2018-06-08, 14:38
Medlem
Om jag blir riktigt bra på matte, kan jag då bygga egna vingar, och kommer jag kunna vara stark nog för att flaxa med dem? Jag föreställer mig att jag kommer behöva metalleder i något lätt material som kan utgöra skelettet för vingarna, samt fallskärmssiden som sys och limmas fast runtom. Finns det någon som har testat?

Skulle jag kunna falla från hög höjd när jag använder vingarna, eller svimmar man av att falla nedåt snabbt? Det funkar ju för fallskärmshoppare.
Citera
2018-06-08, 14:42
Medlem
Mintafs avatar
Jag är inte kunnig här men fallskärmshoppare har ju en sele till hela sin kropp, så flyger det åt något håll så flyger hela personen med. Att i denna fråga ha vingar och "flaxa" själv tror jag är omöjligt. När du står på marken kommer detta att fungera, men för dig att stå still och lyfta så krävs det stora vingar att flaxa med och kraft som du inte kommer att klara av.

Vid hastighet kommer det vara så mycket vindmotstånd att du inte kommer att kunna flaxa med dina vingar utan bara använda dem som "fenor" för att styra, inte för att ta fart.
Citera
2018-06-08, 14:49
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Om jag blir riktigt bra på matte, kan jag då bygga egna vingar, och kommer jag kunna vara stark nog för att flaxa med dem? Jag föreställer mig att jag kommer behöva metalleder i något lätt material som kan utgöra skelettet för vingarna, samt fallskärmssiden som sys och limmas fast runtom. Finns det någon som har testat?

Skulle jag kunna falla från hög höjd när jag använder vingarna, eller svimmar man av att falla nedåt snabbt? Det funkar ju för fallskärmshoppare.

Nej, det kan du inte. Varken hemma eller någon annanstans. Människor är helt enkelt för svaga för att flyga genom att ha vingar fästa i armarna som man flaxar med.

https://engineering.mit.edu/engage/ask-an-engineer/can-humans-fly-like-birds/
Citera
2018-06-08, 14:53
Medlem
Om 50 år eller så kanske, när du turistar på månen med sjättedelen av gravitationen.
Citera
2018-06-08, 15:10
Medlem
Riddarhusets avatar
Bröstmusklerna och axelpartiet är för svagt.
Armarna för korta och svaga
Skelettet är inte ihåligt och lätt.
Benen är alldeles för tunga.

Dessutom måste du ha tillstånd från Luftfartsverket, ha väl fungerande belysning och väja för annan luftfart.
Skall du ta tuffa bilder och lägga ut på Facebook bör du även kontakta Lantmäteriet först.
Citera
2018-06-08, 15:30
Medlem
Blir du duktig på matematik så kommer du att kunna räkna ut att det inte går att flyga med vingar du byggt själv... Det närmaste du kommer att flyga är Wingsuit flying. Men det är en annan historia...
Citera
2018-06-08, 15:31
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om 50 år eller så kanske, när du turistar på månen med sjättedelen av gravitationen.

Att flyga genom att flaxa kräver luft. På månen finns ingen luft.
Så, nej, du kan inte flyga på månen även om gravitationen är svagare.
Citera
2018-06-08, 16:09
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:

Detta är lustigt att tråden startades, exakt samma sak tänkte jag som liten, och så idag presenteras min tanke på nytt.

För att vara helt ärlig tror jag det blir svårt..
Fåglar och liknande är byggda för flygning.
Citera
2018-06-08, 16:33
Medlem
4yoonlys avatar
Det närmaste jag kan tänka mig (flaxa går inte dock) är han som gjorde mer eller mindre ett superlätt flygplan (20 år sedan?) och i princip cyklade för att dra runt en propeller och flög av egen kraft över engelska kanalen... Han var dock otroligt tränad och kunde under en kortare period utveckla typ 0,5 hästkrafter. Jag minns inte hur långt det tog (gissar 2-3 timmar), men att utveckla runt 0,5 hästkrafter var ganska tufft.

Får googla... brb :-)

----edit

https://en.wikipedia.org/wiki/MacCready_Gossamer_Albatross

0,4 HP verkar det varit i medel. Och så långt tillbaka som 1979, och det tog c:a 3 timmar...
Senast redigerad av 4yoonly 2018-06-08 kl. 16:36.
Citera
2018-06-08, 16:34
Medlem
Så om jag kunde fixa en elektrisk mackapär som hjälper mig att flaxa så skulle det gå?
Citera
2018-06-08, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Att flyga genom att flaxa kräver luft. På månen finns ingen luft.
Så, nej, du kan inte flyga på månen även om gravitationen är svagare.
Uppenbarligen var tanken att man skulle göra det i luftfyllda rum.
Citera
2018-06-08, 16:39
Medlem
Citat:
Så om jag kunde fixa en elektrisk mackapär som hjälper mig att flaxa så skulle det gå?

Flygmaskin brukar dom kallas. Ja dom funkar i allmänhet om man kan sin matematik.
Såg på TV om en kille som byggt en egen drönare som han gled runt i.
På rätt låg höjd visserligen, typ ett par meter över marken, men rätt coolt ändå.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/drommen-blev-verklighet-1
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in