2018-06-07, 20:38
Medlem
Jag har köpt en lägenhet utan en involverad mäklare (det fungerar med SEB Bank) men jag undrar om det kan bli ett problem dagen jag vill till exempel överföra bolån till Enkla eller Skandia.
Citera
2018-06-07, 20:52
Medlem
416.5hps avatar
Vad menar du att du saknar? Det enda dokument jag behövde senast jag flyttade mitt bolån var ett amorteringsunderlag, och det fick jag av banken jag flyttade från.
Citera
2018-06-08, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Vad menar du att du saknar? Det enda dokument jag behövde senast jag flyttade mitt bolån var ett amorteringsunderlag, och det fick jag av banken jag flyttade från.

Vad jag menar är att många banker har tuffa kriterier när man köper en lägenhet från någon annan.

Till exempel:
- SEB & SBAB godkänner inte om man köper en lägenhet om en fastighetsmäklare inte har varit inblandad
- Enkla accepterar att ge lån endast för befintliga lån

Så jag är förvånad över att alla banker får slappna av om det bara är en låneöverföring. Enligt min åsikt är risken densamma för en bank om de ger lån för en lägenhet som köpts för 2 år sedan eller nu. Om kontraktet är skit eftersom ingen mäklare har varit inblandad kommer kontraktet fortfarande vara skit 2 år efter ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in