2018-06-25, 14:59
Medlem
enklistras avatar
Alltså visst att ren tur existerar men jag skulle även säga att det är dumt att ta risker där chansen är större att man misslyckas än att man lyckas. Om jag tar en risk för mitt företag där risken är kanske 1-5% att det går åt helvete så måste jag även ha budgeterat för att det kan gå åt skogen. Om jag klarar den risken så har jag haft tur, skulle det gå åt skogen så har jag inte enbart haft otur för risken har varit budgeterad och oftast så har jag heller inte enbart förlorat då jag fått med mig erfarenhet och lärdom ifrån misstaget.

Detta tänket går även alldeles utmärkt att använda sig av i vardagen, inte bara i sitt företag. Jag skulle vilja tro att en skillnad mellan den tursamma och den otursdrabbade är själva riskanalysen. Självklart finns det andra egenskaper som också väger tungt. Social kompetens, ledarskap och mod är egenskaper som har avgjort när jag har haft tur eller otur.

Slutsats: Jag tror att vi till stor del skapar vår tur eller otur. Medvetenheten om vilka saker som kan gå åt skogen eller vilka egenskaper som bidrar kan vara avgörande
Citera
2018-06-25, 15:12
Medlem
Allt som händer i ens liv är ren tur/otur. Precis allt som händer är förutbestämt och kunde inte hända på något annat sätt. 100% av det som händer är direkta konsekvenser av tidigare händelse, i en kedja ända tillbaka till Big Bang. Du kan påverka handlingen i ditt liv lika mycket som du kan påverka handlingen i en film du tittar på.

En svag tröst kanske.
Citera
2018-06-26, 12:12
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Folk har gnällt på mig hela livet att jag har tur, då framför allt när det gäller pengar och vinster, vilka är det då som gnäller? Jo dom som inte spelar och som saknar drivet och ambitionen att lägga ner +10 timmar om dagen på något för att bli bra.

Du skapar din egen tur. Trixet är liksom inte ens att ha tur, det handlar om att helt och hållet ta bort dåliga beslut och därmed undvika oturen. Man får liksom ingenting gratis. Du tänker dock som en loser ts och då blir du aldrig annat än en loser heller så kolla upp det där med självuppfyllande profetior och se om det klickar.
Citera
2018-06-26, 14:16
Medlem
VeganJans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Finns ingen tur. Alla liv är förplanerade. Alla väljer och har kontroll över sina liv, därför kan man inte tycka synd om någon.

Lite sent men: hur går det ihop att alla liv är förplanerade samtidigt som alla väljer?

Jag tror inget är förutbestämt och inget sker av någon mening. Man kan ha tur eller otur vid varje givet tillfälle, men har du otur jämt så är det ju sannolikt något du gör som sätter dig i skiten.
Citera
2018-06-26, 20:43
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Tänk positivt och förvänta dig tur, förvänta dig att få allt du vill ha, se till att skapa möjligheter för turen att slå in och var beredd att ta emot turen när den kommer. Det handlar alltså om att fokusera tankarna rätt.

Exakt. Det där har jag gjort några år nu, funkar väldigt bra.
Citera
2018-06-26, 21:14
Medlem
Den som har tur tror att allt hänger på sig själv

Den som har otur tror att inget går att påverka
😓
Citera
2018-06-27, 06:58
Medlem
Själv har jag märkt att personer med en viss typ av födelsehoroskop tycks ha en väldans tur eller otur för den delen. Det är som personen nästan på förhand tagit på sig en massa olika läxor i livet. Speciellt personer med en massa "kvadrater" eller planeter i lite tuffare hus som , 6:e, 8:e och 12:e husen kan vara lite tuffare. Sedan brukar personer också påverkas psykologiskt av hur planeterna rör på sig och hur dessa bildar aspekter till ens födelseplaneter så man kan ha flera otursamma år på nästan ett decennium när t ex långsamma planeter som Pluto påverkar. Har märkt detta både hos mig själv och hos andra. Lite synd bara att kunskapen om detta är så lågt i Sverige, betydligt mer kunskap finns i t ex USA, Indien och UK

Dock är inget konstant och saker och ting förändras beroende på hur man tacklar livet och vi föds ju på jorden för att handskas med olika utmaningar.
Citera
2018-06-27, 07:08
Medlem
Conams avatar
Känner en människa som har mist 3 mycket nära anhöriga i olycka och sjukdom på mycket kort tid
Det måste väl räknas som ren otur.
Citera
2025-09-19, 20:02
Medlem
Sjoestedts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Tänk positivt och förvänta dig tur, förvänta dig att få allt du vill ha, se till att skapa möjligheter för turen att slå in och var beredd att ta emot turen när den kommer. Det handlar alltså om att fokusera tankarna rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av pillowpop
Exakt. Det där har jag gjort några år nu, funkar väldigt bra.

Skulle ni kunna utveckla dessa svar? Hur bär ni er åt?
Citera
2025-09-19, 20:15
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Vilken roll tillfälligheter och tur spelar i dit liv, är något som kommer gäcka dig in i döden.

Så många människor kommer säga att saker var meningen. Då kommer du behöva hålla med, även om du vet att det inte är sant.
Citera
2025-09-19, 20:16
Medlem
RollonHomies avatar
Stort kontaktnät ger möjligheter som kan leda till en massa tur.
Citera
2025-09-20, 14:28
Bannlyst
Tur finns inte. Hårt arbete finns. Men vi skyltar inte utåt med det hårda arbetet bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in