Citat:
Ursprungligen postat av
Trollfeeder
Den vita ryttarens segrar är inte den slutgiltiga segern. Det är ett alldeles för svagt "bevis" du har, när det går helt emot kronologin som bibeln beskriver i övrigt.
Okej, ska vi snacka om bibelns kronologi? Det handlar nämligen om många segrar. Först vad han enligt aposteln ska göra.
1Kor 15
23Men i tur och ordning: först Kristus och därefter, vid hans ankomst, de som tillhör honom. 24Sedan kommer slutet, när han överlämnar riket åt Gud, Fadern. Då har han förintat varje välde och varje makt och kraft, 25ty han måste härska tills han har lagt alla fiender under sina fötter. 26Den siste fienden som förintas är döden,
Redan här kan man se att det är olika fiender, och den sista fienden är döden. Då har han besegrat djävulen, vilket redan har skett.
Upp 12
7Och det blev en strid i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, 8men han övermannades och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen. 9Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom.
Visserligen står det att det var ängeln Mikael, men han är en av de sju ärkeänglarna som...
Tob 12:15
Jag är Rafael, en av de sju änglar som står beredda hos Herren och har företräde hos honom i hans härlighet.”
Beredda hos Herren, de sitter inte på Guds tron som Jesus.
Sedan besegrade han världen på korset.
Joh 16:33
Detta har jag sagt er för att ni skall ha frid i mig. I världen får ni lida, men var inte oroliga, jag har besegrat världen.”
Sen återkommer han enligt bibeln nån gång tillsammans med de heliga änglarna. Och alla delsegrar däremellan fram till den dagen. Babylons fall t ex.
Missnöjd än? Klaga lite till då. Gud är van, judarna gör det för jämt.