Citat:
Ursprungligen postat av
laxen69
Vad säger ni, finns det kunskap som är omöjlig för den mänskliga hjärnan att förstå. Även om vi skulle få det grundligt förklarat för oss.
Då menar jag inte omöjligt för den enskilde individen utan för alla människor.
Precis som att läsa och skriva verkar ligga bortom alla chimpansers fattningsförmåga, eller att reda upp ett trassligt koppel ligger bortanför alla hundars förmåga.
Vilka frågor skulle det kunna vara?
Medvetandets gåta? Eller svaret på universums verkliga natur?
Är svaren på gåtor som dessa meningslösa för oss och helt enkelt bortom våran föreställningsförmåga?
Döden.
Detta finns ju i alla religioner, så som ateister som småningom kommer att lukta/smaka/känna döden när den såväl nalkas.
Men själv tror jag att detta livet är en prövning, en prövning för det som man ska försöka ta sig igenom.
Den största prövningen är när vi tar våra sista andetag, och ingen kännare kan förutspå vad som händer efter ens existens av atomer.
Människor i ren allmänhet är inte storartade, människor är en ytterst liten faktor i fåtal, men i massor så kan människan skapa väldigt mycket, men egot sätter käppar i hjulet för att vara kreativ och skapande och detta kommer att få konsekvenser då naturen i sig är i symbios med alla varelser på denna planet, men i universum så är det andra lagar som jag inte kan förknippas med då man knappt sett fragment av det som skulle kunna förändra synsättet på vad livet handlar om.
Människor lurar varandra med propaganda, det man ser/hör/läser mest om är "sanningen" och så är människans natur, väldigt manipulativt bearbetat från den som vill kontrollera, rättfärdigt så som orättfärdigt.