• 1
  • 2
2018-06-05, 15:46
Medlem
Alltså upplägget är följande.

Finns en 12 år gammal bil, modell större.
I serviceboken står: Stor bilservice 14 000 mil.
Bilens pris idag är 50-70 000 kr.

Verkstad (ej märkesverkstad, servar alla bilar) säger: ca 8 000 kr.
Är det verkligen rimligt?

Behöver en 12 år gammal bil en sådan service? Det känns att det bör räcka att byta filter/olja 1 gång om året tills den stupar eller man byter bil.
Citera
2018-06-05, 15:50
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger

Behöver en 12 år gammal bil en sådan service? Det känns att det bör räcka att byta filter/olja 1 gång om året tills den stupar eller man byter bil.

Är det dags för kamremsbyte så låter den siffran inte helt tagen ur luften. Åk till fler ställen och begär pris. Dels märkeshandlaren, dels typ mekonomen och sedan gärna någon lokal liten serviceverkstad också så får du bättre underlag.

Bor du i storstan så kan det löna sig att söka sig en bit utanför för lägre priser.
Citera
2018-06-05, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Är det dags för kamremsbyte så låter den siffran inte helt tagen ur luften. Åk till fler ställen och begär pris. Dels märkeshandlaren, dels typ mekonomen och sedan gärna någon lokal liten serviceverkstad också så får du bättre underlag.

Bor du i storstan så kan det löna sig att söka sig en bit utanför för lägre priser.

Tack för svaret! Tror inte att de sa ngt om kamrem. Pratade mest om XX olika oljor som måste bytas lite där och här, tändstift mm.
Citera
2018-06-05, 16:17
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Tack för svaret! Tror inte att de sa ngt om kamrem. Pratade mest om XX olika oljor som måste bytas lite där och här, tändstift mm.

Automatlåda, fyrhjulsdrift, eller är det dags att byta bromsvätska?
Citera
2018-06-05, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Automatlåda, fyrhjulsdrift, eller är det dags att byta bromsvätska?

Manuell, fyrhjulsdrift ja, bromsvätska säkert oxå.
Citera
2018-06-05, 16:50
Medlem
Om man har en äldre bil och inte vill göra full service så brukar det gå bra att komma överens om vilka av de angivna servicepunkterna som man vill ha gjorda och vilka man kan strunta i för de kan man pyssla med själv. Och därmed kan man få ner priset en del.

T ex så gjorde jag en stor service på min BMW 7-serie nyligen. Den skulle kosta 9500kr ink allt, men jag valde bort koll av div vätskor, spolare, smörja dörrar och dörrlås, kolla av däcken etc etc. för det är ju saker jag ändå kan hålla koll på och göra själv men som tar tid och kostar pengar för verkstaden att utföra. Jag fick luftfilter, stiften, olja och filter bytt samt kontroll av bromsbelägg och lite annat mer svåråtkomlig kollat/åtgärdat (t ex byte av bromsvätska) och slutsumman landade på 7500kr istället.
Citera
2018-06-05, 19:26
Medlem
INTPs avatar
Arbete kostar. Reservdelar kostar. Oljor och andra vätskor kostar. Bilens ålder har noll inverkan på detta. Sedan är det upp till var och en att väga fördelar mot nackdelar, om man struntar i visst underhåll för att spara pengar, i förhoppningen att det inte leder till ett haveri allt för snart.
Citera
2018-06-05, 20:36
Medlem
Citat:

Bor du i Stockholm kan jag rekommendera https://www.bilmetropolen.nu/. De har bra priser.
Slarva inte med att byta kamrem och olja och oljefilter.
Citera
2018-06-06, 11:07
Medlem
P55s avatar
Citat:

Och som vanligt; Vad är det för bilmodell? Viktigt för andra här att veta, tänker särskild då på kamrem eller kedja.
Citera
2018-06-06, 16:52
Medlem
Provocative2.0s avatar
Dyrt o dyrt? Nu äger jag min första bil som servas på märkesverkstad. Detta beror på årsmodellen.
När jag köpte den så köptes den med serviceavtal med fast månadsavgift på 500kr. Det innebär att jag betalar 6000kr/år, oavsett storlek på service.
Har även jämfört märkesverkstaden med Mekonomen o jag får betala mer på Mekonomen än på Volvo. Detta baserat på min förra vinterpulka, V70-02

När kan man sluta följa servicescheman?
Jag tänker ha kvar serviceavtalet fram till kamremsbytet då jag bestämt att köra denna Euro5 diesel till den saknar värde.
För mig handlar servicen om vilken bil man har samt vad man kan göra själv.
I mitt fall kan jag utföra service själv.
Därför kör jag märkesverkstad under garantitiden o sedan alternativverkstad så länge serviceboken är ett försäljningsargument. Därför är jag nu inne på alternativverkstaden för min V60. Att den går till märkesverkstad beror på att de är billigast av alternativen.
När bilens värde har sjunkit ordentligt så gör jag det själv o för de som inte kan själva så blir det likställt med, billigast möjliga.

Nu till TS bil.
Den är visserligen 12 år gammal. Men milen är ju löjliga. Det där är en bil med fler mil framför sig än avverkade o faktiskt en bil som förtjänar en bra service. Äger jag en bil i 12 år så lär den ha gått 36 000mil. Viss skillnad.
Citera
2018-06-06, 17:24
Medlem
PeterNosters avatar
Det står väl i manualen vilka servicepunkter som ska utföras vid vilken tidpunkt? Miltal eller år.
Citera
2018-06-16, 23:57
Medlem
He he ska ev till några länder i Östeuropa senare under sommaren. Ska kolla om ev går det att fixa service i ngt av dessa länder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in