är inte riktigt i linje med ämnet men som du sa man kan inte tro det!

Kanske är det det som är svårt att tro. Dvs. lyckan av att ha blivit replikerad

Att bli förälder måste vara lösningen på hemligheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in