• 1
  • 2
2018-06-11, 18:40
Medlem
Jag fick just veta att min anställning hos företaget jag haft kontakt med kommer igång först efter sommaren, och är nu extremt frågande till hur jag ska lösa ekonomin i sommar. Tanken var från början att detta skulle vart igång redan, men av olika anledningar så blev det inte så.

Vad kan jag göra? Någon som har något tips? Nån form av bidrag? Inkomst för någon månad? Vad som?

Kan jag söka a-kassa för endast denna tid, typ?

Då jag varit riktigt sliten en tid (kommer för övrigt direkt från studier), så vill jag inte riskera att slita skiten ur mig och falla ihop inför hösten, när nytt jobb alltså förmodligen är på gång.

Ja, alltså, jag vill hitta ett sätt att klara sommarn på. Nån som har något tips?

Mvh!
Citera
2018-06-11, 18:48
Medlem
Banangurkazzs avatar
Alternativ 1. Råna en bank.
Alternativ 2. Fråga dina föräldrar om de kan hjälpa med absoluta nödvändigheter.
Alternativ 3. Socialbidrag( du kan ändra på ordningen om du är invandrare till detta alternativ 2, men behålla alternativ 1)
Senast redigerad av Banangurkazz 2018-06-11 kl. 18:50.
Citera
2018-06-11, 18:50
Medlem
constants avatar
Ring runt lite industrier som har öppet i sommar. Packeteringsjobb, lager och liknande. Du kommer knappast att slita ut dig på ett par månader, och du får säkert börja att arbeta direkt.
Senast redigerad av constant 2018-06-11 kl. 19:08. Anledning: Stavning.
Citera
2018-06-11, 18:52
Medlem
Bomboclat.el.bombos avatar
A-kassa om du har arbetat och betalt in till en kassa vore prio ett.

Annars alternativt två sjukskriv dig pga påhittat depression (om du har en SGI värt att nämna dvs)

Alternativt tre gå till soc. med mössan i handen.

Du överlever lätt sommarn kompis, frågan är bara vilket av alternativen ovan du kör på .
Citera
2018-06-11, 19:00
Moderator
Tystnads avatar
Du har ju fått en del bra tips redan ser jag...

Bor du hemma (billigt)? eller i studentlgh? hyresfritt över sommaren kanske?
Om ja så kan du ju anmäla dig som arbetsökande på AF, jag har för mig att man då kan få vissa bidrag typ aktivitetsstöd (tror jag ,vet ej hundra) om man ej är berättigad till A-kassa
Citera
2018-06-11, 22:22
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Då jag varit riktigt sliten en tid (kommer för övrigt direkt från studier), så vill jag inte riskera att slita skiten ur mig och falla ihop inför hösten, när nytt jobb alltså förmodligen är på gång.
Du skriver ganska luddigt ...menar du att du precis har avslutat längre studier på högskola / universitet?
I så fall kan du inte få A-kassa eftersom kravet är att man skall ha arbetat det senaste halvåret ett visst antal timmar i månaden och ha varit medlem ett tag.
Om du har haft studielån så kan det bli avdrag på socialbidraget om du ens får något eftersom fullt studielån är mer än existensminimum och socialen kollar ditt kontoutdrag 3 mån. tillbaka.
Citera
2018-06-11, 23:44
Medlem
Jag har studerat det senaste halvåret, och också tagit studiemedel. Men ju mer jag sitter och suger på det just nu, ju mer inser jag att det kanske är dags att acceptera sina egna brister. Jag har försökt köra på på ett eller annat sätt de senaste åren, nu måste jag nog fan sätta mig ner och vila lite. Det vill säga, ja, jag är riktigt, redigt, utsliten, men har inte velat/kunnat acceptera detta. Varför det nog har blivit också en så mycket mer komplicerad och utdragen historia. Hmm...

Jag är inte här för att dra min livshistoria, men shit, jag är sliten asså. Det kan jag fan ändå konstatera.

Nån som har koll på hur detta funkar? Alltså, under sommaren ser det ut som att jag kommer vara utan sysslosättning. Jag har nåt sätt att dra ihop en liten slant då och då (utanför systemet, så att säga), men knappast nog för att komma någonstans på.

Jag har hyra att betala i sommar, så nån sorts inkomst behövs... Och föräldrar finns väl till viss del som ett extra-stöd/sista lösning, men jag kan inte förlita mig på dem, på detta..

Fasen, en sliten tid i det senaste, ett flytande jobberbjudande som drar ut på tiden, och helt plötsligt så blir allt snurrigt.

Hmm.... Jaja, fan, får ta och fundera på det här.

Jag känner mig nu nånstans (tror jag) faktiskt villig att ta nån sorts bidrag/hjälpsupport (aldrig gjort förut), om det finns tillgängligt, tror det hade kunnat va en grej faktiskt. Så skulle jag kanske kunna försöka få fokus till, och ladda upp inför det jobbet som väntar mig efter sommaren.
Citera
2018-06-12, 02:08
Medlem
Citat:
Jag har studerat det senaste halvåret, och också tagit studiemedel. Men ju mer jag sitter och suger på det just nu, ju mer inser jag att det kanske är dags att acceptera sina egna brister. Jag har försökt köra på på ett eller annat sätt de senaste åren, nu måste jag nog fan sätta mig ner och vila lite. Det vill säga, ja, jag är riktigt, redigt, utsliten, men har inte velat/kunnat acceptera detta. Varför det nog har blivit också en så mycket mer komplicerad och utdragen historia. Hmm...

Jag är inte här för att dra min livshistoria, men shit, jag är sliten asså. Det kan jag fan ändå konstatera.

Nån som har koll på hur detta funkar? Alltså, under sommaren ser det ut som att jag kommer vara utan sysslosättning. Jag har nåt sätt att dra ihop en liten slant då och då (utanför systemet, så att säga), men knappast nog för att komma någonstans på.

Jag har hyra att betala i sommar, så nån sorts inkomst behövs... Och föräldrar finns väl till viss del som ett extra-stöd/sista lösning, men jag kan inte förlita mig på dem, på detta..

Fasen, en sliten tid i det senaste, ett flytande jobberbjudande som drar ut på tiden, och helt plötsligt så blir allt snurrigt.

Hmm.... Jaja, fan, får ta och fundera på det här.

Jag känner mig nu nånstans (tror jag) faktiskt villig att ta nån sorts bidrag/hjälpsupport (aldrig gjort förut), om det finns tillgängligt, tror det hade kunnat va en grej faktiskt. Så skulle jag kanske kunna försöka få fokus till, och ladda upp inför det jobbet som väntar mig efter sommaren.
Sök ekonomiskt bistånd. De har dock flera krav som att du bland annat måste ha varit inskriven Arbetsförmedlngen i minst 30 dagar och du måste inkomma med väldigt många handlingar. Ring din kommun och prata med dem angående detta idag!
Citera
2018-06-12, 07:50
Medlem
Vaddå sliten? Ska du äta får du väl förfan jobba, vad tror du egentligen?

Jag har aldrig varit med om några studier som varit direkt jobbiga, oftast rena vilohemmet. Ut och jobba med dig.
Citera
2018-06-12, 18:12
Medlem
HarryManbacks avatar
Är du med i en A-kassa? I sådana fall anmäler du dig som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och kontaktar din A-kassa. Det finns något som heter Alfakassan dit personer som ej är med i någon A-kassa kan vända sig.
Detta alternativet är inte särskilt lukrativt, jag fick ut c:a 10.000 efter skatt när jag var arbetslös för ett antal år sedan. Sen måste du dansa efter Arbetsförmedlingens pipa men dom kommer nog inte vara på dig så mycket då det bara rör sig om några månader.
Sök 1-2 jobb om dagen, fyll i aktivitetsrapporten och gå på dom möten dom kallar till så är det lugnt, om dom inte lagt till nåt sen jag var utan jobb.

Om du är utsliten, t.ex utbränd eller något annat så kan du begära ersättning från Försäkringskassan. Osäker på vad som passar dig men börja med att boka ett möte hos din vårdcentral och berätta om dina besvär så skickar dom dig vidare.

Sen kan du ju pröva Socialen men det är rätt surt. Typ alla negativa saker som att gå på A-kassa plus att du inte får ha några sparade pengar för dom tycker du ska leva på dom först. Sen var jag tvungen att läman ett kontoutdrag från min bank på dom senaste 3 månaderna.

Så, ovan är det som jag tror är dom möjligheter du har när det gäller bidrag från staten och kommunen.

Det bästa är ju såklart att skaffa ett extraknäck under den tiden du är utan jobb och få in lite extra, som du beskriver "utanför systemet"...
Citera
2018-06-12, 22:04
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Som sagt ovan, sök försörjningsstöd men du kommer att få redovisa utdrag från banken för tre månader tillbaka i tiden. Om det överstiger deras norm kommer du att bli utan där med.

Ring dem på din ort och boka en tid.
Citera
2018-06-13, 10:55
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Jag fick just veta att min anställning hos företaget jag haft kontakt med kommer igång först efter sommaren, och är nu extremt frågande till hur jag ska lösa ekonomin i sommar. Tanken var från början att detta skulle vart igång redan, men av olika anledningar så blev det inte så.

Vad kan jag göra? Någon som har något tips? Nån form av bidrag? Inkomst för någon månad? Vad som?

Kan jag söka a-kassa för endast denna tid, typ?

Ja, alltså, jag vill hitta ett sätt att klara sommarn på. Nån som har något tips?

Mvh!

Ta ett skitjobb över sommaren!

Curlinglarmklockan ljuder dock! Vad är det med er ungdomar som tror att ni riskerar att slita skiten ur er bara för att ni inte trivs 100% på jobbet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in