Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-09, 02:28
  #13
Medlem
Jag tror inte "spärren" mot att lära sig nya saker gäller bara teknik, men det lär utan tvivel vara där det märks mest.

Jag gissar att det har något med hjärnans biologi att göra: så länge man växer så lär man sig nya saker, och till viss del ser detta nya som man lär sig till att modifiera hur hjärnan fungerar. Erfarenheterna man gör ändrar alltså kopplingarna i hjärnan. Men så småningom slutar erfarenheterna man gör påverka hjärnans anatomi, och då blir det svårt att lära sig nya saker. I värsta fall kan man inte ens generalisera: man kan inte ta kunskap från ett område och applicera i ett annat område.

Vad gäller specifikt modern IT så är min egen mamma ett skräckexempel: trots hon delade med sig av sin skärm till mig (så jag kunde se vad hon gjorde) och vi pratade med varandra, så tog det henne nästan två timmar att se till att banken betalade två räkningar hon fått på papper! Min frustrationsnivå var omätbart hög efter den pärsen....
Citera
2018-06-09, 08:45
  #14
Medlem
Gabriel2017s avatar
Minnet / synen kan svikta för din släkting, då blir det svårt att lära sig nya saker. Är man något dement så kan personen få svårt att lära nytt. Det man visar och förklarar även med en ritning, förstår man inte, nästa dag / är det borta.
Det finns gamla som kan vara duktiga på ”ny” teknik, de har börjat tidigt och lärt sig.
Citera
2018-06-09, 08:59
  #15
Medlem
Kan vara en kombo av ointresse/sämre närminne. Finns även möjlighet att den gamle,fullt medvetet,stjäl lite av din tid i umgängessyfte... Men glöm inte att det är hans generation som ligger bakom den teknoligi som du nu drar fördel av. Så ha lite tålamod och var tacksam även om det kanske frestar på lite ibland...
Citera
2018-06-09, 09:09
  #16
Medlem
pillenottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan66
Kan vara en kombo av ointresse/sämre närminne. Finns även möjlighet att den gamle,fullt medvetet,stjäl lite av din tid i umgängessyfte... Men glöm inte att det är hans generation som ligger bakom den teknoligi som du nu drar fördel av. Så ha lite tålamod och var tacksam även om det kanske frestar på lite ibland...
Klokt inlägg!

För oss som växte upp med analog teknik där man "kunde lista ut " hur det som matades in i ena änden skulle se ut i andra, ter sig den digitala tekniken lite som att gå från gängse vetande över till "strängteorin".

Sedan man kanske forfarande tycker att det finns/borde finnas ett liv utanför mobilskärmen.....
Citera
2018-06-09, 11:43
  #17
Medlem
När det gäller teknik, tror jag att det delvis finns en rädsla för att göra fel. Detta är något yngre, eller personer som är vana vid teknik, inte oroar sig för. De vet att bara för att man gör fel så kommer inte hela huset sprängas.

En andra grej är att för min del, när jag ska göra något jag inte kan lista ut hur man gör, så faller det mig helt naturligt att göra en sökning på hur man gör det. Allt som oftast får man ett svar relativt fort med tydliga instruktioner. För min mor verkar det vara naturligt att inte göra något alls, alternativt ringa någon som hon hoppas kan lösa problemet.

Jag tror faktiskt att dessa två saker oftast är de största hindren. Och dessa hinder har jag inte sett enbart bland äldre personer, utan även bland yngre. Vissa verkar tro att de som hyggliga på att kunna använda teknik, är en vandrande databas med information för hur man gör allt möjligt på alla möjliga enheter. Tyvärr är det åtminstone för mig ganska sällan så.
Citera
2018-06-09, 13:27
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShowerStalker
Jag har bara min morfar som är född år 1920 talet, alltså måste han vara runt 90 år. Han är ensamstående och jag jobbar på heltid. Varje gång jag ska ut till jobbet på morgonen så frågar han mig hur man öppnar kanaler på tv och hur man höjer volym. Hela tiden, detta är kanske 10000:e gången.

Varför har gamlingar svårt att lära sig den moderna tekniken?

den som är född på 20-talet har varit med om enorm teknisk utveckling som nog ingen annan generation kommer att få uppleva

men som sagt minnet sviker med åldern
Citera
2018-06-09, 13:29
  #19
Medlem
Man är väl inkörd på det gamla och sen passar inte det nya riktigt in på de förväntningar man har?

Känner igen mig till viss del om jag exempelvis går in på inställningar i Microsoft Windows 10, fattar aldrig riktigt hur jag ska komma åt det jag vill ha, känns som att man först kommer till en låtsasmeny och sedan måste navigera genom flera lager och klicka sig vidare på lite skumma sätt.
Svär på att det var mycket lättare förr, men likväl är det uppenbart att de har plöjt ner miljarder på användarvänlighet.


Vana, förväntningar, osv...
__________________
Senast redigerad av Stockholmslivet 2018-06-09 kl. 13:44.
Citera
2018-06-09, 13:30
  #20
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag tror det handlar om motivation till stor del. Några äldre blir långsamma i tanken men inte alla. En del pigga och klara gamla människor skiter helt enkelt i den moderna tekniken, för de bryr sig helt enkelt inte om saken. De lever på gamla minnen och sina ättlingars väl och ve.

Det finns en parallell i djurvärlden. Unga korpar anses vara ganska nyfikna på saker och ting och är ganska lätta att lura. Gamla korpar är neofober och undviker allt nytt de aldrig sett förr.

Min far var neofob och vägrade att ha sin dator ansluten till internet. "sån skit" Han satt mest och spelade schack mot datorn. Hustrun hade uppkoppling, så det enda som saknades var en kabel eller ett trådlöst nätverkskort. Icke.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-06-09 kl. 13:54.
Citera
2018-06-12, 16:21
  #21
Medlem
"Det är svårt att lära gamla hundar sitta". Tror det beror på att nan skapat vissa spår i hjärnan genom livet och att det därför kan vara svårt att skapa nya spår efter lång tid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback