• 2
  • 3
2018-06-10, 23:13
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klassisk
Det var ju det här jag inte hade tid med eller intresse. Vad är en nätmäklare? Är räntefonden en stabil ryggrad i våran portfölj? Är tanken att de andra ska dra upp våra pengar medan räntefonden är en trygg platå att stå på?

Räntefonden är en stabil inkomst för Nordea, inte dig!
Citera
2018-06-10, 23:14
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
https://www.avanza.se/fonder/om-fond...stratega-ranta

Total avgift 0.87%.

It adds up...

Avgifter
Årlig avgift (?) 0,70% (2017-12-28)
Förvaltningsavgift (max) (?) 0,65% per år

https://www.morningstar.se/Funds/Qui...0P0000NRW6%7ER

https://nordea.gws.fcnws.com/PDF.htm...0525_sv-SE.pdf

https://secure.msse.se/document/avanza/F00000H6QE

Edit;
Såg att Avanza tydligen räknar med transaktionskostnader och att det därför kan skilja sig.
Senast redigerad av Eko-nomen 2018-06-10 kl. 23:21.
Citera
2018-06-11, 04:48
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eko-nomen
En fond-i-fond kan vara användbar i det fallet att en person varken kan eller vill aktivt omfördela sin fondfördelning, av olika anledningar.

Många av fond-i-fonderna (om inte alla) är aktivt förvaltade och byter ut/omfördelar sina innehav med jämna mellanrum. Kan vara skönt att slippa göra det själv om man inte kan eller vill.

Med räntepapper, svindyrt och där de underliggande fonderna i sin tur plockar avgifter ur den stackars på förhand givna minimerade avkastningen? Det finns inget försvar där och det är ingen som helst slump att lejonparten av innehaven givetvis är nordeas egna räntefonder.
Citera
2018-06-11, 10:41
Medlem
miqqqas avatar
Först, banken vill sälja på dig det de tjänar mest på så bättre att själv placera pengarna.

Sen, vad för fördelning ni ska ha kring aktie/räntefonder beror på vad ni vill ha.

Räntefonder, Låg risk=låg avkastning. Ger trygghet, bra om ni kan komma att behöva använda något av pengarna.

Aktiefonder, hög risk= möjlighet till hög avkastning. Ger över lång sikt en bra avkastning men bör investeras med en längre tidshorisont (minst 5 år iaf) och kan komma att både gå ner och upp mycket i värde. Kommer man att må dåligt om man ser -30% när marknaden dippar är detta inget för dig.

Ska manvälja fonder ska man kolla på dess utfall mot jämförbart index samt avgifter. Som ointresserad bör man välja breda fonder som inte är särskilt nischade (eller ha flera fonder).
Citera
2018-06-11, 10:50
Medlem
Citat:
Nu är ju räntan låg. Då borde det vara bra att ha kapital i en räntefond

Räntefonder är dåligt att äga när räntan stiger. (Huruvida räntan kommer stiga har ju dock folk olika åsikter om)
Citera
2018-06-11, 11:41
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Hej!

Vi har ett sparande idag som är 16% av vår månadsinkomst (netto). Det passar oss utmärkt och vi kör ett riktigt blandband. Blandbandet går sjukt bra då vi ligger i värdeökning mellan 13-30% på samtliga fonder, utom en. Där ligger vi exakt på 0,05% i värdeförändring. Problemet är att den fonden består av 45% av hela vårat kapital. Jag ringde bankrådgivaren och ville sätta upp ett möte då vi är besvikna på utvecklingen av den (bankens egna med högst risk). Han tycker att den vore dumt att byta ut då det är den som är "ryggraden" i hela portföljen. Då jag inte är så insatt i att sitta på avanza och byta månadsvis så kommer jag förmodligen gå på hans linje av det han har att säga.

Banken vi har är Nordea, och den med störst andel i är stratega 100. Vad tycker ni vi ska göra utan att komma med kommentarer likt "hur fan kan ni ha den" osv. Ärligt talat har vi inte tiden eller intresset att leta och läsa. Tack på förhand med era svar.

Innan du lyssnar på alla här som har ”lösningar” på ditt problem behöver du fråga dig själv några frågor. Användarna här som inte ställt dessa frågorna utan direkt ger dig tips bör du absolut inte lyssna på eftersom dom inte har en aning om vad dom sysslar med:

1. Hur ser du på ditt sparande? Är det pengar du kan behöva ta av inom kort om du tex behöver slut renovera huset, bilen går sönder eller liknande?

2. Hur stora risker vill du ta? Alla investeringar innebär risker, hur resonerar du kring detta? Vill du chansa, vill du vara säker eller nånstans mitt emellan?

3. Hur länge har du tänkt låta dina pengar ligga investerade? 5 månader? 25 år? Beroende på ditt svar här så kommer det påverka dina alternativ.

4. Hur gammal är du?

Har du fått råd av folk som inte ställt dom här grundläggande frågorna så är dom människorna inte att lita på. Att ge dig råd utan att veta dina svar på dom här frågorna är ungefär samma sak som att fråga ”jag har ont, vad är fel?” och få förslag såsom ”du har cancer”, ”du har brutit benet” eller ”du är allergisk mot getingar” i medicinforumet.
Citera
2018-06-12, 18:13
Medlem
PsychoMantiss avatar
Citat:
Hej!

Vi har ett sparande idag som är 16% av vår månadsinkomst (netto). Det passar oss utmärkt och vi kör ett riktigt blandband. Blandbandet går sjukt bra då vi ligger i värdeökning mellan 13-30% på samtliga fonder, utom en. Där ligger vi exakt på 0,05% i värdeförändring. Problemet är att den fonden består av 45% av hela vårat kapital. Jag ringde bankrådgivaren och ville sätta upp ett möte då vi är besvikna på utvecklingen av den (bankens egna med högst risk). Han tycker att den vore dumt att byta ut då det är den som är "ryggraden" i hela portföljen. Då jag inte är så insatt i att sitta på avanza och byta månadsvis så kommer jag förmodligen gå på hans linje av det han har att säga.

Banken vi har är Nordea, och den med störst andel i är stratega 100. Vad tycker ni vi ska göra utan att komma med kommentarer likt "hur fan kan ni ha den" osv. Ärligt talat har vi inte tiden eller intresset att leta och läsa. Tack på förhand med era svar.

Man ska inte förlita sig blint på så kallade rådgivare. De är inte opartiska och tjänar fina pengar på de som är oinsatta. Att han säger att en räntefond (deras egna såklart) utgör ryggraden bevisar ju detta. Så sälj räntefonden och köp en globalfond. Läs på om fonder och investeringar och fundera på hur du vill investera. Tiden har man alltid, och lusten ska inte ens vara en faktor.
Citera
2018-06-20, 01:36
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Hittade den. Är det lämpligt att ha så mycket som 45% i en sådan? Jag har absolut ingen aning. Eller ska man blanda om lite? Tanken är att jag lägger ned stratega ränta.

Javisst kan du ha så.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in