Citat:
Ursprungligen postat av
Ondahamstern
Vilket leder till att det är fler svarta än vita som arresterats, speciellt när det kommer till marijuana.
Så argumentet med att fokus ligger på langarna faller lite platt så fokuset inte ligger på att fånga se som säljer utan de som brukar eller åtminstone lämnar kända knarkkvarter
De svarta "vinner" ju dessa arresteringarna, men har mindre antal konsumenter.
Oavsett om man vill hävda rasism eller inte, så ställer man sig frågan hur kan ett så utbrett problem få en så snett resultat.
Nått är allvarligt fel, men om inte rasism, så vad?
Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Problemet med svarta i USA påminner lite grand om till exempel problemet med romer i Europa eller kastsystemet i Indien. De som tillhör de grupper som står lägst i rang tycker att de är orättvist behandlade, men samtidigt så har de som anser sig illa behandlade ett starkt motstånd mot att bryta mönstret. Det är som att de nästan inte vill ha en förändring. Det är bekvämare att leva på som de gör och i stället klaga på "orättvisorna".
Det finns inga strukturella hinder i USA för svarta. De har samma möjligheter som vita och det finns många svarta som är framgångsrika. Ta Barack Obama, Michael Jackson eller Oprah Winfrey till exempel. Det finns till och med svarta kvantfysiker så visst går det att lyckas även som svart. Men de som misslyckas i skolan till exempel vill gärna ha något att skylla sina egna tillkortakommanden på.
Romer lever efter en egen kod, det är vi mot dom som gäller där.
Man kan nog hävda de är sjukt rasistiska om man ska vara sån.
Kastsystemet är en socialstruktur.
Svarta är integrerade som Amerikaner.
Dock inte accepterade av vissa medborgare, och det är här vi är i USA.
En sak jag lärt mig i mitt liv, och det är intelligens är ingen bra måttstock på nått, möjligtvis att vika pappersfigurer i hjärnan.