• 1
  • 2
2018-06-10, 18:43
Medlem
Jag har blivit inbjuden till att cykla 5 mil med några kompisar. Det är till ett ställe och sedan tillbaka hem under samma dag. Paus i någon timma vid stället. Jag har inte cyklat alls de senaste tio åren, har dålig kondition och är väldigt otränad.

Kommer jag att skada min kropp eller må dåligt av att cykla så här långt?
Citera
2018-06-10, 18:45
Medlem
Halloween2s avatar
Du kommer ångra att du följde med efter någon mil ialla fall. Skada kroppen kommer du knappast göra men kommer vara sjukt jobbigt. Om vi inte snackar nedförsback hem och tillbaka på något sätt Höhö
Citera
2018-06-10, 18:47
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xdHam
Jag har blivit inbjuden till att cykla 5 mil med några kompisar. Det är till ett ställe och sedan tillbaka hem under samma dag. Paus i någon timma vid stället. Jag har inte cyklat alls de senaste tio åren, har dålig kondition och är väldigt otränad.

Kommer jag att skada min kropp eller må dåligt av att cykla så här långt?
Ont i skrevet o ändan får du men köp ett par cykelbyxor med vaddering det är kanon ,
Citera
2018-06-10, 18:47
Medlem
Noose..s avatar
Jag tror det som kommer att lida mest är din röv. Har du inte cyklat på 10 år så är din röv inte inkörd och du kommer få lida. Men kör på, perfekt sätt att känna att du lever.
Citera
2018-06-10, 18:50
Medlem
Dofternas avatar
2,5 mil, lite vila och 2,5 mil igen klarar du om du är hel och ren. Ska ni bada?
Citera
2018-06-10, 18:51
Medlem
Risken finns att du kommer vara helt slut i benen/kroppen efter en viss sträcka och bli en flaskhals för dom andra medcyklisterna.
Citera
2018-06-10, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av josephiiiiine
Kan du inte cykla 5 mil utan problem så är du fet. Svårare än så är det inte.

Man kan vara jättesmal och få brutal mjölksyra i benen om man är otränad långt innan 5 mil sträcka. Det beror på kondition, vilken cykel man har osv.
Citera
2018-06-10, 19:15
Medlem
jpettersson1991s avatar
Cykling är mer skonsamt än t.ex löpning, som otränad också, tar du det lugnt så bör det inte vara någon fara. Blir det för jobbigt så får du väl ta fler korta pauser efter vägen. Få i dig vätska om det är varmt ute.
Citera
2018-06-10, 19:26
Medlem
tastass avatar
Citat:
Det finns ingen mening med att cykla/promenera om du ska ta en söt liten 'paus'. Du bränner inga kalorier med pauser.

Det kan ju vara så att cyklandet/promenerandet inte främst handlar om att bränna kalorier, det kan handla om ett transportsätt eller rent av en trevlig aktivitet.
Citera
2018-06-10, 19:36
Medlem
2.5 mil dit? 2.5 mil hem? Inga problem. Inga problem. Räkna 30min milen ca
Citera
2018-06-10, 20:27
Medlem
Tyska-latsdrags avatar
Citat:
Det finns ingen mening med att cykla/promenera om du ska ta en söt liten 'paus'. Du bränner inga kalorier med pauser.

Troll?

Det finns inte något som stödjer ditt påstående. Klart att man "bränner" kalorier även om man tar paus.
Citera
2018-06-10, 20:40
Medlem
Som helt otränad kan det hända att du får problem sista milen. Se till att ha med dig nog med dricka, typ 1-2 liter - helst sportdryck. Det finns en risk att du som otränad kommer ligga väldigt högt i puls och bränna lokala kolhydratförrådet fort. Se till att inte ligga först utan bakom någon, på rulle så att säga.
Som brasklapp kan sägas att det ovan gäller generellt. Om du genetiskt är lagd åt uthållighet (motsatsen till sprinter) kommer du nog att klara dig finfint.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in