2018-06-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Det går inte att vara allsmäktig.

Säger du, och jag respekterar din åsikt men tråden handlar inte om din åsikt, det handlar om att du tror dig kunna BEVISA att andar inte kan existerar med hjälp av en accelerator.

För att det beviset ska vara giltigt måste du först bevisa att Gud inte är allsmäktig annars faller ditt experiment på det jag sa i mitt förra inlägg.

Från ett kristet perspektiv är Gud allsmäktig och världen fungerar exakt som Gud vill att den ska fungera. Från definitionen av att vara allsmäktig kommer människor aldrig kunna uppfinna en accelerator som bryter mot Guds vilja, om så vore fallet vore inte Gud allsmäktig.
Citera
2018-06-15, 22:29
Medlem
Citat:
Det går inte att vara allsmäktig.

Gud är ju förövrigt snäppet värre än att tro på andar.

Bibeln ~ en bokjävel skriven av vanliga människor.

Hade bibeln varit guds ord så hade han (gud alltså) bara kunnat skickat ner bokjäveln och gjort den lite speciell åtminstone.

Typ svävande guldbok som pratar eller nåt
Citera
2018-06-15, 22:31
Medlem
Citat:
Jag påverkas av fysikens lagar och så är jag bara en person.

Så du menar att det finns en lag som säger att ting som ej påverkas av fysikens lagar måste finnas överallt hela tiden?
Citera
2018-06-15, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Gud är ju förövrigt snäppet värre än att tro på andar.

Bibeln ~ en bokjävel skriven av vanliga människor.

Hade bibeln varit guds ord så hade han (gud alltså) bara kunnat skickat ner bokjäveln och gjort den lite speciell åtminstone.

Typ svävande guldbok som pratar eller nåt

Bibeln är inte Guds ord, det är ingen som tror att biblen är Guds ord, faktum är att dom flesta böcker i NT har författare. Johannes Uppenbarelsebok, Paulus brev till de kristna i Korint osv.

Men jag märker att jag talar till den teologiska eliten, har du klarat högstadiet ännu?
Citera
2018-06-15, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Så du menar att det finns en lag som säger att ting som ej påverkas av fysikens lagar måste finnas överallt hela tiden?

Inte överallt och hela tiden, men med många andar så hade knappast alla undvikit acceleratorn i flera år.
Citera
2018-06-15, 22:35
Medlem
Citat:
Inte överallt och hela tiden, men med många andar så hade knappast alla undvikit acceleratorn i flera år.

Varför då?
Citera
2018-06-15, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Säger du, och jag respekterar din åsikt men tråden handlar inte om din åsikt, det handlar om att du tror dig kunna BEVISA att andar inte kan existerar med hjälp av en accelerator.

För att det beviset ska vara giltigt måste du först bevisa att Gud inte är allsmäktig annars faller ditt experiment på det jag sa i mitt förra inlägg.

Från ett kristet perspektiv är Gud allsmäktig och världen fungerar exakt som Gud vill att den ska fungera. Från definitionen av att vara allsmäktig kommer människor aldrig kunna uppfinna en accelerator som bryter mot Guds vilja, om så vore fallet vore inte Gud allsmäktig.

Jag har redan förklarat för honom typ 12 gånger nu att man inte kan bevisa att något inte existerar.

Han fattar inte.
Citera
2018-06-15, 22:37
Medlem
Citat:
Varför då?

För att acceleratorn bara är en plats som alla andra.
Citera
2018-06-15, 22:39
Medlem
Citat:
Jag har redan förklarat för honom typ 12 gånger nu att man inte kan bevisa att något inte existerar.

Han fattar inte.

Att jag lever bevisar att jag inte har ett 12 miljarder grader varmt 500 grams järnklot i hjärnan. Det går att falsifiera hypotesen att något existerar.
Citera
Medlem
Citat:

Du applicerar din hjärnas logik på andar, förstår du inte hur korkat det är? Bevisa att andar resonerar exakt som du? Bevisa att andar har mänskliga hjärnor?
Citera
Medlem
Citat:

Så alla platser som existerar i universum måste besökas av någon vid någon tidpunkt?
Citera
Medlem
Citat:
Att jag lever bevisar att jag inte har ett 12 miljarder grader varmt 500 grams järnklot i hjärnan. Det går att falsifiera hypotesen att något existerar.

Vad har det med ämnet att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in