Citat:
Ursprungligen postat av
Blygfisen
Vilken bmw har du i dagsläget och hur mycket drar den i drift?
Du kör verkligen inte långa sträckor så om inte din bmw är riktigt törstig så kommer besparingen bli minimal.
Har du satt dig ner och räknat ut vad din nuvarande bil kostar i månaden eller per år i skatt, försäkring och reparation?
Anledningen till att jag frågar är pga budgeten är ganska låg och du inte pendlar särskilt långt och många blir förvånande hur lite de "sparar" jämfört med gamla bilen.
I den prisklassen hade jag personligen köpt en liten Polo även ifall komforten är helt åt fanders.
0.5L/mil i den prisklassen blir svårt ifall man vill ha komfort och en relativt pålitlig bil.
Har haft några Diesel Caddys som varit hemskt obekväma men dragit runt 0.5-0.6L/milen blandad körning.
Just nu har jag en vanlig bmw 320 från tidigt 00tal, den brukar dra runt 0.85 ungefär om man kör snällt.
Är medveten om att min körsträcka inte är jättehög men tänker mer att jag ser det som en "investering" att ha en bränslesnål bil i och med det troligtvis blir ännu högre bränslepriser framöver.
Sen får man ju överväga besparingen mot den sämre komforten om det är värt det men som läget ser ut nu känns det nästan som ett måste att förbereda sig inför ännu högre bränslepriser.
Men har räknat ut att den måste dra runt 0.5l/mil för att det ska vara värt att köpa en "tråkig" bil, tänker tex inte köpa en bensindriven golf från samma tidpunkt då de drar nästan lika mycket som bmw:n förbrukar.
En polo tdi skulle kunna funka men är ju inte det roligaste direkt. Hur funkar det egentligen ifall den har partikelfilter, hur ofta och hur långt behöver den motioneras för att inte få igensatt partikelfilter?