2018-06-11, 15:03
Medlem
Östasiater och judar tjänar mycket mer än vita i snitt i USA. Det är ett faktum som "vita är privilegierade - kommunister" aldrig kan ge en vettig förklaring till.
Citera
2018-06-11, 15:25
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Tråden handlar om huruvida kvinnan i videon representerar den gemene svartingens syn på amerikansk politik, dvs ointellektuellt babbel utan fakta.

Det är omöjligt att avgöra då en enda individ är en på tok för liten varaiation för att se en gemensam faktor med hur den större gruppen ser, tänker och tycker om en eller flera olika saker.

Det är helt enkelt för lite data för att kunna svara på frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Östasiater och judar tjänar mycket mer än vita i snitt i USA. Det är ett faktum som "vita är privilegierade - kommunister" aldrig kan ge en vettig förklaring till.

Grejen är väl att de har haft en lite annan "startposition" i det amerikanska samhället?

Kineser (det var fler kineser än japaner som flyttade till USA under en längre period) och judar har väl inte varit slavar eller aktivt förhindrade från att rösta under en längre period av USAs historia?

Det ska dock inte tolkas som att jag säger att det inte finns en problematik med att tala om "white privelliage" utan man bör kanske försöka se hur både större grupper (svarta, vita, asiater osv) samt subgrupperna av de större har hanterats (Irländare, Vietnameser, Mongoler osv) för under en period så ansågs irländarna vara lika smutsiga som svarta och kineser i USA.

Det finns helt enkelt ett problem att bara prata om de stora grupperingarna av människor när det finns interna grupper som har blivit lika dåligt behandlade som vissa av de större.
Senast redigerad av Ondahamstern 2018-06-11 kl. 15:32.
Citera
2018-06-11, 15:31
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det råder ingen tvekan om att världen inte fungerar samma för vita och svarta.
Orsaken till detta finns väldigt många orsaker till, och en kvinna är ingen mall utan bara hur hon ser på det.

Men det går lista vita privilegier och hur man behandlar svart och vita på olika sätt.
Och det räcker titta på tex droger, där vita har ett privilegium mot svarta.
Och har en förödande effekt på den svarta befolkningen.
Men det finns MÅNGA olika syner på detta, men alla avslutas med vita har fördelar mot den svarta.

Svarta är mer representerade i distributionen och vita är måhända mer representerade i brukandet. Vilket tror du polisen går hårdast på? Hint: det har inget med rasism att göra.

Ändra min åsikt genom att presentera fakta.
Citera
2018-06-11, 16:43
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Intressant!

Först och främst bevisar han att jag inte är rasist. Jag anser att det finns en massa individer och när dessa går ihop i grupper och blir starkare än en individ så förstörs balansen. Just nu är det mycket om araber, svarta och judar och politiker som lyssnar på dem. När de grupperar sig för ändra på grundförutsättningarna i det svenska samhället och försöker med tårar och klagan få fördelar som få svenskar har (bara typ rika och överklass/elit) så trycker de ned svenskar med samma/dåliga förutsättningar. Det är den värsta orättvisa jag vet!

För det andra så säger kvinnan 5:15 att hon tycker segregering är bra. Var är talet om integration? Är det bara i Sverige alla vill ha integration? Är det verkligen integration man vill ha eller är det bara ett slagträ i diskussionen.

Sammantaget så stärker detta mig i uppfattningen att man ska hålla till sina egna och inte blanda sig för mycket. Det blir för mycket konflikter annars.
Citera
2018-06-11, 17:13
Medlem
MarkDamons avatar
Jag har verkligen inget till övers för identitetspolitik, postkoloniala teorier och annat trams, men USA är unikt i detta fall och kan inte jämföras med exempelvis Sverige.

Inte ens den mest inbitne Flashback-nassen kan förneka att svarta har blivit behandlade som SKIT i USA. Och vi pratar inte om en avlägsen historia för flera hundra år sedan, det fanns segregationslagar i södern fram till 60-talet. Många svarta i USA har far- och morföräldrar som levde under den tiden, och de har inte alltför avlägsna släktingar som köptes och såldes som slavar. Jag kan förstå att det fortfarande finns starka känslor kring rasfrågan. Sen betyder inte det att allt är den vita mannens fel givetvis, och vill man förändra sina områden och situationen för de som bor där måste förändringen komm inifrån. Jag tror dock såhär i efterhand att jämkarna ångrar att de inte plockade det där jävla bomullen själva.
Citera
2018-06-11, 17:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Svarta är mer representerade i distributionen och vita är måhända mer representerade i brukandet. Vilket tror du polisen går hårdast på? Hint: det har inget med rasism att göra.

Ändra min åsikt genom att presentera fakta.
Hel förbudet skapades för kontrollera svart och latinos, och har aldrig försvunnit.
Svarta står för 80% av alla arresteringarna, men vita är de som använder droger mest.
Och nu pratar vi om konsumenter och inga langare.
Citera
2018-06-11, 18:19
Medlem
rostigamazons avatar
Märkligt att invandrare, tror dom ska styra agendan när dom kommer till ett nytt land.
Citera
2018-06-11, 19:01
Medlem
TheStifmeisters avatar
Citat:
Bara se hur vita kan droger mer obehindrat än svarta/latinos, en mycket klar majoritet är vita som använder droger.
Men det är de svarta som blir straffade främst.

Listan går göra evigheters lång i hur vita har fördelar inte svarta har.
Ta bara om en svart skulle bära vapen som vita gör i det allmänna, det faller aldrig väl ut.

Finns ingen som talar för alla svarta, så svaret är nej.

Men en fråga som är större, vad är det för politiskt vi ska diskutera, eller är det bara ras som intresserar dig?

Du inser att du är definition av en "SJW" va? Det är bara skit snack att svarta är utsatta på något sätt, man får ofta FÖRDELAR i dagens USA om man är mörkhyad så kom inte med din vänsterextrema skit logik. Och det är självklart dom största rasisterna på vänsterkanten som alltid talar om hudfärg vad jag märker i debatten i USA... Och ni undrar varför ni förlorar alla val?
Citera
2018-06-11, 19:03
Medlem
TheStifmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkDamon
Jag har verkligen inget till övers för identitetspolitik, postkoloniala teorier och annat trams, men USA är unikt i detta fall och kan inte jämföras med exempelvis Sverige.

Inte ens den mest inbitne Flashback-nassen kan förneka att svarta har blivit behandlade som SKIT i USA. Och vi pratar inte om en avlägsen historia för flera hundra år sedan, det fanns segregationslagar i södern fram till 60-talet. Många svarta i USA har far- och morföräldrar som levde under den tiden, och de har inte alltför avlägsna släktingar som köptes och såldes som slavar. Jag kan förstå att det fortfarande finns starka känslor kring rasfrågan. Sen betyder inte det att allt är den vita mannens fel givetvis, och vill man förändra sina områden och situationen för de som bor där måste förändringen komm inifrån. Jag tror dock såhär i efterhand att jämkarna ångrar att de inte plockade det där jävla bomullen själva.

Detta har skett i historien ja och det är illa, men hur hjälper det samhället att hela tiden demonisera vita och att aktivt tala om för mörkhyade att dom är utsatta när dom i dagens samhälle inte är det öht? Det är bara media och demokraterna som vill hålla kvar sina röster antagligen...
Citera
2018-06-11, 19:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStifmeister
Du inser att du är definition av en "SJW" va? Det är bara skit snack att svarta är utsatta på något sätt, man får ofta FÖRDELAR i dagens USA om man är mörkhyad så kom inte med din vänsterextrema skit logik. Och det är självklart dom största rasisterna på vänsterkanten som alltid talar om hudfärg vad jag märker i debatten i USA... Och ni undrar varför ni förlorar alla val?
Bara se på drog arresterna, svarta står för ~80% av dessa arrester.
Men det är vita som använder droger i betydligt större utsträckning.

Att hudfärg är en sak för Republikaner, det råder NOLL tvekan om.
Citera
2018-06-11, 19:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Märkligt att invandrare, tror dom ska styra agendan när dom kommer till ett nytt land.
Hela landet är ett invandrar land.
Citera
2018-06-11, 19:10
Medlem
TheStifmeisters avatar
Citat:
Bara se på drog arresterna, svarta står för ~80% av dessa arrester.
Men det är vita som använder droger i betydligt större utsträckning.

Att hudfärg är en sak för Republikaner, det råder NOLL tvekan om.

Sluta snacka skit det är alltid demokraterna som pratar hudfärg, vänsterextremister som BLM och AFA är besatta av hudfärg och identitetspolitik... Varför är ni så besatta av hudfärg för? Republikanerna är dom jag tycker pratar minst om identitetspolitik...

Kan det vara så att svarta i högre utsträckning säljer drogerna, alltså langar? Är det vitas fel att svarta begår mer brott än vita? Detta är en debatt ni vänsteranhängare inte kan vinna och borde släppa, det var en stor orsak till att Hillary förlorade valet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in