Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-11, 13:51
  #1
Medlem
PaulPaljetts avatar
Har börjat snegla mot ny pendlarbil. Pris är inte någon direkt faktor. Jag vill inte lägga flera hundra tusen, men har inte någon gräns i övrigt. Allt upp till 250' är väl ok.

Det kommer bli mycket pendling på 10 mil i stöten på motorväg samt en hel del körning på landsväg. En del puttrande i stan, men det är minimalt.

Jag är van vid lite slöa bensinare, så allt med mer fjutt än så är bara en bonus. Gillar även att ha det tyst i kupén. Det där är sådant jag kan kika på senare, nu är jag mest intresserad av att hålla det snålt i höga hastigheter.
Citera
2018-06-11, 14:15
  #2
Medlem
Breifists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Har börjat snegla mot ny pendlarbil. Pris är inte någon direkt faktor. Jag vill inte lägga flera hundra tusen, men har inte någon gräns i övrigt. Allt upp till 250' är väl ok.

Det kommer bli mycket pendling på 10 mil i stöten på motorväg samt en hel del körning på landsväg. En del puttrande i stan, men det är minimalt.

Jag är van vid lite slöa bensinare, så allt med mer fjutt än så är bara en bonus. Gillar även att ha det tyst i kupén. Det där är sådant jag kan kika på senare, nu är jag mest intresserad av att hålla det snålt i höga hastigheter.


Mycket "fjutt" samt extremt låg ljudnivå får du ju med en elbil.
Rör du dig runt lite större sällen så borde du inte ha några problem med att hitta laddstationer heller = Billig i drift.
En Opel Ampera-e tex kan köra upp till 75 mil på EN laddning.

Vanliga bilar som drar lagom lite på motorvägen, Valfri "småbil" utan för mycket ös under huven..
__________________
Senast redigerad av Breifist 2018-06-11 kl. 14:19.
Citera
2018-06-11, 14:28
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Breifist
Vanliga bilar som drar lagom lite på motorvägen, Valfri "småbil" utan för mycket ös under huven..

Det där stämmer inte alltid.

Jag hade en Yaris 1.3 och den drog mindre än Yaris 1.0 vid landsvägskörning - skillnaden var förmodligen ännu större vid motorvägsfart.
Citera
2018-06-11, 15:04
  #4
Medlem
2560ps avatar
Behåll den bil du har, det bör vara det mest ekonomiska. Du får rätt mycket bensin för en kvarts miljon.
Citera
2018-06-11, 15:55
  #5
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Breifist

Vanliga bilar som drar lagom lite på motorvägen, Valfri "småbil" utan för mycket ös under huven..

Mjae, riktigt så enkelt är det väl ändå inte.

En 2-liters motor går på lägre varvtal än en 1-liters motor i motorvägshastighet t.ex. Att den mindre motorn rent generellt drar mindre bensin kan alltså till viss del tas ut ur ekvationen eftersom den drar mindre bensin vid ett visst RPM. Sen har man ju andra faktorer som t.ex. verkningsgrad o.s.v. att ta in i beaktande också.

Om man tar två identiska bilar där en har en större motor, och den andra en mindre så kan det mycket väl vara så att den med större motor drar mindre bränsle vid motorvägskörning.
Citera
2018-06-11, 16:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Mjae, riktigt så enkelt är det väl ändå inte.

En 2-liters motor går på lägre varvtal än en 1-liters motor i motorvägshastighet t.ex. Att den mindre motorn rent generellt drar mindre bensin kan alltså till viss del tas ut ur ekvationen eftersom den drar mindre bensin vid ett visst RPM. Sen har man ju andra faktorer som t.ex. verkningsgrad o.s.v. att ta in i beaktande också.

Om man tar två identiska bilar där en har en större motor, och den andra en mindre så kan det mycket väl vara så att den med större motor drar mindre bränsle vid motorvägskörning.

Det vanligaste är att den mindre motorn drar mindre bränsle, vilket varvtal motorerna ger effekten på är inte helt relevant.

Högre varvtal innebär ofta större spjällvinkel vilket normalt ger lägre pumpförluster (i första hand bensinmotorer då) vilket kräver mindre bränsle för att utveckla den effekt som krävs för att hålla önskad hastighet.

Större motorer har generellt sett även högre intern friktion vilket bidrar till ökad förbrukning.
Citera
2018-06-11, 17:12
  #7
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag åkte 120 mil enkel väg ToR med en citroen C3 i helgen.

Med tanke på pris och bränsleförbrukning är det en mycket trevlig lanfsvägsbil, varvtal 2100r/m@130 km/h.
Citera
2018-06-11, 17:19
  #8
Medlem
Hurt-Åkes avatar
En kolvexplosionsmotor har högst verkningsgrad vid hög belastning. Så en mindre motor drar minst. Det är dock en seg myt bland många att en stor motor som får jobba lugnare skulle dra mindre.

Men skillnader i bränsleförbrukningen är ju ändå en ganska liten del av totalkostnaden för en bil i den prisklass du nämner. Förstår inte varför du hakar upp dig på det så mycket?
Citera
2018-06-11, 17:49
  #9
Medlem
lersaters avatar
Køp en Chevrolet van från 1980
Citera
2018-06-11, 18:10
  #10
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Breifist
Mycket "fjutt" samt extremt låg ljudnivå får du ju med en elbil.
Rör du dig runt lite större sällen så borde du inte ha några problem med att hitta laddstationer heller = Billig i drift.
En Opel Ampera-e tex kan köra upp till 75 mil på EN laddning.

Vanliga bilar som drar lagom lite på motorvägen, Valfri "småbil" utan för mycket ös under huven..

Även en relik som mig har insett att vi nått en punkt där elbilen faktiskt gått om bilen med förbränningsmotor om man bara har tillgång till laddning.
Då tänker jag inte på Tysk brunkolsel utan bara ekonomiskt. Elen är billigare per mil. Elbilen kommer ge en liten sedelbunt i näven då regeringssossesvinsmijötalibansjävlarna har chockhöjt skatten så vi inte längre har råd att köra bil.
Misstänker även att andrahandsvärdet om tre år kommer vara riktigt högt när skaran av begagnatköpare har hittat till elbilen.
Citera
2018-06-11, 18:46
  #11
Medlem
Ett exempel:

Volvo V90 med T4 (190hk) och T5 (250hk).

Blandad körning - T4 - 6,9l/100km
Blandad körning - T5 - 6,8l/100km

Med dieselmotor:

D3 (150hk) vs D4 (190hk)

Blandad körning D3 - 4,9l/100km
Blandad körning D4 - 4,7l/100km

Detta är alltså för samma motorer - det enda som skiljer är effektuttaget. Med ett högre effektuttag så sjunker förbrukningen. Nu är detta bara för blandad körning men jag är övertygad om att det skiljer mer vid landsvägskörning/motorvägsfart.
Citera
2018-09-11, 00:55
  #12
Medlem
Om du åker i höga farter så väljer man nog en normalstor bil, ta du en bil med liten motor så måste den jobba ännu mer
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback