Citat:
Ursprungligen postat av
AA-suited
Kan den verkligen vara starkare än vårt starkaste snus? Du vet sån där mintbomb med typ 40mg nikotin.
Edit: Googlade och den har 13mg nikotin. Köp dig en extra stark portion så får du samma skjuts. Vet dock inte hur starkt lös går men har för mig att oden har någon lös som är runt 20. Hur smakade den här Makla?
Det finns flera olika typer av Makla...En Silver, Röd, Grön, Blå Gul o.s.v.
De jag har kommit i personlig kontakt med är Silver, som är originalet, Makla Ifrikia heter den, den är den jag finner att den ger den största skjutsen s.a.s.
Röd är liknande Silver men lite annorlunda i sammansättningen, och Grön har en svag uns av mint/menthol i sig.
Silver som är den kraftfullaste i min mening luktar om sanningen ska fram inget vidare alls, tänk leråker i solgass med whimmar av koblaja.
Smaken är väldigt intetsägande och neutral faktiskt och smakar inte sådär mycket, då är lukten lite mer magstark.
---------------------------
Igår chattade jag med ett proffs på en snuffsida som förklarade hemligheten bakom den i det närmaste magiska känslan man upplever av Makla, han skrev såhär (ett par svarsmeddelanden jag fick):
I understand how you feel about makla. I was raving about it for quite a long time as well!
These four maklas are oral tobacco products: https://www.northerner.com/eu/more-products/makla
They are consumed just like Swedish loose snus. You form a small been-shaped ball (prilla) with your fingers and place it under your upper lip, that's it. It is a common practice among Algerians to wrap a ball in a square piece of rolling paper. It minimizes the mess in your mouth and ensures cleaner teeth.
Oral makla products are made by Sifaco company in Belgium. Sifaco produces nasal snuff as well. There are two kinds of Sifaco snuffs: http://makla24.com/en/13-buy-neffa (the blue one is plain, the green one has a very small amount of mint). Both are good, equally strong snuffs, I can recommend them. But they don't give the same buzz as oral makla products.
All Sifaco products are made from Nicotiana rustica plants. Rustica has much more nicotine than regular Nicotiana tabacum tobacco plants. So, first of all, it's not a tobacco, but rustica. It's entire different animal!
Another thing which makes makla so strong is its high pH level. Alkalizing agents are added to make the pH higher, which helps absorb nicotine better (it's quite a simplified explanation).
It's just unprotonated (deprotonated, unbound, free) nicotine and some other alkaloids of N. rustica (MAOI beta-carbolines harman, harmaline etc.), there are no other innebriating herbs or chemicals in makla. Just nicotine and natural MAOIs, I'm pretty sure. No kat or any other stimulant there.
Free (unprotonated) nicotine does make wonders.
Ifrikia and that Red one are 20 grams. Those in plastic cans - Makla El Kantara and Makla Africaine Bentchicou - are 25 g, but don't be tempted by larger amount, these are not as good. Best maklas are in metal tins - Ifrikia and the red one. Shems is in plastic.
Makla's pH is about 11, snus pH is less. It makes a great difference to the effect. Nevermind the total nicotine.
See, the most strongest nicotine-wise snus can have loads of nicotine, but you just can't uptakemuch of it with lower pH. You get some, actually, yes. But the thing is, the product with less total nicotine but with higher pH will be STRONGER than the product with more total nicotine and lower pH.
That's all the secret.
Wish you best luck getting makla fast and fresh!
--------------------------------
Den ger en väldigt stark kick, och ett långt lugn i skallen.
Jag försökte att köpa en av de starkase som Sverige har att uppbringa, Siberian, men Siberian är rena barnleken i jämförelse med Makla. Kände inget speciellt med Siberian alls.
Jag gjorde som han sa att trycka in både på höger sida, vänster sida, och mitt i...och det ger faktiskt ett större upptag och lite mer tillfredsställelse, men ändå inte på samma sätt.
Handlar så vitt jag förstår om en kombination av olika saker som gör Makla till vad den är...Rustican, tillsatserna, fritt nikotin, lite kemiska beståndsdelar, allt skapar någon form av reaktion när det ligger i metalldosorna som gör den väldigt stark och effektfull.
Smaken går nog mest att jämföra med kanske några av våra mest smaklösa snusmärken, som knekt och sån skit, alltså att smaken bara är "någonting" men inte något speciellt den smakar...samtidigt som effekterna av den i huvudknoppen blir väldigt starka.
Lägger man in Makla som en normal Svensk snus så kommer man att få ett jätteillamående, världen snurrar på samma sätt som du tog en snus för första gången som barn, och till och med lite mer än så, du blir lite skrattig och förändrad i tankarna ett tag.
Jag har kontaktat StarCigar som tyvärr inte kunde få tag i den, och det är många andra som inte heller känner till den.
Ska man köpa den över disk så har man enligt snubben på snuffhuset fyra länder att välja mellan, Spanien, Tjeckien, Frankrike och Italien.
Dela gärna med er av era användarupplevelser av den, ni som läser och har testat.