• 1
  • 2
2018-06-11, 01:13
Medlem
Med tanke på dagens bränslepriser tänkte jag försöka byta till en mer ekonomisk bil att pendla till mitt jobb med som är en sträcka på 4mil fram och tillbaka samt kortare turer till affären osv.

Min budget ligger på ca 20k men kan gå upp till 30k om det är något bra objekt.
Det absolut viktigaste är att den är så bränslesnål och underhållsfri som möjligt.
Med bränslesnål syftar jag på en förbrukning på högst strax över 0.5l/milen, annars kan jag nästan lika gärna behålla min bmw.

De bilar jag kollat på är bla de så kallade trillingbilarna (googla om ni inte vet vilka jag menar) samt äldre Vag tdi, tex polo tdi. Vilken av nämnda bilar är mest bränslesnål och trevlig att köra?
Nackdelen med trillingbilarna är de saknar dragkrok och känns lite väl små medan nackdelen med Vag bilarna är högre skatt.
Vilken bil hade ni tagit eller har ni tips på någon annan bränslesnål bil?
Senast redigerad av Mrpained 2018-06-11 kl. 01:17.
Citera
2018-06-11, 02:02
Medlem
Blygfisens avatar
Vilken bmw har du i dagsläget och hur mycket drar den i drift?

Du kör verkligen inte långa sträckor så om inte din bmw är riktigt törstig så kommer besparingen bli minimal.

Har du satt dig ner och räknat ut vad din nuvarande bil kostar i månaden eller per år i skatt, försäkring och reparation?

Anledningen till att jag frågar är pga budgeten är ganska låg och du inte pendlar särskilt långt och många blir förvånande hur lite de "sparar" jämfört med gamla bilen.

I den prisklassen hade jag personligen köpt en liten Polo även ifall komforten är helt åt fanders.
0.5L/mil i den prisklassen blir svårt ifall man vill ha komfort och en relativt pålitlig bil.

Har haft några Diesel Caddys som varit hemskt obekväma men dragit runt 0.5-0.6L/milen blandad körning.
Citera
2018-06-11, 02:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrpained
Med tanke på dagens bränslepriser tänkte jag försöka byta till en mer ekonomisk bil att pendla till mitt jobb med som är en sträcka på 4mil fram och tillbaka samt kortare turer till affären osv.

Min budget ligger på ca 20k men kan gå upp till 30k om det är något bra objekt.
Det absolut viktigaste är att den är så bränslesnål och underhållsfri som möjligt.
Med bränslesnål syftar jag på en förbrukning på högst strax över 0.5l/milen, annars kan jag nästan lika gärna behålla min bmw.

De bilar jag kollat på är bla de så kallade trillingbilarna (googla om ni inte vet vilka jag menar) samt äldre Vag tdi, tex polo tdi. Vilken av nämnda bilar är mest bränslesnål och trevlig att köra?
Nackdelen med trillingbilarna är de saknar dragkrok och känns lite väl små medan nackdelen med Vag bilarna är högre skatt.
Vilken bil hade ni tagit eller har ni tips på någon annan bränslesnål bil?

Gå in på exempelvis bytbil.com och sök på Nissan Micra. Dessa drar cirka halvlitern milen i stadskörning, under halvlitern landsväg, och är helt ok vardagsbilar. Du får en typ 2005 års micra 1,2 för pengarna du vill lägga ut. Jag skulle inte valt en bil i den storleksklassen, men skulle jag valt en bil för 20-30kkr och som drar så lite som möjligt, hade jag valt en sådan. Helt okej bil för pengarna.
Citera
2018-06-11, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygfisen
Vilken bmw har du i dagsläget och hur mycket drar den i drift?

Du kör verkligen inte långa sträckor så om inte din bmw är riktigt törstig så kommer besparingen bli minimal.

Har du satt dig ner och räknat ut vad din nuvarande bil kostar i månaden eller per år i skatt, försäkring och reparation?

Anledningen till att jag frågar är pga budgeten är ganska låg och du inte pendlar särskilt långt och många blir förvånande hur lite de "sparar" jämfört med gamla bilen.

I den prisklassen hade jag personligen köpt en liten Polo även ifall komforten är helt åt fanders.
0.5L/mil i den prisklassen blir svårt ifall man vill ha komfort och en relativt pålitlig bil.

Har haft några Diesel Caddys som varit hemskt obekväma men dragit runt 0.5-0.6L/milen blandad körning.
Just nu har jag en vanlig bmw 320 från tidigt 00tal, den brukar dra runt 0.85 ungefär om man kör snällt.
Är medveten om att min körsträcka inte är jättehög men tänker mer att jag ser det som en "investering" att ha en bränslesnål bil i och med det troligtvis blir ännu högre bränslepriser framöver.
Sen får man ju överväga besparingen mot den sämre komforten om det är värt det men som läget ser ut nu känns det nästan som ett måste att förbereda sig inför ännu högre bränslepriser.

Men har räknat ut att den måste dra runt 0.5l/mil för att det ska vara värt att köpa en "tråkig" bil, tänker tex inte köpa en bensindriven golf från samma tidpunkt då de drar nästan lika mycket som bmw:n förbrukar.

En polo tdi skulle kunna funka men är ju inte det roligaste direkt. Hur funkar det egentligen ifall den har partikelfilter, hur ofta och hur långt behöver den motioneras för att inte få igensatt partikelfilter?
Citera
2018-06-11, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Gå in på exempelvis bytbil.com och sök på Nissan Micra. Dessa drar cirka halvlitern milen i stadskörning, under halvlitern landsväg, och är helt ok vardagsbilar. Du får en typ 2005 års micra 1,2 för pengarna du vill lägga ut. Jag skulle inte valt en bil i den storleksklassen, men skulle jag valt en bil för 20-30kkr och som drar så lite som möjligt, hade jag valt en sådan. Helt okej bil för pengarna.
Ja helst hade jag velat haft något lite större men utbudet blir ju rätt begränsat om man inte vill kompromissa med bränsleförbrukningen. Men att en micra skulle dra 0,5l/mil stadstrafik låter lite väl optimistiskt. Jag hitta nämligen en gammal teknikens värld artikel där den tydligen ska dra ca 0,6 blandad körning, den generation som kom runt 02/03 alltså.
Citera
2018-06-11, 03:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ja helst hade jag velat haft något lite större men utbudet blir ju rätt begränsat om man inte vill kompromissa med bränsleförbrukningen. Men att en micra skulle dra 0,5l/mil stadstrafik låter lite väl optimistiskt. Jag hitta nämligen en gammal teknikens värld artikel där den tydligen ska dra ca 0,6 blandad körning, den generation som kom runt 02/03 alltså.

Ägde en (eller min sambo snarare), det gick utmärkt om man körde "ecodriving", dvs. lätt på gasen och inte gasa på i onödan. Detta i Göteborg. Körde en del landsväg, eller motorväg snarare, och medelförbrukningen mellan tankningarna låg rätt exakt på en halvliter milen. Man ska se till att luftfilter, däcktryck och motoroljan är optimala, så går det. Var cirka 10 år sedan, så bilen var inte sliten. Kul bil att köra, det kan man inte tro. Lite "farmor Anka" över bilen..
Citera
2018-06-11, 06:47
Moderator
En diesel i rätt skatteklass ska du ha, en med en 1.6-liters PSA-diesel. Exv Peugeot 308, Citroën C4, Ford Focus ... Motorn sitter i flera modeller från PSA och Ford (inkl. Volvo och Mazda), rätt årsmodell har en årsskatt på ca 1300:-, de går att köra på neråt 0.4 l /mil vid pendling på landsväg, räkna med ca 0.5 l / mil blandad körning om du kör som folk.
Du måste alltså inte köra en jätteliten bil för att komma ner i förbrukning vid landsvägskörning, golfklass elleer t.o.m större fungerar, jag kör min mellanklasskombi på under 0.5 l mellan tankningarna.
Citera
2018-06-11, 14:27
Medlem
Breifists avatar
Jag har aldrig i hela mitt liv lyckats ta mig under 0.4/5 l / mil, Trots alla möjliga justeringar med högerfoten.
Hur fan gör ni för få till detta?
Citera
2018-06-11, 18:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Breifist
Jag har aldrig i hela mitt liv lyckats ta mig under 0.4/5 l / mil, Trots alla möjliga justeringar med högerfoten.
Hur fan gör ni för få till detta?

På ett ungefär:
  • Högt lufttryck i däcken, högre än specificerat. -Minst 2,5 kg, gärna mer.
  • Rent luftfilter, byts varje år, Biltema duger bra på gammal bil
  • Bra syntetolja, helsyntet. Köps fördelaktigt på nätet från EU
  • Utnyttja lägesenergin på motorvägen, gasa upp i nedförsbacke om det kommer en uppförsbacke snart som du känner till, annars släpp på gasen och låt rulla.
  • Se till att du inte behöver bromsa bort lägesenergin i onödan
  • Håll dig till 80-90 km/h max på motorväg, ger lägst förbrukning
  • Normalprofildäck! -Inga lågprofil! -Lågprofil drar soppa
  • Rusa inte "till nästa rödljus" i stadstrafik, ta det lugnt.
  • Se till att inte köra omkring med en massa dödvikt i onödan, varje kilo i last drar bensin!

-Har sett att jag minskar (på vilken bil som helst) bränsleförbrukningen med minst 40-50% när jag kör så jämfört när jag kör som om jag vore Emerson Fittipaldi, och jag minskar förbrukningen med 15-25% mot vilken vanlig svensson som helst.

Så TS kanske skulle, istället för att köpa ny bil, behålla sin gamla BMW, följa mina råd i detta inlägg, och kolla om TS kan få ner bränsleförbrukningen?
-Nästan gratis alltså, ny syntetolja och nytt luftfilter kostar ju några hundra, men alla andra råd kostar inget alls. -Skulle "beamern" ändå dra mycket trots allt, så köp en annan bil då.
Citera
2018-06-11, 18:43
Medlem
Citat:
Text
Om det stämmer så är det ju bra, även om bilen inte ser så inbjudande ut så ska jag iaf ha den som ett möjligt alternativ, de ligger iaf rätt bra till prismässigt.
Citera
2018-06-11, 18:45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Om det stämmer så är det ju bra, även om bilen inte ser så inbjudande ut så ska jag iaf ha den som ett möjligt alternativ, de ligger iaf rätt bra till prismässigt.

Oj, vilket inlägg svarade du på? -Det sista skickade jag typ en sekund innan du svarade, så det var väl inte det sista?
Citera
2018-06-11, 18:47
Medlem
Citat:
Oj, vilket inlägg svarade du på? -Det sista skickade jag typ en sekund innan du svarade, så det var väl inte det sista?
Angående Micran men såg ditt senaste inlägg nu, värdefullt att veta oavsett vilken bil det blir!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in