Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-07, 01:40
  #1
Medlem
Vi är säkert flera som har sett den rykande färska dokumentären på SVT om vår svenska fotbollsstjärna Zlatan Ibrahimovic. Dokumentären går under namnet "Zlatan - för Sverige i tiden" och känns som ett väldigt ärligt porträtt där man lyckas nå människan Zlatan på ett djupare plan. Helt enkelt en sevärd dokumentär enligt mitt tycke.

Likt de flesta säkert har noterat så har samma Zlatan på sista tiden börjat alliera sig med diverse bolag i affärs- och marknadsföringssyfte, han frontar både Samsung och Visa men har även köpt in sig i spelbolaget Bethard. Där har han sista månaderna tillsammans med skådespelaren Dragomir Mirsic agerat reklampelare.

Det var dock några detaljer i dokumentären som fick mig att ifrågasätta om det kan finnas ett bakomliggande syfte med hela dokumentären, en slags dold agenda som säkert förbigår de allra flesta.

Detta är mina noteringar:

- Dokumentärens regissör, Leo Razzak, bl.a. verksam som skådespelare där han har haft framstående roller i serier som Torpederna och Bonusfamiljen samt även ett mindre inhopp i Solsidan. Den gemensamma nämnaren här är att Felix Herngren ligger bakom samtliga av dessa produktioner. Samma Herngren är även den som har tagit sig an att regissera Bethard's senaste reklamfilmer, om jag förstått saken rätt så handlar de om samtliga sen Zlatans inträde i bolaget.

- Lite dolt i slutet av dokumentären syns denna parhäst till Zlatan i reklamfilmerna, Dragomir Mrsic, skymta förbi i en kort sekvens. Känns inte helt slumpartat utan han känns i mitt tycke placerad där i nått slags marknadsföringssyfte.

Mitt tes är ju då att syftet med dokumentären i nån mån har varit att rikta ytterligare uppmärksamhet på Zlatan i en tid där han florerar i diverse reklamsamarbeten. Detta samtidigt som man även har försökt bädda in lite smygreklam för Bethard då man på ett onaturligt vis har tagit med spelbolagets ena ansikte utåt i dokumentärfilmen.

Är jag konspiratoriskt lagd eller har fler funderat i samma banor efter att ha noterat dessa "sammanträffanden"?
Citera
2018-06-07, 02:06
  #2
Medlem
AA-suiteds avatar
Har inte sett dokumentären men om det du har punktat upp är det enda märkliga så tror jag att du är lite för konspirationsteoretiskt lagd. Det mest sannolika är väl bara att han hamnade i Bethards kretsar i och med investeringen och att de också har kontakter med en regissör vilket passade bra eftersom en dokumentär om en person inom kretsen skulle göras. Varför gå över ån efter vatten i letandet av ett filmteam när det finns i sin nya krets. Görs det ingen reklam eller vinkling för spel i dokumentären ser jag inte det konstiga.
Citera
2018-06-07, 02:14
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Har inte sett dokumentären men om det du har punktat upp är det enda märkliga så tror jag att du är lite för konspirationsteoretiskt lagd. Det mest sannolika är väl bara att han hamnade i Bethards kretsar i och med investeringen och att de också har kontakter med en regissör vilket passade bra eftersom en dokumentär om en person inom kretsen skulle göras. Varför gå över ån efter vatten i letandet av ett filmteam när det finns i sin nya krets. Görs det ingen reklam eller vinkling för spel i dokumentären ser jag inte det konstiga.

Enda spelet det snackades om var fotbollen då. Rätt okej dokumentär. Det var BRF och SVT som gjort dokumentären. Har för mig BRF är Bayerisches Rundfunk. (Bayerns delstats-TV).
Citera
2018-06-07, 02:15
  #4
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Allt zlatan gör tjänar han pengar på .
Citera
2018-06-07, 07:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Enda spelet det snackades om var fotbollen då. Rätt okej dokumentär. Det var BRF och SVT som gjort dokumentären. Har för mig BRF är Bayerisches Rundfunk. (Bayerns delstats-TV).
Det står ju dock i inledningen att det är en film av Leo och Nils Andersson. Efter det med BRF och SVT.
Citera
2018-06-07, 08:10
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Det står ju dock i inledningen att det är en film av Leo och Nils Andersson. Efter det med BRF och SVT.

Ja, men bolagen är SVT och BRF. -Inga kommersiella krafter, utan public service för Sverige respektive Bayern. Hade exempelvis TV4 eller någon annan kommersiell aktör legat bakom programmet, hade det varit närmare till att misstänka något spelbolag bakom. (TV4 ägs exempelvis av Bonnier, som också äger spelbolag).. Men är osäker om Bethard är Bonnierägt.
Citera
2018-06-07, 08:11
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
Allt zlatan gör tjänar han pengar på .

Givetvis, jag skulle nog säga att dokumentären var en PR-kupp för Zlatan om någon..
Citera
2018-06-07, 08:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, men bolagen är SVT och BRF. -Inga kommersiella krafter, utan public service för Sverige respektive Bayern. Hade exempelvis TV4 eller någon annan kommersiell aktör legat bakom programmet, hade det varit närmare till att misstänka något spelbolag bakom. (TV4 ägs exempelvis av Bonnier, som också äger spelbolag).. Men är osäker om Bethard är Bonnierägt.
Försöker du säga att Leo inte har med filmen att göra när det står att det är en film gjord av honom?

Och DM syns ju i slutet, och dessa har en koppling till det han skriver TS, så allt stämmer ju.

Precis, en PR-kupp av/för Zlatan, det är ju det TS antyder.
Citera
2018-06-07, 08:18
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Försöker du säga att Leo inte har med filmen att göra när det står att det är en film gjord av honom?

Och DM syns ju i slutet, och dessa har en koppling till det han skriver TS, så allt stämmer ju.

Precis, en PR-kupp av/för Zlatan, det är ju det TS antyder.

Är Leo Andersson någon som jobbar på/för Bethard? -Visst, Leo har gjort filmen, men bolagen bakom filmen är BRF och SVT.
Citera
2018-06-07, 08:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Är Leo Andersson någon som jobbar på/för Bethard? -Visst, Leo har gjort filmen, men bolagen bakom filmen är BRF och SVT.
Läs TS.

Han heter inte Andersson i efternamn.
Citera
2018-06-07, 08:22
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroverto
Läs TS.

Han heter inte Andersson i efternamn.

"Leo och Nils Andersson" skrev du själv. Men okej: Jobbar Leo Razzak på Bethard?
Citera
2018-06-07, 08:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"Leo och Nils Andersson" skrev du själv. Men okej: Jobbar Leo Razzak på Bethard?
Ingen aning, vadå då?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback