• 1
  • 2
2018-06-07, 09:08
Medlem
Hej.
Tänker köpa en bostad, behöver extra 300k typ.
Jag har några guldtackor jag kan sälja, men undrar om jag ska ta en bostadsån istället. Banklån blir alltså inte billigt för har låga inkomster så det är Blue Step som gäller.
Vad skulle ni rekommendera? Rent matematiskt?
Citera
2018-06-07, 09:45
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumSierra
Hej.
Tänker köpa en bostad, behöver extra 300k typ.
Jag har några guldtackor jag kan sälja, men undrar om jag ska ta en bostadsån istället. Banklån blir alltså inte billigt för har låga inkomster så det är Blue Step som gäller.
Vad skulle ni rekommendera? Rent matematiskt?
Sälja guldet. Att betala skyhöga räntor till Bluestep ser jag inte som ett alternativ.
Citera
2018-06-07, 09:51
Medlem
Snackar vi Bluestep-räntor så ska du absolut sälja guldet istället. Rent matematiskt så ska du låna endast om guldet förväntas avkasta högre än räntan du betalar på lånet, och det känns inte troligt.
Senast redigerad av _Baste_ 2018-06-07 kl. 09:56.
Citera
2018-06-07, 10:02
Medlem
Tack duktiga vänner.
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Rent matematiskt så ska du låna endast om guldet förväntas avkasta högre än räntan du betalar på lånet, och det känns inte troligt.
Det var DET jag undrat.
Citera
2018-06-07, 10:06
Medlem
Hm.... vad skulle det vara för ränta för att jag inte ska sälja guld?
Det halndar nu även om www.mittbolan.se - de verkar något snällare än BS
Citera
2018-06-07, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Snackar vi Bluestep-räntor så ska du absolut sälja guldet istället. Rent matematiskt så ska du låna endast om guldet förväntas avkasta högre än räntan du betalar på lånet, och det känns inte troligt.

Om man enbart bryr sig om avkastning och nettobalans i plånboken, ja.
Att göra sig av med fysiskt guld är även att göra sig av med hela den försäkring som guldet utgör för den dag ekonomin går åt helvete.
Citera
2018-06-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Att göra sig av med fysiskt guld är även att göra sig av med hela den försäkring som guldet utgör för den dag ekonomin går åt helvete.

Att äga en bostad lär ju dock vara minst lika värt som guld när ekonomin går åt helvete.

TS, jag skulle definitivt ha säljt guldet. Tror aldrig att guldet kommer ha motsvara räntan på lånet, såvida inte det är ett seriöst bolån från en bank.
Citera
2018-06-07, 10:56
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

En obelånad bostad är också en bra försäkring på det viset att man har någonstans att bo och är opåverkad av ränteuppgång.
Citera
2018-06-07, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puttesliv
Att äga en bostad lär ju dock vara minst lika värt som guld när ekonomin går åt helvete.

TS, jag skulle definitivt ha säljt guldet. Tror aldrig att guldet kommer ha motsvara räntan på lånet, såvida inte det är ett seriöst bolån från en bank.

Och vad baserar du det på?
Citera
2018-06-07, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
En obelånad bostad är också en bra försäkring på det viset att man har någonstans att bo och är opåverkad av ränteuppgång.

Det beror helt på krisens karaktär och omfattning.
Guld är guld och uppfyller alla kriterier för att utgöra pengar.
En bostad/fastighet är en fixerad tillgång.
Citera
2018-06-07, 11:26
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Det beror helt på krisens karaktär och omfattning.
Guld är guld och uppfyller alla kriterier för att utgöra pengar.
En bostad/fastighet är en fixerad tillgång.

TS verkar inte ha så jättemycket tillgångar, om jag förstår honom rätt (ingen inkomst, hänvisad till bluestep o.s.v). I en kris är det viktigaste då kanske att klara bostaden och andra grundläggande behov och inte att bevara tillgångsmassan genom att ha guld (och samtidigt inte klara av de löpande räntebetalningarna). Nåväl, svårt att säga eftersom vi inte har så mycket information om TS ekonomi.
Citera
2018-06-07, 11:33
Medlem
CokeLaRocks avatar
Sälj ditt guld och låt dig inte luras av bankjudar. Man ska alltid och oavsett undvika att ta lån speciellt från svindyra låneinstitut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in