2018-06-04, 13:56
Bannlyst
Hejsan

Jag investerade 600.000,- i min banks fonder medio 2015, aktier 60% obligationer 40%. Sen dess har det varit avkast på mellan 4 och 6%. Netto värde i dag är det samma = 600.000,-.

Nån som kan förklara för mig varför mina pengar inte ökar i värde på 3 år med positiva avkast?
Citera
2018-06-04, 14:10
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjeldabe
Hejsan

Jag investerade 600.000,- i min banks fonder medio 2015, aktier 60% obligationer 40%. Sen dess har det varit avkast på mellan 4 och 6%. Netto värde i dag är det samma = 600.000,-.

Nån som kan förklara för mig varför mina pengar inte ökar i värde på 3 år med positiva avkast?

Möjliga anledningar till det som skett:

1. Höga avgifter på fonderna du investerat i.
2. Dålig avkastning på fonderna du investerat i.

Generellt sett är bankernas egna fonder skit. Svinhöga avgifter och man är endast ute efter att få tag i dina pengar. Det är bankens första mål, att göra vinst, och i andra hand att du ska tjäna pengar.
Citera
2018-06-04, 14:10
Medlem
Fenjal888s avatar
Har du investerat i utländsk valuta kan växelkursen spöka till det. Annars får du väl skicka ett mail till banken så förklarar de säkert, för jag lurar inte sina kunder på pengar på det sättet.
Citera
2018-06-04, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Möjliga anledningar till det som skett:

1. Höga avgifter på fonderna du investerat i.
2. Dålig avkastning på fonderna du investerat i.

Generellt sett är bankernas egna fonder skit. Svinhöga avgifter och man är endast ute efter att få tag i dina pengar. Det är bankens första mål, att göra vinst, och i andra hand att du ska tjäna pengar.

ÅOP ligger omkring 1,6 till 1,8%. Avkast 2016 4% 2017 5,8%. Inte alls imponerande men jag vet ingenting om investeringar och tänkte, banken kunne hjälpa mig med att öka värdet.

Rådgivarna förklarar, att värdet har sjunkit i början av året och dom har betalt skatt av avkast.
Där mina pensionspengar står, var det 10% avkast 2017, och ÅOP på 0,5%.

Vad skall jag göra, nu när banken inte funkar? Vet inte fan hur jag själv investerar så mycket pengar.
Är inte alls rik och hade förvantat pengarna ville öka i värde tills jag behöver dom på ålderdomens höst.
Citera
2018-06-04, 15:17
Medlem
Besök en fristående aktör som förmedlar sparformer från alla försäkringsbolag och då kan axplocka bäst villkor. Alternativt gör det själv genom Avanza eller Nordnet.
Citera
2018-06-04, 16:02
Medlem
SkunkenIsBacks avatar
Klart banken har lurat dig! Det är deras affärsmodell jue!
Citera
2018-06-04, 19:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Besök en fristående aktör som förmedlar sparformer från alla försäkringsbolag och då kan axplocka bäst villkor. Alternativt gör det själv genom Avanza eller Nordnet.

Jag har kontaktat en fristående aktör, som vill ha 10.000,- spänn för att ge råd. Nordnet sparar jag redan i varje månad men vågar inte själv investera 600.000,- kronor. Om pengarna går förlorat hamnar jag på fattighuset som pensionär.
Citera
2018-06-04, 19:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag har kontaktat en fristående aktör, som vill ha 10.000,- spänn för att ge råd. Nordnet sparar jag redan i varje månad men vågar inte själv investera 600.000,- kronor. Om pengarna går förlorat hamnar jag på fattighuset som pensionär.

Lustigt, jag tänker precis tvärs om. Småpengar kan banken eventuellt få investera åt mig men stora belopp då litar jag inte på någon annan än mig själv.
Citera
2018-06-04, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Lustigt, jag tänker precis tvärs om. Småpengar kan banken eventuellt få investera åt mig men stora belopp då litar jag inte på någon annan än mig själv.

Jag vet inte hur marknaden fungerar, du kanske kan rådgiva mig?
Citera
2018-06-04, 22:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag vet inte hur marknaden fungerar, du kanske kan rådgiva mig?

Ja, du är redan på god väg genom att ha ett nordnetkonto, sätt in pengarna i ett isk eller kapitalförsäkring och tänk sedan risk/reward. Sprid risken och använd dig företrädesvis av indexfonder med så låg avgift som möjligt. Över tid kommer du slå allt vad storbankerna rekommenderar.
Citera
2018-06-04, 23:25
Medlem
Citat:
De vill alltså arbeta mot arvode? Inte så vanligt ännu. De flesta livnär sig på provisionen från försäkringsbolagen som gärna får in nya kunder och betalar för det. Du hade nog bara otur, försök en annan? Jag själv jobbar som fristående investeringsrådgivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in