• 2
  • 3
2018-06-07, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
En bostad är en försäkring för väldigt mycket i en människas liv, guld är bara guld.

Råvarupriser påverkas såklart av spekulation men i grund och botten och på lång sikt är det ju andra faktorer som styr priset, tex den industriella användningen. Tiden är förbi när så många trodde att enbart guld hade ett värde här i världen.

Det är ju kul att inte alla goldbugs har kraschat och brunnit iaf

Ingen som medvetet sparat i guld har gått med förlust över tiden. Att handla kortsiktigt för att gambla på normala prissvängningar är precis likadant för ädelmetaller som för värdepapper.
Citera
2018-06-07, 21:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Ingen som medvetet sparat i guld har gått med förlust över tiden. Att handla kortsiktigt för att gambla på normala prissvängningar är precis likadant för ädelmetaller som för värdepapper.

Förutsatt att bostaden finns på en attraktiv plats där du eller andra köpare vill bo har den förstås alltid ett värde och den ger dig tak över huvudet. Guld är däremot gambling som också som sagt var har fluktuerat mycket i värde vilket inte är så konstigt då det bara har sitt värde eftersom människor tillmäter det ett värde.

Du verkar ha ytterst dålig koll på hur mycket Guld har fallit i värde under olika tidsperioder när du skriver som du gör. Det är inte svårt att googla upp lite diagram så att du får koll.
Citera
2018-06-07, 21:26
Medlem
Citat:

Många har förlorat pengar på sina guldinvesteringar. Men visst, dom som sitter på fysiskt guld har hängt med bra över tid om jämförelseobjektet är rätt.

TS efterfrågar ju främst en matematisk förklaring om framtiden som ingen kan ge så därför tog jag mig friheten att ge min syn på saken, valet ligger fortsatt hos frågeställaren.

Kanske är det bättre att sova under en eka sålänge man har sitt fysiska guld, vad vet jag..
Citera
2018-06-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Förutsatt att bostaden finns på en attraktiv plats där du eller andra köpare vill bo har den förstås alltid ett värde och den ger dig tak över huvudet. Guld är däremot gambling som också som sagt var har fluktuerat mycket i värde vilket inte är så konstigt då det bara har sitt värde eftersom människor tillmäter det ett värde.

Du verkar ha ytterst dålig koll på hur mycket Guld har fallit i värde under olika tidsperioder när du skriver som du gör. Det är inte svårt att googla upp lite diagram så att du får koll.

Du förstår inte konceptet av värde och pris. Jag anser att du bör läsa på.
Inget tillgångsslag har någonsin mätt sig med guld vad gäller att bevara köpkraft över tid.
Nu är det OT så det räcker. Vi slutar där.
Citera
2018-06-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Många har förlorat pengar på sina guldinvesteringar. Men visst, dom som sitter på fysiskt guld har hängt med bra över tid om jämförelseobjektet är rätt.

TS efterfrågar ju främst en matematisk förklaring om framtiden som ingen kan ge så därför tog jag mig friheten att ge min syn på saken, valet ligger fortsatt hos frågeställaren.

Kanske är det bättre att sova under en eka sålänge man har sitt fysiska guld, vad vet jag..

Nu var frågan att belåna bostaden vs. Sälja guldet. Då bör man ta in andra aspekter i TS fråga än enbart vilket alternativ som genererar bäst nettobalans i plånboken.
Därav anser jag att TS bör beakta även detta om denne nu är intresserad av risk och inte enbart av "avkastning".
Citera
2018-06-07, 21:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du förstår inte konceptet av värde och pris. Jag anser att du bör läsa på.
Inget tillgångsslag har någonsin mätt sig med guld vad gäller att bevara köpkraft över tid.
Nu är det OT så det räcker. Vi slutar där.

Jaha så du anser att Guld har haft ett annat värde än det marknadspris som har gällt, snacka om strutsbeteende. Värdet är alltså det du har fantiserat ihop?
Citera
2018-06-07, 21:59
Medlem
Citat:
Nu var frågan att belåna bostaden vs. Sälja guldet. Då bör man ta in andra aspekter i TS fråga än enbart vilket alternativ som genererar bäst nettobalans i plånboken.
Därav anser jag att TS bör beakta även detta om denne nu är intresserad av risk och inte enbart av "avkastning".

Nej frågan handlade om att köpa en bostad.

Valet för lånet handlar om man ska ta ett lån från en nischbank som bluestep eller sälja guldet för att finansiera det hela.

Är det inte det guldet är till för? Guld är reservpengar som alternativ för pengar på banken, inte mer än så, men tanken är kanske att man ska ta det med sig i graven?
Citera
2018-06-07, 22:14
Medlem
Oki, alla, ta det lugnt, bråka inte, inte värt.

Verkar att de flesta ser guldet som bättre lösning i mitt fall. Verkar vettigt med alla förklaringar.

Intressant nog att priset av guld mot kronan är ganska hög, men inte mot dollarn.
Guld mot kronan är nästan på samma nivå som 2011, som var högst i historien. Intressant att se hur det kommer att utvecklas i framtiden.
Citera
2018-06-07, 23:14
Medlem
Varför inte sälja guldet och sen spara samma belopp som du hade lagt ut på amortering + ränta om du hade tagit blancolånet? Då har du snart fått tillbaka ditt kära guld utan att betala ockerränta till nån skitbank.
Citera
2018-06-08, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Varför inte sälja guldet och sen spara samma belopp som du hade lagt ut på amortering + ränta om du hade tagit blancolånet? Då har du snart fått tillbaka ditt kära guld utan att betala ockerränta till nån skitbank.
Smarta människan! Stort tack!!
Citera
2018-06-08, 11:58
Medlem
Behåll guldet, skaffa dig en inkomst.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto