Citat:
Ursprungligen postat av
lackbror
hej!
jag vill börja träna och bygga muskler, men skulle också vilja bli lite smalare på framförallt magen. men främst vill jag bygga muskler och bli starkare. men jag tränar både handboll och fotboll 4 gånger gånger i veckan totalt, 5 om man räknar med ett fyspass där jag tränar lyftteknik och kondition på slutet. plus att jag har en fotbollsmatch i princip varje helg.
så min fråga är; hur ska jag göra med kosten? hur ska jag träna för att bygga muskler? för jag antar jag inte kan bli smalare och bygga muskler samtidigt, då för att bli smal ska man äta mindre än vad man gör är och för att bygga muskler ska man typ göra tvärtom. plus att jag måste ha energi till mina sporter, därför måste jag äta en del för att orka prestera mitt bästa.
sen om jag ska börja lyfta vikter, hur mycket vikt ska man ha? har hört att för att öka muskelvolym ska man göra låga reps med tunga vikter, helst så tunga vikter så man kan t.ex klara av 8 men inte mer.
och om jag vill bygga muskler hur mycket ska jag äta?
Med tanke på att du har ganska många pass och den totala volymen av träningen kommer bli långt över medel, så skulle jag lyssna på den här killen. Jag skulle köra relativt korta pass, max 45 min och till en början enbart fokusera på basövningar och styrka, med så tunga vikter du klarar av. Hög intensitet, låg total volym.
https://www.youtube.com/watch?v=_TziaZTa9QY
Kan du förlägga dessa gympass på egna dagar är det bra, annars försök bara att få så mycket vila som möjligt innan nästa pass av vad du än gör.
Ät som du gör idag, men kasta in lite mer protein och fett de dagar du gymar. Har du ett hektiskt schema, så duger det givetvis med en shake någon timme efter gympasset.
Går du inte upp i vikt redan efter 2-3 veckor, så öka kostintaget med 5-10% och se om det funkar.
Värt att tillägga att du bör starta försiktigt med marklyft och benböj och värm upp ordentligt. Fråga en instruktör.