• 1
  • 2
2018-06-10, 18:16
Medlem
Klassisks avatar
Hej!

Vi har ett sparande idag som är 16% av vår månadsinkomst (netto). Det passar oss utmärkt och vi kör ett riktigt blandband. Blandbandet går sjukt bra då vi ligger i värdeökning mellan 13-30% på samtliga fonder, utom en. Där ligger vi exakt på 0,05% i värdeförändring. Problemet är att den fonden består av 45% av hela vårat kapital. Jag ringde bankrådgivaren och ville sätta upp ett möte då vi är besvikna på utvecklingen av den (bankens egna med högst risk). Han tycker att den vore dumt att byta ut då det är den som är "ryggraden" i hela portföljen. Då jag inte är så insatt i att sitta på avanza och byta månadsvis så kommer jag förmodligen gå på hans linje av det han har att säga.

Banken vi har är Nordea, och den med störst andel i är stratega 100. Vad tycker ni vi ska göra utan att komma med kommentarer likt "hur fan kan ni ha den" osv. Ärligt talat har vi inte tiden eller intresset att leta och läsa. Tack på förhand med era svar.
Citera
2018-06-10, 18:33
Medlem
SYSTEMexes avatar
Vad är det för fond?

Bara för att du har ett konto på avanza måste du inte byta varje månad, du väljer helt själv. Välj en 4-5 fonder och ha månadssparande där. Då kan du enkelt jämföra och läsa på själv om varje fond, och du slipper att banken tar dina pengar. Som du själv säger, bankmän är försäljare för företag som vill tjäna så mycket av dina pengar som möjligt.

edit: stratega 100 har ju bra avkastning, över 10% senaste året.
Senast redigerad av SYSTEMexe 2018-06-10 kl. 18:36.
Citera
2018-06-10, 18:40
Medlem
Klassisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Vad är det för fond?

Bara för att du har ett konto på avanza måste du inte byta varje månad, du väljer helt själv. Välj en 4-5 fonder och ha månadssparande där. Då kan du enkelt jämföra och läsa på själv om varje fond, och du slipper att banken tar dina pengar. Som du själv säger, bankmän är försäljare för företag som vill tjäna så mycket av dina pengar som möjligt.

edit: stratega 100 har ju bra avkastning, över 10% senaste året.

Fel av mig. Bevisar bara vilket stor koll jag har. Nordea stratega ränta har vi, inte stratega 100, den har jag också men till barnen.
Citera
2018-06-10, 18:43
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klassisk
Fel av mig. Bevisar bara vilket stor koll jag har. Nordea stratega ränta har vi, inte stratega 100, den har jag också men till barnen.

45% av kapitalet i räntefond, dessutom en dyr sådan? Läs på lite, sälj sedan rubbet och flytta till en nätmäklare istället.
Citera
2018-06-10, 18:47
Medlem
Klassisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
45% av kapitalet i räntefond, dessutom en dyr sådan? Läs på lite, sälj sedan rubbet och flytta till en nätmäklare istället.

Det var ju det här jag inte hade tid med eller intresse. Vad är en nätmäklare? Är räntefonden en stabil ryggrad i våran portfölj? Är tanken att de andra ska dra upp våra pengar medan räntefonden är en trygg platå att stå på?
Citera
2018-06-10, 18:49
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:

En räntefond är inte gjord för att ge speciellt bra avkastning utan tvärt om, ge låg avkastning och att ha lite svängning vid börsnedgång. Ifall man har alla pengar i aktiefonder och börsen krashar så försvinner en stor del kapital. Genom att ha räntefonder så får du en stabilare portfölj som är mindre benägen att svänga kraftigt.

Allt beror på hur länge man vill spara. Ju längre tidshorisont desto högre risk

Personligen har jag dock inga just nu pga den låga räntan. Ifall räntan höjs så påverkar det också räntefonder negativt.
Citera
2018-06-10, 18:51
Medlem
Klassisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
En räntefond är inte gjord för att ge speciellt bra avkastning utan tvärt om, ge låg avkastning och att ha lite svängning vid börsnedgång. Ifall man har alla pengar i aktiefonder och börsen krashar så försvinner en stor del kapital. Genom att ha räntefonder så får du en stabilare portfölj som är mindre benägen att svänga kraftigt.

Allt beror på hur länge man vill spara. Ju längre tidshorisont desto högre risk

Personligen har jag dock inga just nu pga den låga räntan. Ifall räntan höjs så påverkar det också räntefonder negativt.

Nu är ju räntan låg. Då borde det vara bra att ha kapital i en räntefond? När skulle du köpa sådana fonder? Jag kanske inte törs byta ut den mot tex stratega 100. Men kanske en mindre såsom stratega 50?
Citera
2018-06-10, 18:53
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det var ju det här jag inte hade tid med eller intresse. Vad är en nätmäklare? Är räntefonden en stabil ryggrad i våran portfölj? Är tanken att de andra ska dra upp våra pengar medan räntefonden är en trygg platå att stå på?

Skaffa intresse då? Det är din ekonomi det gäller och det tar inte särskilt många minuter att välja ut en trave fonder så att du får bra mix samtidigt som du slipper allt för hög risk.

45% i räntefonder tycker jag låter kraftigt fegt/galet givet ränteläget - sedan 2014 har den fonden stigit endast 7%, dvs förlustaffär när hänsyn tas till inflationen.

Edit; det är värre än så. du har pengarna i en fond-i-fond inriktad på räntepapper, givetvis genom nordeas räntefonder.. Det där är nästan att betrakta som bedrägeri.
Senast redigerad av sucuk 2018-06-10 kl. 18:55.
Citera
2018-06-10, 18:55
Medlem
Klassisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Skaffa intresse då? Det är din ekonomi det gäller och det tar inte särskilt många minuter att välja ut en trave fonder så att du får bra mix samtidigt som du slipper allt för hög risk.

45% i räntefonder tycker jag låter kraftigt fegt/galet givet ränteläget - sedan 2014 har den fonden stigit endast 7%, dvs förlustaffär när hänsyn tas till inflationen.

Som jag sa går de andra delarna sjukt bra. Tanken med detta inlägget var hur jag ska tänka inför mötet med rådgivaren, om jag ska byta och isåfall till vad. Bespara mig gärna med ditt snack "skaffa intresse då". Ja, det gäller vår ekomomi. Men den går bra, förutom på en del av sparandet. Tack för dina inputs! adjö.
Citera
2018-06-10, 18:56
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Som jag sa går de andra delarna sjukt bra. Tanken med detta inlägget var hur jag ska tänka inför mötet med rådgivaren, om jag ska byta och isåfall till vad. Bespara mig gärna med ditt snack "skaffa intresse då". Ja, det gäller vår ekomomi. Men den går bra, förutom på en del av sparandet. Tack för dina inputs! adjö.

Bli inte arg, du blir lurad som det ser ut nu

Edit: Du kan ställa den direkta frågan till din rådgivare "varför har du lagt 45% av kapitalet i en fond-i-fond istället för att placera dem direkt i de underliggande nordea räntefonderna?"

Tippar på att hen kommer bli röd i ansiktet och få svårt att förklara sig.
Senast redigerad av sucuk 2018-06-10 kl. 19:03.
Citera
2018-06-10, 18:56
Medlem
SophieNeveus avatar
Rekommenderar dig givetvis att sätta dig in i att lära dig Avanza och sköta ditt sparande själv. Du kommer att spara tusentals kronor genom åren och om du investerar sunt är risken minst lika låg.
Citera
2018-06-10, 19:01
Medlem
Klassisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Rekommenderar dig givetvis att sätta dig in i att lära dig Avanza och sköta ditt sparande själv. Du kommer att spara tusentals kronor genom åren och om du investerar sunt är risken minst lika låg.

Jo men vart ska man börja? Det finns tusentals av dem. Kanske de har egna "blandband" man kan flytta över till? Genom att ha vårat kapital på nordea har gett oss en ränterabatt på bostadslånet med 0,7. Det är bra i vår stad. Flyttar vi ut pengarna kanske de sänker rabatten, då flyttar kostnaden till bostadslånet istället för på våra fonder. Blir lite same but different.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in