• 1
  • 2
2018-06-04, 15:02
Medlem
När man exempelvis använder de traditionella bankernas bolånekalkyler så frågar de efter ens inkomst exkl. bidrag och provision. Gäller detta även semesterersättningen? Det är nämligen så att på mitt företag är semesterersättningen specificerad i lönespecifikationen och jag kan under ett lönetillfälle begära ut denna semesterersättning som lön om jag så vill. Jag kan alltså ta ut min semester i pengar med andra ord. Jag frågar detta eftersom jag inte kan läsa om detta någonstans.
Citera
2018-06-04, 15:12
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyChi
När man exempelvis använder de traditionella bankernas bolånekalkyler så frågar de efter ens inkomst exkl. bidrag och provision. Gäller detta även semesterersättningen? Det är nämligen så att på mitt företag är semesterersättningen specificerad i lönespecifikationen och jag kan under ett lönetillfälle begära ut denna semesterersättning som lön om jag så vill. Jag kan alltså ta ut min semester i pengar med andra ord. Jag frågar detta eftersom jag inte kan läsa om detta någonstans.

Allt av inkomst skal tas med.
Citera
2018-06-04, 15:21
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Allt av inkomst skal tas med.
Även ob?
Citera
2018-06-04, 15:24
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Även ob?

OB också. Bara räkna ut snittet per månad. Och du ska kunna dokumentera det också.
Citera
2018-06-04, 15:36
Medlem
Oavsett vem som ska få din inkomst så ska all bruttoinkomst av tjänst räknas med förutom helt oregelbunden inkomst, så som stora bonusar och tantiem som baseras på t ex ett företags resultat då den är som beskrivningen oregelbunden.
Citera
2018-06-04, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa
Oavsett vem som ska få din inkomst så ska all bruttoinkomst av tjänst räknas med förutom helt oregelbunden inkomst, så som stora bonusar och tantiem som baseras på t ex ett företags resultat då den är som beskrivningen oregelbunden.

Men inte provision? Jag har även möjlighet att jobba över så mycket jag vill. Exempelvis drog jag in 235 timmar i maj för jag tänkte använda det som dokumentation att skulle räntan stiga så har jag alltid möjlighet under denna period att jobba ikapp mellanskillnaden (ytterst osannolikt dock).

Med ovan att döma, räknas övertid som provision? Kan jag inte använda mina extra timmar som förstärkelse av genomsnittlig månadslön?
Citera
2018-06-04, 17:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Exempelvis drog jag in 235 timmar i maj...
Ungefär åtta timmar per dag? Plus ordinarie tid.
Citera
2018-06-04, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ungefär åtta timmar per dag? Plus ordinarie tid.
Kan du utveckla ditt svar? Förstår inte riktigt vad du menar där

Du menar att övertimmarna inte räknas med?
Citera
2018-06-04, 17:36
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Kan du utveckla ditt svar? Förstår inte riktigt vad du menar där

Du menar att övertimmarna inte räknas med?

Han förstår inte att du jobbat 100% och övertid cirka 90 timmar. /250 timmar
Citera
2018-06-04, 18:23
Medlem
Citat:
Men inte provision? Jag har även möjlighet att jobba över så mycket jag vill. Exempelvis drog jag in 235 timmar i maj för jag tänkte använda det som dokumentation att skulle räntan stiga så har jag alltid möjlighet under denna period att jobba ikapp mellanskillnaden (ytterst osannolikt dock).

Med ovan att döma, räknas övertid som provision? Kan jag inte använda mina extra timmar som förstärkelse av genomsnittlig månadslön?

Om du har ett jobb som säljare får man snitta den rörliga delen t ex grundlön 15000 + 15000 rörlig del( provision) även om du ibland kanske har 15+30 etc.
Citera
2018-06-04, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Han förstår inte att du jobbat 100% och övertid cirka 90 timmar. /250 timmar
Va? Det var 21 arbetsdagar i maj, dvs 168 timmar. Därmed jobbade jag 100% och övertid 67 timmar. 235 timmar totalt i maj, helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Huntresa
Om du har ett jobb som säljare får man snitta den rörliga delen t ex grundlön 15000 + 15000 rörlig del( provision) även om du ibland kanske har 15+30 etc.

Jag jobbar inte som säljare, utan som konsult inom webb- och apputveckling om det tillför något.
Senast redigerad av MyChi 2018-06-04 kl. 18:42.
Citera
2018-06-04, 19:58
Medlem
Citat:

Alltså teori o praktik.

Ja

men

Du ska nog inte ta ett bolån där du måste ha med semesterersättning som marginal för ett lån
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in