2018-06-10, 16:51
Medlem
Fick ett knä på revbenet och fick lite ont. Gick sen till gymmet och gjorde det troligtvis värre dagen efteråt.

Har nu vilat ca 10 dagar och det är markant bättre.

När kan jag börja träna igen?
Ska det vara helt borta? Ska man vänta även efter det?
Om man tränar med lite smärta, kommer det slå upp det igen?
Citera
2018-06-10, 17:05
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axelpressaren
Fick ett knä på revbenet och fick lite ont. Gick sen till gymmet och gjorde det troligtvis värre dagen efteråt.

Har nu vilat ca 10 dagar och det är markant bättre.

När kan jag börja träna igen?
Ska det vara helt borta? Ska man vänta även efter det?
Om man tränar med lite smärta, kommer det slå upp det igen?

Beror lite på. Kan ju inte sitta här och diagnostisera dig, men låt oss säga att du fått en lättare fraktur så gör du bäst i att vila minst 4-6 veckor innan du kan köra på lite lugnt igen. Vad har du för symptom? Fick du ett knä på revbenet och det gått av så lär du vara försiktig då risken för att punktera en lunga kan vara befintlig beroende på vilket av dina revben som gått av. Om det nu har gått av.

Hade jag varit du hade jag fokuserat på annan träning i minst 6 veckor. HEJPÅREJ

Viktigaste är att du fortsätter att träna de du Kan träna. Statiska övningar, ben och eventuellt annat som inte anstränger bröstkorgen med närliggande område. Visst, känns säkert kasst som fan att inte kunna träna mycket till överkropp men å andra sidan kommer det gå åt helvete om du inte låter benen läka ihop. Drick mjölk och ta tillskott av kalcium om du misstänker revbensfraktur.
Senast redigerad av Pocarisweat 2018-06-10 kl. 17:07.
Citera
2018-06-10, 17:18
Medlem
Problemet är att jag skulle deffa i 3 veckor. Nu är jag rädd att jag kommer att tappa musklerna om jag inte tränar dem under deffen.
Citera
2018-06-10, 17:27
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Problemet är att jag skulle deffa i 3 veckor. Nu är jag rädd att jag kommer att tappa musklerna om jag inte tränar dem under deffen.

Spelar väl förfan ingen roll? Har du spricka/fraktur i revbenet så tar du hand om den före allt annat. Säger väl sig självt? Såvida att det inte är så att du inte har en fraktur utan bara har lite ont. Du vet. Såna där saker går att ta reda på. Hört talas om röntgen?

Iaf, förstår att det suger, men vadå. Vad är 6 veckors vila jämfört med vad som eventuellt skulle kunna hända om du bara ignorerar symptomen?
Citera
2018-06-10, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Spelar väl förfan ingen roll? Har du spricka/fraktur i revbenet så tar du hand om den före allt annat. Säger väl sig självt? Såvida att det inte är så att du inte har en fraktur utan bara har lite ont. Du vet. Såna där saker går att ta reda på. Hört talas om röntgen?

Iaf, förstår att det suger, men vadå. Vad är 6 veckors vila jämfört med vad som eventuellt skulle kunna hända om du bara ignorerar symptomen?
Tack, jag vet.
Ska vila. Det är inte alltid man är så rationell dock.
Citera
2018-06-11, 09:24
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Tack, jag vet.
Ska vila. Det är inte alltid man är så rationell dock.

Skador är fan det värsta jag vet. Hatar skador. Finns inget värre när man väl ligger i träning och abrubt blir avbruten och måste vila. Rent psykologiskt är det en utmaning, en slags träning. Dock så är det värt det, tro mig. Jag har fått rotatorkuffen avsliten, brutit fem revben (snarare tre, fast jag var idiotisk och trodde jag var superman så bröt dem igen innan de läkt), ett avslitet ligament i vänster knä samt övriga sträckningar och ren skit som bara tar tid. För att inte tala om nacken. Detta enbart pga aktivt idrottande...

Så sanna mina ord, jag om någon förstår att det suger att behöva vänta, men det är tyvärr inte annat man kan göra förutom att hålla igång de kroppsfunktioner som fortfarande håller för att träna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in