• 1
  • 2
2018-06-04, 20:15
Medlem
Jag hittade en gammal tråd om någon som har gjort detta själv. Jag kan inte lämna blod. Kan man få remiss så att de kan tappa blod, vad heter det i så fall? Visst det går väl att äta aspirin, men upplever det som bättre att bara få ut lite blod.

Jag har haft tanken på att göra det själv, men jag tror inte jag har nerver för det. Jag tror inte ens det är möjligt att få tag på ett kit för blodtappning.
Citera
2018-06-04, 20:22
Medlem
Sten-Ulphs avatar
Det är ju bara att stoppa en grön/rosa kanyl i venen och låta härligheterna spruta eller om du inte vill städa upp skiten efteråt så köper du bara 10-meterspumpar till.
Citera
2018-06-04, 20:28
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Kanske har jag för dålig koll på allt som det trixas med i idrotts- och dopingvärlden men om syftet är att sänka Hb så kan man inte ta aspirin för att åstadkomma detta (såvida man inte får ett råkar blödande magsår av aspirinet).
Citera
2018-06-04, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Kanske har jag för dålig koll på allt som det trixas med i idrotts- och dopingvärlden men om syftet är att sänka Hb så kan man inte ta aspirin för att åstadkomma detta (såvida man inte får ett råkar blödande magsår av aspirinet).

Jaha, då har jag missförstått det. Jag hade för mig man gav aspirin till till de med högt hemoglobin, för att tunna ut blodet.
Citera
2018-06-04, 20:52
Medlem
Är Flebotomi rätt terminologi, för att tappa blod för att sänka HB?
Citera
2018-06-04, 20:54
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frossten
Jaha, då har jag missförstått det. Jag hade för mig man gav aspirin till till de med högt hemoglobin, för att tunna ut blodet.

Ja det med för högt Hb (=med för mycket röda blodkroppar) har ett blod som blir lite mera "trögflytande" och de får lättare blodproppar.

Aspirin motverkar denna proppbildning men inte genom att sänka Hb utan att påverka blodplättarna (trombocyterna) som är inblandade i bildningen av blodproppar.
Citera
2018-06-04, 20:55
Medlem
Citat:
Ja det med för högt Hb (=med för mycket röda blodkroppar) har ett blod som blir lite mera "trögflytande" och de får lättare blodproppar.

Aspirin motverkar denna proppbildning men inte genom att sänka Hb utan att påverka blodplättarna (trombocyterna) som är inblandade i bildningen av blodproppar.
Ah ok, tack!
Citera
2018-06-04, 21:01
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Är Flebotomi rätt terminologi, för att tappa blod för att sänka HB?

Ja det är korrekt. Det är grekiska. Du kan även se venesectio som är latin och betyder samma sak.

Båda betyder "vensnitt" ungefär. Man öppnar alltså en ven så att blodet rinner ut.
Citera
2018-06-04, 21:06
Medlem
Citat:
Ja det är korrekt. Det är grekiska. Du kan även se venesectio som är latin och betyder samma sak.

Båda betyder "vensnitt" ungefär. Man öppnar alltså en ven så att blodet rinner ut.

Ok, jag ska höra med läkaren om man kan få det på remiss. Annars får jag börja söka andra vägar.
Citera
2018-06-04, 21:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Som någon redan sagt så tunnar ASA (Aspirin, Treo, Magnecyl, Trombyl med flera) inte ut blodet. Det gör att det inte klumpar sig lika lätt.

En normal Trombyl som används som antikoagulerande innehåller en fjärdedel av vad en normal Magnecyl innehåller. Något att tänka på om man regelbundet tar det som smärtlindrande. Ingen hit om man råkar hamna på operationsbordet.
Citera
2018-06-04, 21:25
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ok, jag ska höra med läkaren om man kan få det på remiss. Annars får jag börja söka andra vägar.

Ingen seriös läkare kommer ge dig en remiss för att tappa blod för att lura dopingkontrollanter.

Är ditt Hb för högt så kanske han remitterar dig till en hematolog men då kommer utredningen nog ge stark misstanke om att du ägnar dig åt bloddoping.

Du får nog lösa detta via skummare instanser. Det är inget praktiskt svårt egentligen.

Det är som andra skrivit bara att sätta en kanyl i ett blodkärl och låta det rinna ut lite blod.
Citera
2018-06-04, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Som någon redan sagt så tunnar ASA (Aspirin, Treo, Magnecyl, Trombyl med flera) inte ut blodet. Det gör att det inte klumpar sig lika lätt.

En normal Trombyl som används som antikoagulerande innehåller en fjärdedel av vad en normal Magnecyl innehåller. Något att tänka på om man regelbundet tar det som smärtlindrande. Ingen hit om man råkar hamna på operationsbordet.

Ja jag tar 75 mg aspirin varje kväll. Mest för att sänka blodtrycket, trodde jag slog två flugor i en smäll då jag har högt HB.

Det sänker mitt undertryck från 95 till 80, övertryck från 145 till 130.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in