2018-06-20, 11:28
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag har redan förklarat varför Upp 6:2 handlar om Jesus. Jämför med Ps 110, där det står att han ska besegra sina fiender, och vem annars än Jesus ska koras som segrare? Bortförklara det för mig.

Den vita ryttarens segrar är inte den slutgiltiga segern. Det är ett alldeles för svagt "bevis" du har, när det går helt emot kronologin som bibeln beskriver i övrigt.
Citera
2018-06-20, 11:39
Medlem
Helt obegripligt att Gud inte kan få ut en klar och tydlig text.
Citera
2018-06-20, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Den vita ryttarens segrar är inte den slutgiltiga segern. Det är ett alldeles för svagt "bevis" du har, när det går helt emot kronologin som bibeln beskriver i övrigt.
Okej, ska vi snacka om bibelns kronologi? Det handlar nämligen om många segrar. Först vad han enligt aposteln ska göra.

1Kor 15
23Men i tur och ordning: först Kristus och därefter, vid hans ankomst, de som tillhör honom. 24Sedan kommer slutet, när han överlämnar riket åt Gud, Fadern. Då har han förintat varje välde och varje makt och kraft, 25ty han måste härska tills han har lagt alla fiender under sina fötter. 26Den siste fienden som förintas är döden,

Redan här kan man se att det är olika fiender, och den sista fienden är döden. Då har han besegrat djävulen, vilket redan har skett.

Upp 12
7Och det blev en strid i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, 8men han övermannades och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen. 9Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom.

Visserligen står det att det var ängeln Mikael, men han är en av de sju ärkeänglarna som...

Tob 12:15
Jag är Rafael, en av de sju änglar som står beredda hos Herren och har företräde hos honom i hans härlighet.”

Beredda hos Herren, de sitter inte på Guds tron som Jesus.

Sedan besegrade han världen på korset.

Joh 16:33
Detta har jag sagt er för att ni skall ha frid i mig. I världen får ni lida, men var inte oroliga, jag har besegrat världen.”

Sen återkommer han enligt bibeln nån gång tillsammans med de heliga änglarna. Och alla delsegrar däremellan fram till den dagen. Babylons fall t ex.

Missnöjd än? Klaga lite till då. Gud är van, judarna gör det för jämt.
Citera
2018-06-20, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Helt obegripligt att Gud inte kan få ut en klar och tydlig text.
Helt förståeligt att Gud inte vill att onda människor kommer till tro, och därför använder liknelser, för att de inte ska förstå.
Citera
2018-06-20, 16:03
Medlem
Citat:
Helt förståeligt att Gud inte vill att onda människor kommer till tro, och därför använder liknelser, för att de inte ska förstå.
Att onda människor kommer till tro och därmed omvänder sig är alltså inget som Gud vill?
Helt obegripligt att Gud inte vill omvända onda människor.
Citera
2018-06-20, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Att onda människor kommer till tro och därmed omvänder sig är alltså inget som Gud vill?
Helt obegripligt att Gud inte vill omvända onda människor.
Gud vill, men DE kan inte omvända sig från sin ondska, de är fördärvade och kan inte sluta ljuga m m. Det är skillnad mellan onda människor som inte ångrar sig, och såna som ångrar sina synder. För de sistnämnda finns det hopp.
Citera
2018-06-20, 16:12
Medlem
Citat:
Gud vill, men DE kan inte omvända sig från sin ondska, de är fördärvade och kan inte sluta ljuga m m. Det är skillnad mellan onda människor som inte ångrar sig, och såna som ångrar sina synder. För de sistnämnda finns det hopp.
Riktigt dålig förklaring. Dessutom kan en ond människa förstå en liknelse lika som en god människa kan.
Att förvilla folk medvetet är också ondska, särskilt med tanke på att evigt liv eller evig plåga ligger i potten. Riktigt ont att leka med människors evighet på det viset. Men så är det ju bibelns Gud vi talar om ...
Citera
2018-06-20, 22:42
Medlem
Sixkillers avatar
Jesus.
Citera
2018-06-21, 01:05
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixkiller
Jesus.
Varför skulle Jesus beskrivas som den första ryttaren annorlunda också?
Citera
2018-12-29, 11:52
Medlem
Denoms avatar
Om den första ryttaren ska evigt strida och gå segrande och ära Gud utan att någonsin behöva använda vapen skulle jag säga att den första ryttaren är hopp.
Citera
2018-12-29, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om den första ryttaren ska evigt strida och gå segrande och ära Gud utan att någonsin behöva använda vapen skulle jag säga att den första ryttaren är hopp.
Var det en dröm nu igen?

Upp 19
11Och jag såg himlen öppen, och se: en vit häst, och han som satt på den kallas ”Trovärdig och sann”, och han dömer och strider rättfärdigt. 12Hans ögon var som eldslågor, på huvudet hade han många kronor, och på honom var ett namn skrivet som ingen känner utom han själv. 13Han var klädd i en mantel som doppats i blod, och hans namn är ”Guds ord”. 14De himmelska härarna följde honom på vita hästar, och de var klädda i skinande vitt linne. 15Och ut ur hans mun kom ett skarpt svärd som han skall slå folken med, och han skall valla dem med en stav av järn, och han skall trampa vinpressen för Guds, allhärskarens, stränga vredes vin. 16Och han har ett namn skrivet på manteln och på låret: ”Konungarnas konung och herrarnas herre.”

Jesus kallas Guds ord.

Ef 6:17
Andens svärd, som är Guds ord.

Luk 2
34Och Symeon välsignade dem och sade till hans mor Maria: ”Detta barn skall bli till fall eller upprättelse för många i Israel och till ett tecken som väcker strid – 35ja, också genom din egen själ skall det gå ett svärd – för att mångas innersta tankar skall komma i dagen.”

Heb 4:12
Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger så djupt att det skiljer själ och ande, led och märg och blottlägger hjärtats uppsåt och tankar.

Rom 2:16
Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan.

Jesus använder Andens svärd, Guds ord, för att döma människors innersta tankar. Så på vilket sätt använder han inte vapen?
Citera
2018-12-29, 18:11
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Var det en dröm nu igen?

Upp 19
11Och jag såg himlen öppen, och se: en vit häst, och han som satt på den kallas ”Trovärdig och sann”, och han dömer och strider rättfärdigt. 12Hans ögon var som eldslågor, på huvudet hade han många kronor, och på honom var ett namn skrivet som ingen känner utom han själv. 13Han var klädd i en mantel som doppats i blod, och hans namn är ”Guds ord”. 14De himmelska härarna följde honom på vita hästar, och de var klädda i skinande vitt linne. 15Och ut ur hans mun kom ett skarpt svärd som han skall slå folken med, och han skall valla dem med en stav av järn, och han skall trampa vinpressen för Guds, allhärskarens, stränga vredes vin. 16Och han har ett namn skrivet på manteln och på låret: ”Konungarnas konung och herrarnas herre.”

Jesus kallas Guds ord.

Ef 6:17
Andens svärd, som är Guds ord.

Luk 2
34Och Symeon välsignade dem och sade till hans mor Maria: ”Detta barn skall bli till fall eller upprättelse för många i Israel och till ett tecken som väcker strid – 35ja, också genom din egen själ skall det gå ett svärd – för att mångas innersta tankar skall komma i dagen.”

Heb 4:12
Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger så djupt att det skiljer själ och ande, led och märg och blottlägger hjärtats uppsåt och tankar.

Rom 2:16
Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan.

Jesus använder Andens svärd, Guds ord, för att döma människors innersta tankar. Så på vilket sätt använder han inte vapen?
Med första ryttaren syftar jag alltså på den första av de fyra ryttarna som Uppenbarelseboken talar om tidigare än det här dyker upp. Det är väldigt konstig logiskt sett att Jesus skulle vara både den första av de fyra ryttarna av apokalypsen och sedan ha en helt annan presentation som en annan ryttare i ett senare skede som en femte ryttare också.
Senast redigerad av Denom 2018-12-29 kl. 18:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in