Citat:
13029 är nära 12500 så jag förstår att det blir på marginalen för er. Banken räknar på ALLA era utgifter och det som är kvar.
Jag kan ge dig rådet att se till att inte låna så pass mycket att ni inte kan unna er saker som resor, barn, bil etc utan räkna in praktiskt vad är era levnadskostnader. Får ni t.ex. barn och är utan bil idag men måste ha bil med barn ja då rykter det av den buffert ni har. Är "helheten" inräknat och ni har 13029 över så kör på det.
Jag kan ge dig rådet att se till att inte låna så pass mycket att ni inte kan unna er saker som resor, barn, bil etc utan räkna in praktiskt vad är era levnadskostnader. Får ni t.ex. barn och är utan bil idag men måste ha bil med barn ja då rykter det av den buffert ni har. Är "helheten" inräknat och ni har 13029 över så kör på det.
Bil har vi redan och det är inräknat i kalkylen även den. Resor har vi ju ändå råd med om räntan är som den är? Skulle räntan öka markant och äventyrar vår kvarstående summa så får vi skippa resandet under den perioden, det är väl inte hela världen. Barn är en annan femma och finns inte på kartan förrän längre fram i tiden (vi är 26 och 20). Jag förutsätter då att båda våra inkomster har ökat en del.
Oavsett hur mycket vi väljer att låna så kommer jag vilja höra samtliga bankers rådgivande. Sen får vi inte glömma att amorteringen gör att vi betalar mindre per månad också (dock kan boendekostnaden ha varit ett genomsnitt/mån under låneperioden).
Citat:
Semester styrs av lag om semester och vi har inte bara rätt att ta semester, arbetsgivaren har faktiskt skyldighet att se till så att vi tar den, svaret är alltså nej - du styr inte alls över om du vill ta ut semester, faktum är att din arbetsgivare då bryter mot lagen.
Givet hur du verkar tro att du kan jobba lite hur du vill; arbetstidslagen sätter också begränsningar.
Givet hur du verkar tro att du kan jobba lite hur du vill; arbetstidslagen sätter också begränsningar.
Du missförstår. Jag är ju garanterad semester, precis som jag sagt. Sen har jag valet att vara ledig eller ta ut det i pengar istället - i överenskommelse med arbetsgivare. Precis som när man avslutar en anställning så brukar man få ut den kvarstående semesterersättningen man inte tagit ut under anställningsperioden.
Unionen förklarar: https://www.unionen.se/rad-och-stod/...spara-semester
Citat:
Om du och din arbetsgivare kommer överens om att du ska spara dessa dagar ytterligare ett år och istället ta ut dem som ledighet under år 6, så är det tillåtet. Det är också möjligt för er att komma överens om att arbetsgivaren ska ge dig semesterersättning istället för ledighet, men i bägge fallen förutsätter det att ni kommer överens. Annars fall måste semesterdagarna läggas ut som ledighet år 5.
Senast redigerad av MyChi 2018-06-04 kl. 23:12.
Senast redigerad av MyChi 2018-06-04 kl. 23:12.