Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-06, 04:59
  #1
Medlem
Läste om en gam som man sett på över 10 km höjd.
undrar hur långt en sådan skulle kunna glida?
Citera
2018-06-06, 06:07
  #2
Medlem
75190255508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lesman123
Läste om en gam som man sett på över 10 km höjd.
undrar hur långt en sådan skulle kunna glida?

Vandringsalbatrosser kan ju till och med sova medans de flyger. Det de gör är att de lägger sig i en luftström som är stark nog och så glider de. Med andra ord så borde de kunna glida tills de dör av svält teoretiskt sett.
Citera
2018-06-06, 09:49
  #3
Medlem
Menar TS glida eller vilken sträcka som fågeln kan ta sig?
Att glida är för mig en fallande bana ner mot marken medans flygsträckan ökar om man nyttjar termiker och andra vindar.
Vad menar TS egentligen?
Citera
2018-06-06, 18:47
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Om man utnyttjar uppåtgående luftströmmar, termik så kan man ju i princip glidflyga hur långt som helst men det krävs en djävla tur och skicklighet, gränsande till det omöjliga att göra det i praktiken. Världsrekordet i tid i luften för segelflygplan är 71 timmar och det är ju inte illa det men så ihållande vindar hittar man nog inte ofta. Kan hända att piloten blev skitnödig eller något och kunde fortsatt annars.

Men allt sånt är ju fusk och skulle göra att en sparv kan glidflyga längre än en albatross (om sparven har mer tur med vindarna) trots att albatrossen har avsevärt bättre glidtal. En rättvis jämförelse fågel mot fågel måste ju vara i stillastående luft där den med bäst glidtal vinner. En albatross har glidtal runt 20 och här har man mätt upp glidtal på ungefär 15 för en vitryggig gam. Det är i paritet med stora trafikflygplan men betydligt lägre än ett segelflygplan.

Börjar man då på 10 km höjd så multiplicerar man bara med glidtalet, t ex 15 så får man hur långt man förflyttar sig horisontellt innan man når marken/vattenytan. 150 km eller 15 mil glidflykt kan det alltså röra sig om för gamen, utan hjälp av termik.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2018-06-06 kl. 18:52.
Citera
2018-06-21, 22:45
  #5
Avstängd
Kick88s avatar
Det är en intressant fråga. Jag vet att ett vanligt passagerarplan kan glidflyga 10:1, dvs. glidflyga 10 kilometer för varje kilometer man tappar i höjd.

Citat:
Ursprungligen postat av lesman123
Läste om en gam som man sett på över 10 km höjd.
undrar hur långt en sådan skulle kunna glida?
Citera
2018-06-23, 22:57
  #6
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Det är en intressant fråga. Jag vet att ett vanligt passagerarplan kan glidflyga 10:1, dvs. glidflyga 10 kilometer för varje kilometer man tappar i höjd.
Om du spanar in mitt föregående inlägg så ser du svaret.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback