Citat:
Ursprungligen postat av
Klassisk
Hej!
Vi har ett sparande idag som är 16% av vår månadsinkomst (netto). Det passar oss utmärkt och vi kör ett riktigt blandband. Blandbandet går sjukt bra då vi ligger i värdeökning mellan 13-30% på samtliga fonder, utom en. Där ligger vi exakt på 0,05% i värdeförändring. Problemet är att den fonden består av 45% av hela vårat kapital. Jag ringde bankrådgivaren och ville sätta upp ett möte då vi är besvikna på utvecklingen av den (bankens egna med högst risk). Han tycker att den vore dumt att byta ut då det är den som är "ryggraden" i hela portföljen. Då jag inte är så insatt i att sitta på avanza och byta månadsvis så kommer jag förmodligen gå på hans linje av det han har att säga.
Banken vi har är Nordea, och den med störst andel i är stratega 100. Vad tycker ni vi ska göra utan att komma med kommentarer likt "hur fan kan ni ha den" osv. Ärligt talat har vi inte tiden eller intresset att leta och läsa. Tack på förhand med era svar.
Innan du lyssnar på alla här som har ”lösningar” på ditt problem behöver du fråga dig själv några frågor. Användarna här som inte ställt dessa frågorna utan direkt ger dig tips bör du absolut inte lyssna på eftersom dom inte har en aning om vad dom sysslar med:
1. Hur ser du på ditt sparande? Är det pengar du kan behöva ta av inom kort om du tex behöver slut renovera huset, bilen går sönder eller liknande?
2. Hur stora risker vill du ta? Alla investeringar innebär risker, hur resonerar du kring detta? Vill du chansa, vill du vara säker eller nånstans mitt emellan?
3. Hur länge har du tänkt låta dina pengar ligga investerade? 5 månader? 25 år? Beroende på ditt svar här så kommer det påverka dina alternativ.
4. Hur gammal är du?
Har du fått råd av folk som inte ställt dom här grundläggande frågorna så är dom människorna inte att lita på. Att ge dig råd utan att veta dina svar på dom här frågorna är ungefär samma sak som att fråga ”jag har ont, vad är fel?” och få förslag såsom ”du har cancer”, ”du har brutit benet” eller ”du är allergisk mot getingar” i medicinforumet.