Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-04, 20:11
  #1
Medlem
-EE-s avatar
Linux Mint 19 Tara - BETA släppt idag. Om ca en månad kommer FINAL.

https://linuxmint.com/

Cinnamon 64 beta rullar på fint hos mig just nu. Gillar man en klassisk skrivbordsmiljö a la Win 7 passar Cinnamon fint. Kan tillägga att hidpi fungerar bra hos mig med 200% skalning på mina två 4k-skärmar. Många skrivbordsmiljöer har problem med hidpi / 4k skärmar.

Några fler som kör Linu Mint? Vad tycker ni? Tips på andra bra distar?
__________________
Senast redigerad av -EE- 2018-06-04 kl. 20:15.
Citera
2018-06-04, 20:35
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -EE-
Linux Mint 19 Tara - BETA släppt idag. Om ca en månad kommer FINAL.

https://linuxmint.com/

Cinnamon 64 beta rullar på fint hos mig just nu. Gillar man en klassisk skrivbordsmiljö a la Win 7 passar Cinnamon fint. Kan tillägga att hidpi fungerar bra hos mig med 200% skalning på mina två 4k-skärmar. Många skrivbordsmiljöer har problem med hidpi / 4k skärmar.

Några fler som kör Linux Mint? Vad tycker ni? Tips på andra bra distar?

Jag använde Linux Mint för ungefär 3 år sedan och då var jag nöjd en tid. Av en
anledning jag inte kommer ihåg blev jag tvungen att installera Ubuntu i en
annan partition.

Nu använder jag Xubuntu på både min stationära och min lilla laptop och det är
den bästa Linux distribution jag använt än så länge. Det kan ju i och för sig
bero på att det är den senaste jag testat. Jag har i alla fall inga planer på att
testa någon annan, förrän jag blir tvungen.
Citera
2018-06-04, 20:43
  #3
Medlem
Lubuntu på laptopen. Minimalistiskt och snabb som tusan.
Citera
2018-06-04, 22:49
  #4
Medlem
-EE-s avatar
Tackar för inputen om Xubuntu och Lubuntu. Har provat båda dessa och de lirar lite dåligt för mig med hidpi och 4k stöd. En hel del pill och visuella konstigheter i 4k med hidpi.

Vanliga Ubuntu 18.04 LTS med Gnome fungerar bra med hidpi och 4K för mig. Men skrivbordsmiljön är inte min kopp av te... så det fick bli Mint och Cinnamon för mig.
Citera
2018-06-04, 23:02
  #5
Medlem
Run3s avatar
Linux Mint känns för mycket som ett hobby-OS för min smak. De har väl knappt några utvecklare, de forkar onödigt många applikationer (XApps-sviten), de har blivit hackade på spektakulärt vis (malware på ISO-filen), de har väl inget ställe där de trackar säkerhetsbrister. Kan man ens uppdatera distron till nästa version (det kunde man i alla fall inte senast jag använde det)? De bygger inte heller sina egna paket, utan slänger mig veterligen ihop en mix från Ubuntu och Debian.

Eftersom att du efterfrågar tips på andra bra distros, så skulle jag säga att jag mycket hellre kör Ubuntu, Fedora, Debian eller OpenSUSE.
Citera
2018-06-04, 23:20
  #6
Medlem
-EE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Linux Mint känns för mycket som ett hobby-OS för min smak. De har väl knappt några utvecklare, de forkar onödigt många applikationer (XApps-sviten), de har blivit hackade på spektakulärt vis (malware på ISO-filen), de har väl inget ställe där de trackar säkerhetsbrister. Kan man ens uppdatera distron till nästa version (det kunde man i alla fall inte senast jag använde det)? De bygger inte heller sina egna paket, utan slänger mig veterligen ihop en mix från Ubuntu och Debian.

Eftersom att du efterfrågar tips på andra bra distros, så skulle jag säga att jag mycket hellre kör Ubuntu, Fedora, Debian eller OpenSUSE.

Tack för bra input. Det är precis det som du beskriver ovan som är den stora nackdelen med Mint. Hobby OS med en del tveksamheter när det gäller säkerheten.

Har testat Ubuntu 18.04 LTS men är ovan vid skrivbordsmiljön. Känndes dock lite bättre med Ubuntu Budgie 18.04 LTS som jag provkör nu. Båda fungerar fint med hidpi och 4k.

PS: Ett grundkriterium för mig är hidpi och 4k stöd då jag har dubbla 4k skärmar. Inte alla skrivbordsmiljöer som lirar så bra med detta ännu.
__________________
Senast redigerad av -EE- 2018-06-04 kl. 23:30.
Citera
2018-06-04, 23:31
  #7
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -EE-
Tack för bra input. Det är precis det som du beskriver ovan som är den stora nackdelen med Mint. Hobby OS med en del tveksamheter när det gäller säkerheten.

Har testat Ubuntu 18.04 LTS men är ovan vid skrivbordsmiljön. Känndes dock lite bättre med Ubuntu Budgie 18.04 LTS som jag provkör nu.
Kör själv med Fedora Gnome. Orkar inte pyssla med datorn någonting, så kör det mesta default och använder den typ bara till att surfa och titta film. Så det känns som ett bra distroval; enkelt gränssnitt, aldrig problem med uppdateringar eller uppgraderingar till nya Fedora-versioner, känns seriöst, etc.

Men kan man uppdatera Mint till nya versioner? Eller måste man fortfarande installera om hela burken? Känns ju väldigt gammaldags om det är så.

Och hur många utvecklare är det bakom Mint? Är det bara Clem eller vad han ledaren heter?
Citera
2018-06-04, 23:36
  #8
Medlem
-EE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Kör själv med Fedora Gnome. Orkar inte pyssla med datorn någonting, så kör det mesta default och använder den typ bara till att surfa och titta film. Så det känns som ett bra distroval; enkelt gränssnitt, aldrig problem med uppdateringar eller uppgraderingar till nya Fedora-versioner, känns seriöst, etc.

Men kan man uppdatera Mint till nya versioner? Eller måste man fortfarande installera om hela burken? Känns ju väldigt gammaldags om det är så.

Och hur många utvecklare är det bakom Mint? Är det bara Clem eller vad han ledaren heter?

Mint 19 ska enligt vad som skrivits vara möjligt att uppdatera utan strul tom 2020 enl bloggen. Men det rimmar inte helt med deras LTS som väl är 5 år. I vilket fall som helst mycket bökigare än andra rena distar att uppgradera.

Kör du 4k och hidpi med Fedora Gnome?
Citera
2018-06-04, 23:37
  #9
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Linux Mint känns för mycket som ett hobby-OS för min smak. De har väl knappt några utvecklare, de forkar onödigt många applikationer (XApps-sviten), de har blivit hackade på spektakulärt vis (malware på ISO-filen), de har väl inget ställe där de trackar säkerhetsbrister. Kan man ens uppdatera distron till nästa version (det kunde man i alla fall inte senast jag använde det)? De bygger inte heller sina egna paket, utan slänger mig veterligen ihop en mix från Ubuntu och Debian.

Eftersom att du efterfrågar tips på andra bra distros, så skulle jag säga att jag mycket hellre kör Ubuntu, Fedora, Debian eller OpenSUSE.

När det gäller OpenSUSE så behöver man kunna Tyska för en del av dokumentationen / supportforumen
iaf senast när jag provade den distributionen och jag kan ingen Tyska.
Så för mig faller OpenSUSE bort som tänkvärt alternativ att köra
Citera
2018-06-05, 05:00
  #10
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -EE-
Mint 19 ska enligt vad som skrivits vara möjligt att uppdatera utan strul tom 2020 enl bloggen. Men det rimmar inte helt med deras LTS som väl är 5 år. I vilket fall som helst mycket bökigare än andra rena distar att uppgradera.

Kör du 4k och hidpi med Fedora Gnome?
Ok, så när de släpper Mint 20 i framtiden kommer man kunna uppgradera till den utan ominstallation?

Jag har inte 4k. Använder en sunkig ThinkPad med full HD-skärm.
Citera
2018-06-05, 05:37
  #11
Medlem
-EE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Ok, så när de släpper Mint 20 i framtiden kommer man kunna uppgradera till den utan ominstallation?

Troligen inte... Men 19 ska tydligen fungera att uppdatera till 19.x tills 2020. Innan var det tom strul där mellan. Så det suger som vanligt...

Ska man bita i det sura äpplet och lära sig något nytt? Kanske dags för Ubuntu och en modern skrivbordsmiljö som tex Gnome nu. Svårt att lära gamla hundar att sitta...
Citera
2018-06-07, 17:09
  #12
Medlem
X_surfers avatar
Värt att nämna är att Cinnamon, finns med Ubuntus repository numera, så bör inte vara några problem att installera den under Ubuntu heller
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback