• 1
  • 2
2018-06-10, 18:37
Medlem
Någon som kan svara på hur det funkar då man är halv fodervärd? Vi har tagit en hund (staffe) på prov som vi gärna har kvar, uppfödaren vill ha en kull av henne och vill ha 13.000 kr nu. Stämmer det att man betalar ord pris o betalar man före hon fått en kull, innan hon skrivs över på oss?
Citera
2018-06-10, 18:44
Medlem
Varför skulle du betala för hennes kull?
Citera
2018-06-10, 18:50
Medlem
Nej jag ska inte betala för kullen utan betala tiken som vi har på halv foder, hon är 9 månader nu. Uppfödaren vill ha 13.000 nu för tiken, så att vi köper henne nu direkt
Citera
2018-06-10, 19:17
Medlem
hieroboams avatar
Fråga ägaren vad hon menar? Vanligtvis så betalar man 50% av priset mot att ägaren får ha kullar med hunden, hur många får ni komma överens om. Man har dock rätt att köpa resten av hunden när som helst och då får de inte ta några kullar. Betalar du 13000 förtjänar hon dock inte några kullar om inte hunden lägger guldägg.
Citera
2018-06-10, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Fråga ägaren vad hon menar? Vanligtvis så betalar man 50% av priset mot att ägaren får ha kullar med hunden, hur många får ni komma överens om. Man har dock rätt att köpa resten av hunden när som helst och då får de inte ta några kullar. Betalar du 13000 förtjänar hon dock inte några kullar om inte hunden lägger guldägg.

Jag försöker prata med henne o som vi förstod det så skulle vi betala sedan men vi fick som aldrig något ordentligt svar av henne om när betalningen skulle göras. Och nu säger hon att hon ska ha hela summan för hunden nu, helst igår. Det är ändå 13.000 vi ska ut med bara sådär. Det jag räknade med var att vi skulle betala då hunden blir vår på riktigt. Ville bara kolla med kunniga hur det funkar. Känns så konstigt att betala den summan sen blir hon inte våran fören hon fått kullen som uppfödaren ska ha vilket är år bort. Vi ville ta på halvfoder pga att det skulle vara reducerat pris o inte betalning direkt men det verkar ju ska gå till som att vi köper en hund som hade kunnat bli vår direkt o utan att få valpar i henne som inte ens blir våra för samma pris. Vill bara att allt ska gå rätt till o känns som att jag måste kolla lite hur det går till då allt börjar kännas lite märkligt med uppfödaren.
Citera
2018-06-10, 19:36
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malino1
Jag försöker prata med henne o som vi förstod det så skulle vi betala sedan men vi fick som aldrig något ordentligt svar av henne om när betalningen skulle göras. Och nu säger hon att hon ska ha hela summan för hunden nu, helst igår. Det är ändå 13.000 vi ska ut med bara sådär. Det jag räknade med var att vi skulle betala då hunden blir vår på riktigt. Ville bara kolla med kunniga hur det funkar. Känns så konstigt att betala den summan sen blir hon inte våran fören hon fått kullen som uppfödaren ska ha vilket är år bort. Vi ville ta på halvfoder pga att det skulle vara reducerat pris o inte betalning direkt men det verkar ju ska gå till som att vi köper en hund som hade kunnat bli vår direkt o utan att få valpar i henne som inte ens blir våra för samma pris. Vill bara att allt ska gå rätt till o känns som att jag måste kolla lite hur det går till då allt börjar kännas lite märkligt med uppfödaren.
13000 är standardpris för fullt ägande av en h
valp no strings attached, eller var det när vi köpte 2010 åtminstone, så om ni ska betala så mycket får hon inte några valpar. Låter lite som att uppfödaren försöker utnyttja er.
Citera
2018-06-10, 19:45
Medlem
Citat:
valp no strings attached, eller var det när vi köpte 2010 åtminstone, så om ni ska betala så mycket får hon inte några valpar. Låter lite som att uppfödaren försöker utnyttja er.

Okej Tack för svar, de var det jag var rädd för!
Citera
2018-06-10, 23:57
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Någon som kan svara på hur det funkar då man är halv fodervärd? Vi har tagit en hund (staffe) på prov som vi gärna har kvar, uppfödaren vill ha en kull av henne och vill ha 13.000 kr nu. Stämmer det att man betalar ord pris o betalar man före hon fått en kull, innan hon skrivs över på oss?
När du erlägger köpeskilling för en vara så är den din. Även alla papper på den.
Detta kan ingen säljare förhandla bort.
Skyldigheter för den som innehar ägandet på hunden är försäkring samt driftkostnader där mat, utställning o ev provavgifter ingår. Antar att ni ska betala detta på uppfödarens hund?
Så den ska enl lag skrivas på er. Allt annat är bedrägeri o det ska en uppfödare kunna. Om detta är uppfödarens krav så ska du fan anmäla den till SKKs diciplinnämnd.

Vad gäller pris samt valpkullar är det ett avtal mellan er. Ni betalar självklart inte mer än ni vill betala. Att ni sedan inte får en hund är en annan femma.
Citera
2018-06-11, 00:02
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Vanligtvis? Hur många gånger har du gjort detta förfarande?
Citat:
Låter som du missat att uppfödaren har sparat hunden i nio månader vilket innebär nio månaders investering av tid o träning. Sju månader utan försäljningsinkomst för att utvärdera om den duger i avel.

Låter lite som du har noll koll o ger råd till en person som kommer lita på dåliga råd o därigenom inte bara förlora hunden utan även bränna sig hos en uppfödare i en värld där rykten sprids fort.
Citera
2018-06-11, 00:23
Medlem
Citat:
Tycker att man allt oftare ser sinnessjuka priser omkring 22 000- 26 000 för valpar till salu. Dock inte staffen som brukar ligga omkring det priset som nämnt (13 000) och således inte blir något halvfoder om det nu inte är någon superimport de försöker kränga på köpare till överpriser.
Citera
2018-06-11, 01:21
Medlem
Citat:
Nej jag ska inte betala för kullen utan betala tiken som vi har på halv foder, hon är 9 månader nu. Uppfödaren vill ha 13.000 nu för tiken, så att vi köper henne nu direkt

Är det en kennel eller oseriös person som bara ser pengarna. Finns ju i varje förort nu.

Är det en kennel? Eller kompisparning?
Vet du ngn som känner h*n, eller hur hitta du uppfödaren?

Låter som du skaffar dig problem om du
köper hunden. Låter helt oseriöst.
Citera
2018-06-11, 01:22
Medlem
Citat:

Är det en kennel? Eller kompisparning?
Vet du ngn som känner h*n, eller hur hitta du uppfödaren?

Låter som du skaffar dig problem om du
köper hunden. Låter helt oseriöst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här