2018-06-08, 18:00
Medlem
ReiseReises avatar
Jag hade smärta vid bröstet innan för typ 2 veckor sedan. då var det mest ett obehag, typ ett konstant tryck på bröstet (där hjärtat sitter) och en brännande känsla. När jag skulle gå till jobbet så kände jag plötsligt en skarp smärta som kom bara under någon sekund, detta kände jag tre gånger under min färd till jobbet, och väl där så åkte jag istället till sjukhuset.

Pratade med en läkare, han menade på att det med största sannolikhet var mina muskler / revben runt hjärtat det var fel på än hjärtat (jag är i övre 20 års åldern). Jag blev inlagd under ett dygn där de tog blodprover, röntgen och EKG. Allt såg normalt ut på hjärtat. Efter några dagar blev det mildare och sedan kände jag knappt av någonting.

Nu 3 veckor senare kom det plötsligt tillbaka. Kände ett enormt tryck och smärta runt bröstet som även sträckte sig bak mot ryggen ibland. Men värst av allt är att det gör verkligen ont nu när hjärtat slår.

Nästa dag hade den mesta smärtan försvunnit, men istället så har smärtan efter hjärtslagen blivit allt skarpare och på ett mycket mera koncentrerat område, de är så skarpa att jag knappt kan stå upp, känns som någon hugger mig upprepade gånger med en kniv.

NU TILL DET ROLIGA: Det är inte alltid såhär, utan det beror på hur jag står / sitter och ligger. Om jag har en viss ställning så känner jag absolut ingen smärta (kanske lite pyttelitet obehag), men så fort jag ändrar till vissa ställningar så börjas det att hugga obarmhärtigt.

OBS: Jag har ingen annan symtom. Känner ingen yrsel, svett, illamående osv. Har ingen historik av sjukdomar eller besvär, inte heller i familjen. Är ganska så frisk och smal (vandrar och klättrar mycket). Bor just nu i Hong kong.

Vad kan detta vara?!
Senast redigerad av ReiseReise 2018-06-08 kl. 18:09.
Citera
2018-06-08, 18:04
Medlem
Barrjads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Allt såg normalt ut på hjärtat

Kollade dom bara hjärtat och inte det som är runt?
Citera
2018-06-08, 18:11
Medlem
Riddarhusets avatar
Muskler. Leder. Stress. Extra känslighet för känsel?
Dessutom har män ofta små små sprickor (enligt vad jag kan erinra mig från läkarbesök) i revbensbrosket som är elastiskt.
Dessa smärtor är ofta rörelse eller andningsrelaterade men kan också orsakas av att man är spänd.
Det är i alla fall inget med hjärtat som har sådana symptom har jag fått erfara.
Citera
2018-06-08, 18:16
Medlem
Utopiantoss avatar
Jag är kille och i din ålder. Under ett antal år har jag haft ont nära hjärtat, lite till vänster om mitten av kroppen. Smärtan är konstant (beroende på ställning) och stickande, men går inte upp och ner i samband med hjärtslag, vilket ditt gör. De tog EKG, förmodligen blodprov, och antagligen inte röntgen, men hittade inget. Det låter som något liknande ditt, fast i lägre omfattning. Mitt inträffar bara några gånger om året och varar i några sekunder till någon minut. Ditt var konstant i typ över en dag.

När det väl sker så gör vissa ställningar mer ont än andra, och vissa typ inte alls. Men det varar som sagt bara max någon minut, och sker några gånger om året. Det känns som stickningar. Det gör ont, men smärtan är egentligen inte så hög, men det jag tycker är obehagligt är att det är vid hjärtat. Jag vet inte, men misstänker att det inte är hjärtat, utan någon nära muskel, som kanske permanent har skadats pyttelite vid styrketräning, jag tänker bänkpress, men har egentligen ingen aning. Inga andra symptom.

Det gör som mest ont när jag tar ett djupt andetag och rätar upp min hållning. Men ibland så gör jag så medvetet, eftersom jag tror att det kanske släpper på det viset. Lite som när man får kramp i vaden och behöver sträcka hela benet och foten för att det ska släppa. Men jag vet inte, det är svårt att säga exakt när det släpper och exakt vad som gör att det släpper. Kommentar på detta, TS?
Senast redigerad av Utopiantos 2018-06-08 kl. 18:31.
Citera
2018-06-08, 18:22
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barrjad
Kollade dom bara hjärtat och inte det som är runt?

De var mest "oroliga" för hjärtat, alltså att det var prioritet att kolla upp. Läkaren trodde som sagt att den var en inflamation i muskeln / revbenen och om så är faller så kommer det att gå över av sig själv.

Det gjorde det ju också, till mesta del...

Men nu har det kommit tillbaka... och nu gör det RIKTIGT ONT och det hugger till med VARJE hjärtslag.. det har pågått 2 dagar nu oavbrutet...

Kan tillägga att det gör mycket mer ont när jag andas ut än när jag andas in (känns knappt något då, men när jag andas ut så hugger det till rejält).
Senast redigerad av ReiseReise 2018-06-08 kl. 18:25.
Citera
2018-06-08, 18:44
Medlem
okok1s avatar
Kanske detta?

https://en.wikipedia.org/wiki/Precordial_catch_syndrome

Citat:
Precordial catch syndrome (PCS) is a non-serious condition in which there are sharp stabbing pains in the chest.[1] These typically get worse with breathing in and occur within a small area.[1] Spells of pain usually last less than a few minutes.
Senast redigerad av okok1 2018-06-08 kl. 18:50.
Citera
2018-06-08, 19:41
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Kanske detta?

https://en.wikipedia.org/wiki/Precordial_catch_syndrome

Det är mer eller mindre exakt på den markerade delen av bilden som min smärta kommer ifrån.

Dock så vill jag ju poängtera att min smärta är kronisk, den kommer varje minut, hela dagen och hela natten. Allt beror på i vilket läge jag håller överkroppen.

Annars stämmer nästan allt in 100%. Tappar oftast andan när smärtan plötsligt kommer. Försöker att inte oroa mig och tänker hela tiden att det inte är hjärtat det är fel på. Oro skapar bara fler problem och symtomer.
Citera
2018-06-08, 21:21
Medlem
Utopiantoss avatar
Jag skrev ett hyfsat långt inlägg ovan, i min förhoppning om att kunna hjälpa dig åtminstone något. Vad tycker du? Känns något igen? Det vore trevligt om du ville skriva ett litet svar på det, om inte annat så kanske en bekräftelse på att du åtminstone sett det. Hoppas att det ordnar sig för dig.
Citera
2018-06-10, 20:34
Medlem
ReiseReises avatar
Efter 3 dagar av intensiv smärta så har det börjat lägga sig idag Känner inte samma skarpa paralyserande smärta längre (det kan komma ibland dock) men för det mesta så är det mera lindrigt. Känner mest bara obehag nu när det hugger till, typ som att man får plötsligt kraftig håll.

Får hoppas det blir ännu bättre imorn
Citera
2018-06-10, 20:54
Medlem
Mårten Rasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Jag skrev ett hyfsat långt inlägg ovan, i min förhoppning om att kunna hjälpa dig åtminstone något. Vad tycker du? Känns något igen? Det vore trevligt om du ville skriva ett litet svar på det, om inte annat så kanske en bekräftelse på att du åtminstone sett det. Hoppas att det ordnar sig för dig.

Det du beskriver påminner väldigt mycket om s.k. precordial catch vilket är helt ofarligt.

TS, det du beskriver med lägesorienterad bröstsmärta för tankarna till perimyokardit men det borde i så fall EKG ha visat.
Citera
2018-06-10, 21:06
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mårten Rask
Det du beskriver påminner väldigt mycket om s.k. precordial catch vilket är helt ofarligt.

TS, det du beskriver med lägesorienterad bröstsmärta för tankarna till perimyokardit men det borde i så fall EKG ha visat.
Först när jag läste "syndrom" så avfärdade jag det i huvuvet. Men efter att ha läst om det så håller jag med dig, fast mitt är extremt lindrigt. Snällt av dig att tipsa, jag kände inte till det förut så det ska jag lägga på minnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in