Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-09, 20:23
  #1
Medlem
lillapaddingtons avatar
Hej,

Hur mycket kan man väga som max innan moppen presterar märkvärt dåligt?

Jag är intresserad av rieju mrt eller en Peugeot speedfight 4 men är rädd att jag väger för mycket.

Mvh
Citera
2018-06-10, 00:20
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillapaddington
Hej,

Hur mycket kan man väga som max innan moppen presterar märkvärt dåligt?

Jag är intresserad av rieju mrt eller en Peugeot speedfight 4 men är rädd att jag väger för mycket.

Mvh

Det beror på, visst kan du få lite mindre accelation men det är så lite, en halv sekund kanske.

Pratar man om dragracing så gör vikten på föraren en hel del men du ska inte vara orolig, köp den moped du gillar bäst.

Lycka till
Citera
2018-06-10, 10:45
  #3
Medlem
Vi har suttit 3-4 personer på en "vanlig" scooter moped, och den presterande inte mycket sämre för det.
Citera
2018-06-10, 11:32
  #4
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Det beror på, visst kan du få lite mindre accelation men det är så lite, en halv sekund kanske.

Pratar man om dragracing så gör vikten på föraren en hel del men du ska inte vara orolig, köp den moped du gillar bäst.

Lycka till

Då får det bli en ändå samt ett gymkort!

Mvh
Citera
2018-06-10, 11:33
  #5
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chroma
Vi har suttit 3-4 personer på en "vanlig" scooter moped, och den presterande inte mycket sämre för det.

Såpass, låter bra för min del. Får bli en scooter ändå.

Mvh
Citera
2018-06-10, 12:34
  #6
Medlem
INTPs avatar
En Honda MB5 från 80-talet har tillåten maxvikt på 186kg. Köregenskaperna blir givetvis inget vidare med motsvarande tre femtonåringar på sadeln, men det är vad tillverkaren anser att den tål.
Citera
2018-06-14, 10:45
  #7
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
En Honda MB5 från 80-talet har tillåten maxvikt på 186kg. Köregenskaperna blir givetvis inget vidare med motsvarande tre femtonåringar på sadeln, men det är vad tillverkaren anser att den tål.

Jo, jag väger 120. Tror du att att det funkar? Ett gymkort har jag införskaffat mig nu! :P
Citera
2018-06-14, 13:26
  #8
Medlem
INTPs avatar
Borde fungera, men du kan få prova några moppar för att hitta en du tycker funkar bra.
Citera
2018-06-14, 20:05
  #9
Medlem
Ofta är mopeder av s.k. scootertyp avsedda att kunna ta en passagerare utöver föraren så det är ju klart att det funkar.

Många mopeder har konstruerats för asiatiska människoraser och medelhavsmänniskor dock enligt min erfarenhet . Därmed inte säkert att sittställningen blir helt optimal på samtliga fordon om föraren är av större format.

De flesta åker inte moped pga fartupplevelsen i vilket fall som helst. Och vridmomentet räcker i regel till för att ta dej uppför ganska branta motlut. Detta gäller även 25-moppar.
Citera
2018-06-21, 20:35
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillapaddington
Hej,

Hur mycket kan man väga som max innan moppen presterar märkvärt dåligt?

Jag är intresserad av rieju mrt eller en Peugeot speedfight 4 men är rädd att jag väger för mycket.

Mvh

En mrt e ju smått slö orginal utan extravikt på men vill du så kan du ju typ trmma den lite smått, borra upp pluggen 1-2mm
Citera
2018-06-25, 20:54
  #11
Medlem
Du får köpa något med kvalitet så kommer inte vikten vara något problem.
Kan själv rekomendera Yamaha,Aprilia.
Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback