• 1
  • 2
2018-06-04, 15:55
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
teoretiska tramsartiklar.

om det vore vanligt förekommande att folk byggde muskelmassa under deff så skulle det vimla av tjockisar som i samband med att dom gick från gubbmage till magrutor fick grova armar och köttig rygg.

men det gör det inte. rent fjanteri att påstå sånt då det saknar förankring i verkligheten. börjar för övrigt bli trött på hur du droppar tyngre i var och varannan tråd, spam är som bekant inte tillåtet på flashback.
Det krävs ju givetvis att man som individ besitter den kunskap som krävs för att man ska göra en viktnedgång som är av kvalité, alternativt ta hjälp av någon kunnig som hjälper personen med både kost och träning. Det är inte trams någonstans. Tråkigt om du börjar tröttna på att ha fel, men det jag påstår är ingenting ovanligt.
Citera
2018-06-04, 15:59
Medlem
Citat:
det går utmärkt och det är inte omöjligt i en och samma mening från pettersson.

och nu kommer du och säger att han garanterat kommer öka.

ni är roliga. kan ni uttrycka er mer oklart, svepande och obegripligt?

För en person aldrig lyft en vikt tidigare, kommer garanterat öka sin muskelmassa första månaderna (även på kaloriunderskott), med förutsättning att denna person någorlunda kan utföra övningarna korrekt, och äter någorlunda bra med protein.

Att tro annat är efterblivet.

Skulle påstå för en medelsvensson som tar sitt gymmade hyfsat seriöst även efter 3-4 år har möjligheter att bygga mer massa under deff, men då krävs det mer kostvägs/träningsmässigt.

Av egen erfarenhet så måste man fan ha bra med massa för att tappa lite under deff, trots att man gör allt rätt.
Citera
2018-06-04, 16:02
Medlem
Citat:
teoretiska tramsartiklar.

om det vore vanligt förekommande att folk byggde muskelmassa under deff så skulle det vimla av tjockisar som i samband med att dom gick från gubbmage till magrutor fick grova armar och köttig rygg.

men det gör det inte. rent fjanteri att påstå sånt då det saknar förankring i verkligheten. börjar för övrigt bli trött på hur du droppar tyngre i var och varannan tråd, spam är som bekant inte tillåtet på flashback.

Att öka sin lbm med 0.5-1kg kommer inte ge dig +5 cm armar...
Citera
2018-06-04, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Är man otränad är det nästan en bedrift om man inte lyckas öka sin muskelmassa oavsett vad man äter.

Detta tycker jag är väldigt intressant. Som nybörjare visste jag ingenting om träning men såg snabbt resultat när jag tränade hemma med ett par futtiga hantlar + lite armhävningar och sit-ups.
Åt dessutom riktigt uselt oxå på den tiden. Ändå hände det saker med kroppen, men mest intressant för min del så kunde jag träna hur mycket som helst utan att bli speciellt sliten dagarna efteråt.
Nu är det inget att ens tänka på att träna så mycket som jag gjorde då även att jag äter betydligt bättre.
Ibland tänker jag om kosten är så jävla viktig som många säger. Kanske är den det, eller kanske är det så att det som funkade när man va yngre va effektivt just då pga mer testosterone, lägre stresshormoner och man hade roligare då när man va runt 17-25. Nu stressar man och tänker mer på allt som händer runt omkring.
Som barn och tonåring utsattes man ju inte för det på samma vis så kan ju vara så att man återhämtade sig snabbare pga det.

Tankar kring det?
Citera
2018-06-04, 17:12
Medlem
Trenbolone så fixar du det omöjliga i att bränna fett och bli stark som en oxe!
Citera
2018-06-04, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Detta tycker jag är väldigt intressant. Som nybörjare visste jag ingenting om träning men såg snabbt resultat när jag tränade hemma med ett par futtiga hantlar + lite armhävningar och sit-ups.
Åt dessutom riktigt uselt oxå på den tiden. Ändå hände det saker med kroppen, men mest intressant för min del så kunde jag träna hur mycket som helst utan att bli speciellt sliten dagarna efteråt.
Nu är det inget att ens tänka på att träna så mycket som jag gjorde då även att jag äter betydligt bättre.
Ibland tänker jag om kosten är så jävla viktig som många säger. Kanske är den det, eller kanske är det så att det som funkade när man va yngre va effektivt just då pga mer testosterone, lägre stresshormoner och man hade roligare då när man va runt 17-25. Nu stressar man och tänker mer på allt som händer runt omkring.
Som barn och tonåring utsattes man ju inte för det på samma vis så kan ju vara så att man återhämtade sig snabbare pga det.

Tankar kring det?

Som du säger, för dom där allra första nybörjargainzen krävs det bara att du tittar på hanteln för resultat, trots pasta med ketchup, marabouchoklad och ett glas mjölk som näring.

För att fortsätta utvecklas blir kostens betydelse allt.

Visst är åldern en faktor gällande återhämtning. En annan kan vara att du lärt dig träna mer effektivt också.
Citera
2018-06-04, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det går utmärkt att gå ned i vikt och samtidigt öka muskelmassan, det är inte omöjligt vid kaloriunderskott. Dock kanske det inte är det bästa i just din situation där du behöver tillräckligt med energi för att kunna prestera på fotbollen. Här är en lättläst och bra artikel för nybörjare:http://tyngre.se/artiklar/nyboerjare...-styrketraena/

När det gäller muskeltillväxt (Hypertrofi) så spelar det ingen större roll om det är tunga eller lätta vikter, tunga vikter är dock av självklara anledningar bättre om det är primärt styrka som är ens mål. Det finns ett flertal faktorer som påverkar muskeltillväxt, här har du också en bra artikel angående det:
http://tyngre.se/artiklar/vad-faar-d...ler-att-vaexa/

Angående kosten så är denna högst individuell, en generell rekommendation är 1.6-2.2 g/kg protein, 0.5-1 gram fett och resterande kalorier från kolhydrat. Men detta är inget som är hugget i sten utan får anpassas efter vad man själv trivs och presterar bäst på, intaget av protein bör dock helst ligga runt däromkring. Att äta näringsrikt är givetvis en fördel och rekommendationen för grönsaker är minst 500 gram/dag.

tack så mycket för ditt svar! jag är en 15-årig tjej, gäller det samma då eller är det annorlunda? glömde nämna kön och ålder i mitt inlägg!
Citera
2018-06-04, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Imitation

Skulle påstå för en medelsvensson som tar sitt gymmade hyfsat seriöst även efter 3-4 år har möjligheter att bygga mer massa under deff, men då krävs det mer kostvägs/träningsmässigt.

Av egen erfarenhet så måste man fan ha bra med massa för att tappa lite under deff, trots att man gör allt rätt.

faller ju på sin egen orimlighet att muskelmassa, som tar tid att bygga, skulle byggas i någon större utsträckning under den korta tidsperiod som en deff varar.
Citera
2018-06-04, 20:43
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lackbror
tack så mycket för ditt svar! jag är en 15-årig tjej, gäller det samma då eller är det annorlunda? glömde nämna kön och ålder i mitt inlägg!
Nej då, förutsatt att både teknik och utförandet av övningarna är korrekt så ska det inte vara någon fara att inkludera styrketräning. Det är dock åldersgräns (18 år) på forumet så finns en risk att denna tråd tas bort eller att du blir avstängd.
Citera
2018-06-04, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lackbror
hej!
jag vill börja träna och bygga muskler, men skulle också vilja bli lite smalare på framförallt magen. men främst vill jag bygga muskler och bli starkare. men jag tränar både handboll och fotboll 4 gånger gånger i veckan totalt, 5 om man räknar med ett fyspass där jag tränar lyftteknik och kondition på slutet. plus att jag har en fotbollsmatch i princip varje helg.
så min fråga är; hur ska jag göra med kosten? hur ska jag träna för att bygga muskler? för jag antar jag inte kan bli smalare och bygga muskler samtidigt, då för att bli smal ska man äta mindre än vad man gör är och för att bygga muskler ska man typ göra tvärtom. plus att jag måste ha energi till mina sporter, därför måste jag äta en del för att orka prestera mitt bästa.

sen om jag ska börja lyfta vikter, hur mycket vikt ska man ha? har hört att för att öka muskelvolym ska man göra låga reps med tunga vikter, helst så tunga vikter så man kan t.ex klara av 8 men inte mer.
och om jag vill bygga muskler hur mycket ska jag äta?

Med tanke på att du har ganska många pass och den totala volymen av träningen kommer bli långt över medel, så skulle jag lyssna på den här killen. Jag skulle köra relativt korta pass, max 45 min och till en början enbart fokusera på basövningar och styrka, med så tunga vikter du klarar av. Hög intensitet, låg total volym.

https://www.youtube.com/watch?v=_TziaZTa9QY

Kan du förlägga dessa gympass på egna dagar är det bra, annars försök bara att få så mycket vila som möjligt innan nästa pass av vad du än gör.

Ät som du gör idag, men kasta in lite mer protein och fett de dagar du gymar. Har du ett hektiskt schema, så duger det givetvis med en shake någon timme efter gympasset.

Går du inte upp i vikt redan efter 2-3 veckor, så öka kostintaget med 5-10% och se om det funkar.

Värt att tillägga att du bör starta försiktigt med marklyft och benböj och värm upp ordentligt. Fråga en instruktör.
Senast redigerad av Jiddraren 2018-06-04 kl. 21:28.
Citera
2018-06-04, 21:34
Medlem
Citat:
faller ju på sin egen orimlighet att muskelmassa, som tar tid att bygga, skulle byggas i någon större utsträckning under den korta tidsperiod som en deff varar.

Det håller jag med om. Inte mycket LBM vi pratar om.

Tycker många nojar för mycket dock när det kommer till att deffa, för att man är rädd att förlora muskelmassa. Men ligger du inte på allt för stort underskott samtidigt som du håller proteinintaget högt, så är risken väldigt, väldigt liten i de flestas fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in