• 7
  • 8
2018-06-13, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Läste du i din länk också hur de förklarar skillnaden? Att kulturella faktorer har avgörande inflytande.

Jag skulle också tillägga bly. Det är känt att exponering för bly skadar hjärnans utveckling och fattiga, dvs ofta svarta, områden har oproportionerligt utsatts för bly. Nu senast vattenskandalen i Flint, där man för att spara pengar bytte till undermåligt vatten.

Ja som vanligt är det en kombination av arv och miljö. Men faktum är att Afrika söder om Sahara utmärker sig genom avsevärt lägre IQ än övriga världen.

Sedan har detta förmodligen till viss del kulturella och ekonomiska orsaker, men att det även finns genetiska orsaker är definitivt inte uteslutet. Varför skulle inte människors hjärnor kunna fungera olika när vi ser olika ut. Mest intelligenta är man i Östasien med Singapore och Hongkong i topp. Detta avspeglar sig också i hög utvecklingsgrad och mycket bra skolresultat.
Citera
2018-06-13, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du fick en länk på den efterfrågade infon, återkom när du kollat den.

Negrer är sällan ärliga om sitt drogbruk (om det inte är för att skryta). De förstår inte heller det där med anonymitet i undersökningar, i samma utsträckning.
Med det sagt så faller hela din premiss att vita använder droger i större utsträckning.
Citera
2018-06-13, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Sedan har detta förmodligen till viss del kulturella och ekonomiska orsaker, men att det även finns genetiska orsaker är definitivt inte uteslutet.
Det är svårt att utesluta, men å andra sidan är det lika svårt att visa givet alla andra kända faktorer som har mer dramatisk effekt. Känner du t ex till Flynneffekten? Det kan knappast handla om genetik att IQ stigit så dramatiskt snabbt.
Citera
2018-06-13, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är svårt att utesluta, men å andra sidan är det lika svårt att visa givet alla andra kända faktorer som har mer dramatisk effekt. Känner du t ex till Flynneffekten? Det kan knappast handla om genetik att IQ stigit så dramatiskt snabbt.

Ja det var intressant att du nämnde just Flynneffekten. Jag läste senast idag en artikel i en tidning om att den har avstannat i Europa och att det har vänt neråt. Här är en annan artikel ur Forskning & Framsteg.
https://fof.se/artikel/iq-sjunker-i-...viska-landerna

Vad det beror på kan forskarna inte förstå, men jag har en teori.
Citera
2018-06-13, 15:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Vilket leder till att det är fler svarta än vita som arresterats, speciellt när det kommer till marijuana.

Så argumentet med att fokus ligger på langarna faller lite platt så fokuset inte ligger på att fånga se som säljer utan de som brukar eller åtminstone lämnar kända knarkkvarter
De svarta "vinner" ju dessa arresteringarna, men har mindre antal konsumenter.
Oavsett om man vill hävda rasism eller inte, så ställer man sig frågan hur kan ett så utbrett problem få en så snett resultat.
Nått är allvarligt fel, men om inte rasism, så vad?
Citat:
Problemet med svarta i USA påminner lite grand om till exempel problemet med romer i Europa eller kastsystemet i Indien. De som tillhör de grupper som står lägst i rang tycker att de är orättvist behandlade, men samtidigt så har de som anser sig illa behandlade ett starkt motstånd mot att bryta mönstret. Det är som att de nästan inte vill ha en förändring. Det är bekvämare att leva på som de gör och i stället klaga på "orättvisorna".

Det finns inga strukturella hinder i USA för svarta. De har samma möjligheter som vita och det finns många svarta som är framgångsrika. Ta Barack Obama, Michael Jackson eller Oprah Winfrey till exempel. Det finns till och med svarta kvantfysiker så visst går det att lyckas även som svart. Men de som misslyckas i skolan till exempel vill gärna ha något att skylla sina egna tillkortakommanden på.
Romer lever efter en egen kod, det är vi mot dom som gäller där.
Man kan nog hävda de är sjukt rasistiska om man ska vara sån.
Kastsystemet är en socialstruktur.

Svarta är integrerade som Amerikaner.
Dock inte accepterade av vissa medborgare, och det är här vi är i USA.

En sak jag lärt mig i mitt liv, och det är intelligens är ingen bra måttstock på nått, möjligtvis att vika pappersfigurer i hjärnan.
Citera
2018-06-13, 16:02
Medlem
Citat:
Oavsett om man vill hävda rasism eller inte, så ställer man sig frågan hur kan ett så utbrett problem få en så snett resultat.

Romer lever efter en egen kod, det är vi mot dom som gäller där.
Man kan nog hävda de är sjukt rasistiska om man ska vara sån.
Kastsystemet är en socialstruktur.

Svarta är integrerade som Amerikaner.
Dock inte accepterade av vissa medborgare, och det är här vi är i USA.

En sak jag lärt mig i mitt liv, och det är intelligens är ingen bra måttstock på nått, möjligtvis att vika pappersfigurer i hjärnan.

Jo intelligens är väldigt viktigt och underskattat. Förstår du inte det så är du förmodligen inte särskilt intelligent själv.

Om man jämför kartan över intelligens i olika länder så korrelerar den mycket väl med till exempel BNP per capita och resultat på Pisa-tester. Detta är inga tillfälligheter. Även om IQ är individuellt så har den genomsnittliga intelligensnivån i ett land utan tvekan stor betydelse.

Tyvärr är IQ-nivåerna i vår del av världen på väg ner. Men i Östasien som har högst IQ har man i stort sett ingen invandring, vilket gör dem allt mer konkurrenskraftiga.
Citera
2018-06-13, 16:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jo intelligens är väldigt viktigt och underskattat. Förstår du inte det så är du förmodligen inte särskilt intelligent själv.

Om man jämför kartan över intelligens i olika länder så korrelerar den mycket väl med till exempel BNP per capita och resultat på Pisa-tester. Detta är inga tillfälligheter. Även om IQ är individuellt så har den genomsnittliga intelligensnivån i ett land utan tvekan stor betydelse.

Tyvärr är IQ-nivåerna i vår del av världen på väg ner. Men i Östasien som har högst IQ har man i stort sett ingen invandring, vilket gör dem allt mer konkurrenskraftiga.
Ad hominem är din intelligens då menar du?

Sen kan man fundera på varför det är så viktigt för dig säga att intelligens är det enda viktiga.
Mött så många korkade intelligenta så det är sjukt, men sure de kan vika pappersfigurer i hjärnan på ett utmärkt sätt.
Intelligens är inte alltid en bra måttstock, men kan vara.
Samma gäller mindre intelligenta som kan vara smartare än de flesta, men de kan istället inte vika pappersfigurer i hjärnan, men vem har nyttan av det?

Sen självfallet har en större intelligens i ett samhälle, en större utveckling för samhället.
Men detta gäller så extrem få personer, så relevansen försvinner.

Jag personligen har inga behov att trycka ned andra människor för må bättre.
Citera
2018-06-13, 16:34
Medlem
Citat:
Ad hominem är din intelligens då menar du?

Sen kan man fundera på varför det är så viktigt för dig säga att intelligens är det enda viktiga.
Mött så många korkade intelligenta så det är sjukt, men sure de kan vika pappersfigurer i hjärnan på ett utmärkt sätt.
Intelligens är inte alltid en bra måttstock, men kan vara.
Samma gäller mindre intelligenta som kan vara smartare än de flesta, men de kan istället inte vika pappersfigurer i hjärnan, men vem har nyttan av det?

Sen självfallet har en större intelligens i ett samhälle, en större utveckling för samhället.
Men detta gäller så extrem få personer, så relevansen försvinner.

Jag personligen har inga behov att trycka ned andra människor för må bättre.

Det är inte det enda viktiga naturligtvis, men det är underskattat. Förutom intelligens är naturligtvis religion och kultur väldigt viktigt. Jag håller med dig om att man inte bör behandla människor med problem illa. Vi behöver inte trampa på dem. Men jag tycker inte heller att det är bra att blanda folk med helt olika förutsättningar i samma land. Det brukar aldrig sluta lyckligt. Folk skall leva med människor på ungefär samma nivå och med samma kultur. Det mår människan bäst av.
Citera
2018-06-13, 16:43
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det är inte det enda viktiga naturligtvis, men det är underskattat. Förutom intelligens är naturligtvis religion och kultur väldigt viktigt. Jag håller med dig om att man inte bör behandla människor med problem illa. Vi behöver inte trampa på dem. Men jag tycker inte heller att det är bra att blanda folk med helt olika förutsättningar i samma land. Det brukar aldrig sluta lyckligt. Folk skall leva med människor på ungefär samma nivå och med samma kultur. Det mår människan bäst av.
Detta var ett riktigt bra inlägg, även om jag inte håller med som så.
Så kan jag acceptera detta med enkelhet som en åsikt, även om den inte är riktigt min

Man kan göra nått åt framtiden och invandring, men de som bott här sedan de blev slavar på 1700-talet.
Vad ska man göra där som inte blir galet, de är ju lika djupt rotade Amerikaner som de vita.
ser inget som går göra där.
Och ska vi prata om rättigheter, så har inte vita där och göra heller.
Så svarta som man verka hata mest, är de som har störst rätt att vara där(tillsammans med en hel del vita).
Landet är trots allt ~99% ett invandrarland.
Citera
2018-06-13, 16:58
Medlem
Citat:
Bara se hur vita kan droger mer obehindrat än svarta/latinos, en mycket klar majoritet är vita som använder droger.
Men det är de svarta som blir straffade främst.

Listan går göra evigheters lång i hur vita har fördelar inte svarta har.
Ta bara om en svart skulle bära vapen som vita gör i det allmänna, det faller aldrig väl ut.

Finns ingen som talar för alla svarta, så svaret är nej.

Men en fråga som är större, vad är det för politiskt vi ska diskutera, eller är det bara ras som intresserar dig?

Det där stämmer dock inte. Svarta döms oftare för narkotikabrott eftersom de i högre grad begår andra brott som stölder, rån, våldsbrott, sexbrott etc. Drogargumentet används väldigt ofta som exempel eftersom användning är hyffsat jämn mellan etniciteterna i USA vilket det inte är för andra brott där svarta är kraftigt överrepresenterade.

Det är dock ett felaktigt sätt att tolka datan. Svarta sitter i fängelse för att dom begår fler grova brott, USA är inte som Sverige där man stryker mängdbrott som droganvändning vid åtal för att ge lättare straff man samlar oftare all brottslighet för att utdela längre straff vid upprepade förbrytelser.

Det är väldigt lätt att hävda sånt utifrån en begränsad data som stödjer en tes. Det här med svartas offerroll är storpolitik med mycket att tjäna för vänstern som lever på att det finns offer.
Citera
2018-06-13, 19:57
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:

Jag skulle nog säga att problematiken när det kommer till just arresteringar rörande droger är att man medvetet fokuserar på den kategori av lättast drogbrukare att fånga och det råkar just vara Marijuana.

De som sysslar med kokain, heroin osv tenderar att vara så pass paranoida att de kan vara svårfångade, med det sagt så är det nog fel att fokusera på de som köper och inte de som säljer
Citera
2018-08-01, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Svårt att svara på hur många svarta som faktiskt delar offer- och "vit skuld" synen. men 2016 röstade 8% av alla Afroamerikaner - som år 2016 utgjorde 46,778,674 av USAs population - på Trump, vilket alltså är cirka 3742293.92. Sedan lär ju en andel av de som inte röstade på Trump likväl inte hålla med om Vit Skuld-ideologien, utan avstod att rösta för andra anledningar, men 8% ger i vilket fall en hint om att kanske eventuellt majoriteten på ena eller andra viset inte direkt är emot den synen.
Dock, finns det ju icke desto mindre öppet pro-vita svarta, varav bortsett från redan nämnda Jesse Peterson även afroamerikanskan Candace Owens är en av dessa. Följande länk går till ett av hennes klipp och berör just fenomenet White Guilt, som ju är en påföljd av just ideologien om så kallat "vitt privilegium": https://www.youtube.com/watch?v=at0t53G3C7U

Samt hennes synpunkter rörande så kallad "White Supremacy": https://www.youtube.com/watch?v=4S2TZOdXAtQ

Det var inte åtta procent av alla aftoamerikaner som röstade på Trump. Åtta procent av de afroamerikaner som röstade la sin röst på Trump. Vilket är en betydligt lägre siffra. Din siffra 47 miljoner afroamerikaner inkluderar ju även minderåriga och vuxna som ej har rösträtt. Och av de som får rösta är det många som ej gör det.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in