• 1
  • 2
2018-06-09, 12:40
Medlem
Rekas avatar
Jag fick en restskatt på 19 000 kr. Dock blev jag tvungen att redigera min inkomstdeklaration då tidigare arbetsgivare dels dragit för mycket skatt i fem månader (totalt: 10 000 kr), samt struntat i att skicka in kontrolluppgift för år 2017 till Skv.

Igår fick jag ett nytt beslut som visade att jag ska få tillbaka 13 000 kr.

Jag hade tänkt mig att den nya summan skulle bli: 19 000 kr + 10 000 kr = 29 000 kr.
Är jag helt ute och cyklar i mitt tänk eller är det Skv som räknat fel?

Den skatt som har dragits på övriga sju månader är korrekt, dvs ej för lite dragit.
Ingen övrig förändring av deklarationen gjordes.

(har så klart mailat Skv, men man är ju otålig och vill veta nu :-))
Citera
2018-06-09, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reka
Jag fick en restskatt på 19 000 kr. Dock blev jag tvungen att redigera min inkomstdeklaration då tidigare arbetsgivare dels dragit för mycket skatt i fem månader (totalt: 10 000 kr), samt struntat i att skicka in kontrolluppgift för år 2017 till Skv.

Jag hade tänkt mig att den nya summan skulle bli: 19 000 kr + 10 000 kr = 29 000 kr.

Den skatt som har dragits på övriga sju månader är korrekt, dvs ej för lite dragit.

Skatteverket brukar inte räkna fel:-) i de 13 tkr du får tillbaka ingår de 10 000 för högt dragen skatt tänker jag mig. Men för att vara säkrare måste du vara mer detaljerad.
Citera
2018-06-09, 12:53
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Du tänker fel när det gäller skatt kontra beskattningsbar inkomst.
Citera
2018-06-09, 12:58
Medlem
Rekas avatar
Hm, ursäkta min tröghet men först skulle jag få tillbaka 19 000 kronor.
När jag informerade om att det har dragits för mycket skatt på mig (10 000 kr), så sänktes beloppet till 13 000 kr.

Det känns konstigt. Eftersom det har betalats in för mycket så borde jag väl få igen det beloppet utöver ursprungsbeloppet på 19 k kr.

(Ja, jag är medveten att Skv inte ofta gör fel ;-) Men hade jag vetat att det blev så här konstigt hade jag ju hållit käften om det jag korrigerade.)
Citera
2018-06-09, 13:05
Medlem
Citat:
När jag informerade om att det har dragits för mycket skatt på mig (10 000 kr), så sänktes beloppet till 13 000 kr.

Det känns konstigt. Eftersom det har betalats in för mycket så borde jag väl få igen det beloppet utöver ursprungsbeloppet på 19 k kr.

(Ja, jag är medveten att Skv inte ofta gör fel ;-) Men hade jag vetat att det blev så här konstigt hade jag ju hållit käften om det jag korrigerade.)

Du måste nog skriva dels vad beskattningsbara inkomsten och skatten var i det första beskedet och det andra, och dels hur mycket preliminärskatt som fanns i de olika beskeden.
Citera
2018-06-09, 13:12
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:

Du skrev restskatt i första inlägget vilket gjorde mig förundrad (alltså att du ska betala) . Så vilket stämmer? Skulle du fått tillbaka 19k eller fick du 19k i restskatt?
Citera
2018-06-09, 13:26
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Du skrev restskatt i första inlägget vilket gjorde mig förundrad (alltså att du ska betala) . Så vilket stämmer? Skulle du fått tillbaka 19k eller fick du 19k i restskatt?

Oj, blandade ihop begreppen. Jag skulle ha fått tillbaka 19 000 kr, ej betala.
19 k kr att få igen alltså.

(var övertygad om att restskatt var att man får igen, kvarskatt att man betalar in)
Citera
2018-06-09, 13:27
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du måste nog skriva dels vad beskattningsbara inkomsten och skatten var i det första beskedet och det andra, och dels hur mycket preliminärskatt som fanns i de olika beskeden.

Ok, jag ska söka fram handlingarna senare, lite upptagen för stunden. Återkommer :-)
Citera
2018-06-10, 09:06
Medlem
Rekas avatar
Citat:

När jag läste i dokumenten insåg jag att jag tänkte fel. Det var bara en månadslön som var oredovisad till Skv. Och den lönen hade det dragits ca: 2000 kr för mkt skatt på.
Men ändå kvarstår gåtan hur 19 810 kr kunde krympa till 13 170 kr. Drygt 21 000 kr hade låtit normalare (Obs, tidigare siffran på 29 k tar jag alltså tillbaka).

Har klippt ur vissa delar i besluten.

Första beslutet
Del ur det nya beslutet
Annan del ur det nya beslutet
Citera
2018-06-10, 18:59
Medlem
Citat:
När jag läste i dokumenten insåg jag att jag tänkte fel. Det var bara en månadslön som var oredovisad till Skv. Och den lönen hade det dragits ca: 2000 kr för mkt skatt på.
Men ändå kvarstår gåtan hur 19 810 kr kunde krympa till 13 170 kr. Drygt 21 000 kr hade låtit normalare (Obs, tidigare siffran på 29 k tar jag alltså tillbaka).

Har klippt ur vissa delar i besluten.

Första beslutet
Del ur det nya beslutet
Annan del ur det nya beslutet

Om jag läser rätt så har du fått en högre inkomst av tjänst, och högre skattereduktion för underskott av kapital, men du tillgodoräknas samma summa preliminär skatt i bägge fallen.
Har det dragits nån skatt på den månadsinkomst du nämner, som inte du fått tillgodoräknad?
Citera
2018-06-10, 19:58
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Om jag läser rätt så har du fått en högre inkomst av tjänst, och högre skattereduktion för underskott av kapital, men du tillgodoräknas samma summa preliminär skatt i bägge fallen.
Har det dragits nån skatt på den månadsinkomst du nämner, som inte du fått tillgodoräknad?

Ja, skatt drogs, emellertid struntade arbetsgivare i att redovisa och betala in det till Skv, men det är en annan historia.
Citera
2018-06-10, 22:36
Medlem
Citat:
Ja, skatt drogs, emellertid struntade arbetsgivare i att redovisa och betala in det till Skv, men det är en annan historia.

Då får du reklamera det så att du tillgodoräknas preliminärskatten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in