Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-08, 16:43
  #13
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Om jag blir riktigt bra på matte, kan jag då bygga egna vingar, och kommer jag kunna vara stark nog för att flaxa med dem? Jag föreställer mig att jag kommer behöva metalleder i något lätt material som kan utgöra skelettet för vingarna, samt fallskärmssiden som sys och limmas fast runtom. Finns det någon som har testat?

Skulle jag kunna falla från hög höjd när jag använder vingarna, eller svimmar man av att falla nedåt snabbt? Det funkar ju för fallskärmshoppare.
Du kan skaffa en wingsuit som ser ut så här http://www.wingsuitfly.com/communiti...4583976369.jpg

Den kan du glidflyga med och det finns gott om videos på Youtube till exempel som visar hur det ser ut.
Citera
2018-06-08, 16:45
  #14
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Att flyga genom att flaxa kräver luft. På månen finns ingen luft.
Så, nej, du kan inte flyga på månen även om gravitationen är svagare.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Uppenbarligen var tanken att man skulle göra det i luftfyllda rum.
Fast då är det lättare att ta rejält med fart och slungas upp från månen så du hamnar i omloppsbana direkt så har du fritt fall hur länge du vill.
Citera
2018-06-08, 16:59
  #15
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Uppenbarligen var tanken att man skulle göra det i luftfyllda rum.

Jo, jag kom på det, men jag har ännu inte kommit på varför man skulle det?

Sen kan man ju flyga på jorden hur lätt som helst om man bara byter ut den vanliga luften mot en mängd diväteoxid, behövs inga hemmagjorda vingar för det.
Citera
2018-06-08, 17:01
  #16
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Om jag blir riktigt bra på matte, kan jag då bygga egna vingar, och kommer jag kunna vara stark nog för att flaxa med dem?

Mja.. Alltså, kraften du måste använda är precis samma typ av kraft du använder om du t ex hänger dig i en stång och gör armhävningar från den. Hur många drag orkar du innan du tappar taget av utmattning?

Att flaxa med egna vingar kräver MER kraft än så eftersom inte all muskelkraft omvandlas till lyftkraft. Mycket spill.
Citera
2018-06-08, 17:07
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Jo, jag kom på det, men jag har ännu inte kommit på varför man skulle det?
Om vi skall ha månbaser kan vi väl passa på att utnyttja de fördelar som finns.
Citat:
Sen kan man ju flyga på jorden hur lätt som helst om man bara byter ut den vanliga luften mot en mängd diväteoxid, behövs inga hemmagjorda vingar för det.
Förvisso är det lite som att flyga att dyka i riktigt klart vatten, men det går rätt långsamt, man är mer blimp än fågel.
Citera
2018-06-08, 18:54
  #18
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Jo, jag kom på det, men jag har ännu inte kommit på varför man skulle det?

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om vi skall ha månbaser kan vi väl passa på att utnyttja de fördelar som finns.

Varför bygga hangar-stora luft-rum bara för att flyga med muskelkraft utan rymddräkt? Bara för att det är kul?
Som en uppblåsbar bubbla menar du? Och dra på sej strålning? Risker med punktering?
Eller luftfyllda tunnlar som man flyger igenom snarare än använder minifordon?

Nej nej, det finns ingen som helst anledning att flyga med muskelkraft på månen.
Citera
2018-06-08, 19:19
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Varför bygga hangar-stora luft-rum bara för att flyga med muskelkraft utan rymddräkt? Bara för att det är kul?
Varför inte? Det kommer inte finnas så mycket kul att göra på månen. Några större öppna utrymmen tror jag behövs av rent psykologiska skäl för att folk inte skall drabbas av klaustrofobi, och då kan man väl använda dem till att flyga emellanåt. Samma utrymme kan användas för konserter, idrottsevenemang osv. Det beror på hur ambitiösa vi blir att kolonisera månen.
Citera
2018-06-08, 19:26
  #20
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Varför inte? Det kommer inte finnas så mycket kul att göra på månen. Några större öppna utrymmen tror jag behövs av rent psykologiska skäl för att folk inte skall drabbas av klaustrofobi, och då kan man väl använda dem till att flyga emellanåt. Samma utrymme kan användas för konserter, idrottsevenemang osv. Det beror på hur ambitiösa vi blir att kolonisera månen.

Miljön är såpass fientlig på månen att stora rum ovan mark knappast är tillrådligt. Det vore helt enkelt för farligt.
Om man har tendenser till klaustrofobi har man nog inget på månen att göra överhuvet taget, är jag rädd.
Och sen när vi tänker på kostnaden för stora rum som kan användas till konserter, idrottsevenemang, och flaxa omkring i - det låter oerhört orimligt. Vem skulle betala en sådan ohemul prislapp bara för att ha kul?
Citera
2018-06-08, 19:33
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Miljön är såpass fientlig på månen att stora rum ovan mark knappast är tillrådligt. Det vore helt enkelt för farligt.
Man får gräva ut dem ur berget, om man inte använder sig av hålrum som jag vill minnas att man hittat på månen.
Citat:
Och sen när vi tänker på kostnaden för stora rum som kan användas till konserter, idrottsevenemang, och flaxa omkring i - det låter oerhört orimligt. Vem skulle betala en sådan ohemul prislapp bara för att ha kul?
Det är svårt att bedöma ekonomi och kostnader om 50 år. Med automatiska maskiner som tuggar på kanske det inte kostar så mycket, och som sagt, om folk skall bo där permanent kommer att behövas utrymmen även för att roa sig. Det kan också bli en turistattraktion i den mån resorna bli så billiga att i alla fall de där 1% som talas så mycket om har råd att resa.
Citera
2018-06-08, 19:51
  #22
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Man får gräva ut dem ur berget, om man inte använder sig av hålrum som jag vill minnas att man hittat på månen.

Det är svårt att bedöma ekonomi och kostnader om 50 år. Med automatiska maskiner som tuggar på kanske det inte kostar så mycket, och som sagt, om folk skall bo där permanent kommer att behövas utrymmen även för att roa sig. Det kan också bli en turistattraktion i den mån resorna bli så billiga att i alla fall de där 1% som talas så mycket om har råd att resa.

50 år säger du? Nja, det räcker nog inte. Vi får vänta och se.
Citera
2018-06-10, 15:34
  #23
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Om jag blir riktigt bra på matte, kan jag då bygga egna vingar, och kommer jag kunna vara stark nog för att flaxa med dem? Jag föreställer mig att jag kommer behöva metalleder i något lätt material som kan utgöra skelettet för vingarna, samt fallskärmssiden som sys och limmas fast runtom. Finns det någon som har testat?

Skulle jag kunna falla från hög höjd när jag använder vingarna, eller svimmar man av att falla nedåt snabbt? Det funkar ju för fallskärmshoppare.

Jag kan tyvärr inte hitta min uträkning just nu, och detta svarar inte riktigt på frågan, men det är i samma bollplan så bara för skojs skull så nämner jag det här ändå.
Jag räknade en gång ut hur snabbt man behövde flaxa med armarna för att kunna flyga.
Jag minns inte hur uträkningen gick till, men jag använde mig av faktorer som antal simtag en simmare behövde göra per avstånd, ändrade om vattendensiteten till luftens, drog bort flytkraften från en kropp i vatten och massa lustigt. Delade det på 2 då man inte använda benen, osv. osv.
Om jag inte minns fel så kom jag fram till att man behövde "simma" med armarna uppåt med ca. 3000 hz för att kunna lyfta från backen.

Sen blir såklart luftmotståndet högre med vingar, men det där har folk testat i säkert 1000-tals år, och det går inte. Det är inte ens i närheten att det går. Inte ens nära att vara i närheten.

Vingarnas konstruktion är inget problem. Men kraften en människa kan generera är långt ifrån tillräckligt vid den typen av flygning.

Däremot finns det flygplan med vingar med enorm lyftkraft, där planet är otroligt lätt, där man driver en propeller med hjälp av benkraften som från en cykel. Det funkar.

Men det du tänker dig, det är omöjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback