• 1
  • 2
2018-06-03, 22:31
Medlem
Uschlings avatar
Hej Flashbackare

Var i Spanien nyss på en litet längre resa där jag använt en tobakssort som heter Makla Ifrikia.
Makla Ifrikia används som snus men är bra mycket starkare än vårt vanliga svenska snus, och kan således ge en rejäl skjuts och välbehagskänsla i min åsikt.

Nu när jag är tillbaks i Stockholm saknar jag Makla Ifrikia, jag vet inte varför Makla Ifrikia inte finns att tillgå på svenska webbutiker, som i utlandet.
Northerner har den, men vid en chatt med en medarbetare sa denne att de inte kunde garantera att produkten skulle komma fram, och jag vet inte varför det är såhär, mer än att jag misstänker och spekulerar att det finns någon regel i någon form av system bakom det.

Det vore också intressant att borra ner oss lite grann i Makla på djupet så att säga, det står på burken att det är 33% tobak och resten är konsistensmedel och naturliga tillsatser.

Den kommer ju ursprungligen från Nordafrika men tillverkas i Belgien också vad jag förstår.
Vad kan det vara som anses som naturliga tillsatser i Nordafrika tro?
Kan det vara en av de naturliga tillsatserna, förutom nikotinet, som ger det störtsköna lugnet och buzzen?

Är det någon som sitter på mer info om Makla Ifrikia skriv i tråden vettja, eller kanske rentav sitter i Sthlm och har ett par burkar men inte vill ha kvar och kan tänkas avyttra dem, dra gärna iväg ett PM till mig.

Bild på den finns här: https://ibb.co/fEVrfy

Så vad vet vi om den?...och ni som testat den, hur är era egna användarerfarenheter av den?
Citera
2018-06-06, 22:33
Medlem
AA-suiteds avatar
Kan den verkligen vara starkare än vårt starkaste snus? Du vet sån där mintbomb med typ 40mg nikotin.

Edit: Googlade och den har 13mg nikotin. Köp dig en extra stark portion så får du samma skjuts. Vet dock inte hur starkt lös går men har för mig att oden har någon lös som är runt 20. Hur smakade den här Makla?
Citera
2018-06-07, 21:00
Medlem
Uschlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Kan den verkligen vara starkare än vårt starkaste snus? Du vet sån där mintbomb med typ 40mg nikotin.

Edit: Googlade och den har 13mg nikotin. Köp dig en extra stark portion så får du samma skjuts. Vet dock inte hur starkt lös går men har för mig att oden har någon lös som är runt 20. Hur smakade den här Makla?

Det finns flera olika typer av Makla...En Silver, Röd, Grön, Blå Gul o.s.v.
De jag har kommit i personlig kontakt med är Silver, som är originalet, Makla Ifrikia heter den, den är den jag finner att den ger den största skjutsen s.a.s.
Röd är liknande Silver men lite annorlunda i sammansättningen, och Grön har en svag uns av mint/menthol i sig.

Silver som är den kraftfullaste i min mening luktar om sanningen ska fram inget vidare alls, tänk leråker i solgass med whimmar av koblaja.
Smaken är väldigt intetsägande och neutral faktiskt och smakar inte sådär mycket, då är lukten lite mer magstark.
---------------------------
Igår chattade jag med ett proffs på en snuffsida som förklarade hemligheten bakom den i det närmaste magiska känslan man upplever av Makla, han skrev såhär (ett par svarsmeddelanden jag fick):

I understand how you feel about makla. I was raving about it for quite a long time as well!

These four maklas are oral tobacco products: https://www.northerner.com/eu/more-products/makla
They are consumed just like Swedish loose snus. You form a small been-shaped ball (prilla) with your fingers and place it under your upper lip, that's it. It is a common practice among Algerians to wrap a ball in a square piece of rolling paper. It minimizes the mess in your mouth and ensures cleaner teeth.

Oral makla products are made by Sifaco company in Belgium. Sifaco produces nasal snuff as well. There are two kinds of Sifaco snuffs: http://makla24.com/en/13-buy-neffa (the blue one is plain, the green one has a very small amount of mint). Both are good, equally strong snuffs, I can recommend them. But they don't give the same buzz as oral makla products.

All Sifaco products are made from Nicotiana rustica plants. Rustica has much more nicotine than regular Nicotiana tabacum tobacco plants. So, first of all, it's not a tobacco, but rustica. It's entire different animal!

Another thing which makes makla so strong is its high pH level. Alkalizing agents are added to make the pH higher, which helps absorb nicotine better (it's quite a simplified explanation).

It's just unprotonated (deprotonated, unbound, free) nicotine and some other alkaloids of N. rustica (MAOI beta-carbolines harman, harmaline etc.), there are no other innebriating herbs or chemicals in makla. Just nicotine and natural MAOIs, I'm pretty sure. No kat or any other stimulant there.

Free (unprotonated) nicotine does make wonders.

Ifrikia and that Red one are 20 grams. Those in plastic cans - Makla El Kantara and Makla Africaine Bentchicou - are 25 g, but don't be tempted by larger amount, these are not as good. Best maklas are in metal tins - Ifrikia and the red one. Shems is in plastic.

Makla's pH is about 11, snus pH is less. It makes a great difference to the effect. Nevermind the total nicotine.

See, the most strongest nicotine-wise snus can have loads of nicotine, but you just can't uptakemuch of it with lower pH. You get some, actually, yes. But the thing is, the product with less total nicotine but with higher pH will be STRONGER than the product with more total nicotine and lower pH.

That's all the secret.

Wish you best luck getting makla fast and fresh!

--------------------------------

Den ger en väldigt stark kick, och ett långt lugn i skallen.

Jag försökte att köpa en av de starkase som Sverige har att uppbringa, Siberian, men Siberian är rena barnleken i jämförelse med Makla. Kände inget speciellt med Siberian alls.

Jag gjorde som han sa att trycka in både på höger sida, vänster sida, och mitt i...och det ger faktiskt ett större upptag och lite mer tillfredsställelse, men ändå inte på samma sätt.

Handlar så vitt jag förstår om en kombination av olika saker som gör Makla till vad den är...Rustican, tillsatserna, fritt nikotin, lite kemiska beståndsdelar, allt skapar någon form av reaktion när det ligger i metalldosorna som gör den väldigt stark och effektfull.

Smaken går nog mest att jämföra med kanske några av våra mest smaklösa snusmärken, som knekt och sån skit, alltså att smaken bara är "någonting" men inte något speciellt den smakar...samtidigt som effekterna av den i huvudknoppen blir väldigt starka.

Lägger man in Makla som en normal Svensk snus så kommer man att få ett jätteillamående, världen snurrar på samma sätt som du tog en snus för första gången som barn, och till och med lite mer än så, du blir lite skrattig och förändrad i tankarna ett tag.

Jag har kontaktat StarCigar som tyvärr inte kunde få tag i den, och det är många andra som inte heller känner till den.

Ska man köpa den över disk så har man enligt snubben på snuffhuset fyra länder att välja mellan, Spanien, Tjeckien, Frankrike och Italien.

Dela gärna med er av era användarupplevelser av den, ni som läser och har testat.
Citera
2018-06-11, 13:02
Medlem
Makla har jämförelsevis låga halter av NNN+NNK (tobaksspecifika nitrosaminer) vilka klassificeras som potentiella cancerogener. Faktiskt nästan i klass med svenskt snus. Däremot är halterna av tungmetaller (ex:s krom, bly och nickel) generellt höga till extremt höga. Det går nog att få tag på i Sverige, men de klarar inte livsmedelsverkets gränsvärden.

Att produkten upplevs som starkare beror sannolikt på ett relativt högt ph-värde (högre andel fritt nikotin) än traditionellt svenskt snus.
Citera
2018-06-11, 21:49
Medlem
Uschlings avatar
[quote=Drsnus|64306703]Makla har jämförelsevis låga halter av NNN+NNK (tobaksspecifika nitrosaminer) vilka klassificeras som potentiella cancerogener. Faktiskt nästan i klass med svenskt snus. Däremot är halterna av tungmetaller (ex:s krom, bly och nickel) generellt höga till extremt höga. Det går nog att få tag på i Sverige, men de klarar inte livsmedelsverkets gränsvärden.

Att produkten upplevs som starkare beror sannolikt på ett relativt högt ph-värde (högre andel fritt nikotin) än traditionellt svenskt snus.[/QUOTE]

Har du testat Makla också DrSnus?

Jag har tyvärr inte hittat den någonstans där jag har letat i Sverige, försöker att klura ut ställen som kan ha den men jag har börjat tappa hoppet lite grann.

Jag visste inte att det var så höga tungmetallhalter faktiskt, det låter ju sådär.
men jag gillar den ändå som fan, så jag tar risken.

Just det där med fritt nikotin, och att det tas upp mycket bättre med högt PH är ni ett par stycken som sagt, så det är väldigt sannolikt att det är orsaken till styrkan och kicken skulle jag nog säga.

Finns det ingen som ens är i närheten av Maklas ph-11 (som det ligger på) av de sorter vi har?...och om inte, finns det något man kan göra för att kanske höja ph´t på snus vi har, eller är det en omöjlig bedrift?

Frågorna blir många, och jag börjar snart tro att jag kanske får vänta tills jag kommer åter till Spanien i höst, eller att någon köper med sig från utlandet till mig, det är fanimej faschinerande tycker jag hur den kan vara så totalt icke-existerande här, jag förstår det inte faktiskt...

Förmodligen är det som du säger DrSnus, att den finns någonstans jag inte hittat den än bara...för man kan ju inte lyckas hålla den härifrån helt och hållet, hur skulle man lyckas med det liksom?

Det här är det ENDA stället jag har hittat i Sverige som uppges skicka ut den:
http://makla24.com/en/12-buy-makla

Det finns som ni ser längst ner på sidan en e-post och en mobil till företaget Nordicgoods AB, men ingen svarar på något av dem vid kontaktförsök av mig, har både skickat mail och ringt alltså, men icke-sa-nicke.

Beställs det utanför Sverige och framförallt EU blir det en kolossal räkning från farbror tullen, så det är inte intressant heller.

Den är förbaskat härlig att ta som första-prilla för dagen...tillsammans med en kopp starkt kaffe...
Citera
2018-06-12, 06:56
Medlem
Hmmm.... Om du grottar ner dig lite i kemin, borde du kunna tillverka eget kanske?
Med tiden kanske du tillverkar och uppnår den ultimata makla-orgasmen! 👍
Jag skulle gärna testa detta!
Citera
2018-06-13, 02:27
Medlem
Uschlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliciousness
Hmmm.... Om du grottar ner dig lite i kemin, borde du kunna tillverka eget kanske?
Med tiden kanske du tillverkar och uppnår den ultimata makla-orgasmen! 👍
Jag skulle gärna testa detta!

Jag har tänkt tanken många gånger ska du veta, men det är stört omöjligt nästan att komma över information hur man går tillväga för att tillverka just det som är Makla.

Med vanligt svenskt "klent" snus är ju kunskapen relativt utspridd och känd hos gemene man, allt från olika tillverkningsmetoder i ugn/tryckkokare till mängden på kemikalier och tillsatser, jag är snustillverkare själv och har tillverkat en hel del snus i mina dar, men just när det gäller denna Makla är det väldigt svårt att hitta något faktiskt.

Snuset blir ju så förbannade jävla tandlöst s.a.s när man har haft en romans med Makla, det är som att...

...om du kommer från Gäddede, är född där, har levt hela ditt liv i Gäddede, har gjort allt i Gäddede, jobbat i Gäddede, haft alla relationer i Gäddede, och aldrig lämnat stället tidigare...nu har du plötsligt rest till en större stad och upptäckt allt du aldrig kunnat upptäcka/uppleva/se/göra i Gäddede.

När du funnit livet i staden, ser dig tvingad att resa hem till Gäddede och gör det med insikten och vetskapen att det finns något större/ljuvligare/mer berikande än Gäddede, och att du inte kommer att uppleva det här igen tills du kommer iväg från Gäddede in till staden igen, då blir ju Gäddede något som förvisso kan vara för dig något lite nostalgiskt, men å andra sidan är tämligen menlöst att lägga sin energi på.

Jag tror och hoppas att jag kommer att kunna få en rejäl jävla Makla-orgasm inom en snart framtid bara, då jag inhämtat att jag har en kamrat som befinner sig på resande fot i Marbella som ska försöka hitta en rulle åt mig.
Peppar peppar ta i trä, när jag har rullen kan jag slappna av, men tills dess väljer jag att inte ha några förväntningar då förväntningar som inte infrias leder till besvikelse...förhoppningar har jag dock.

Min buksvåger är labbtekniker, så jag funderar på att dedikera en liten burk till vetenskapen, för att få fram sanningen rörande de exakta beståndsdelarna i den, om det är möjligt.
Citera
2018-06-16, 17:45
Medlem
Uschlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drsnus
Att produkten upplevs som starkare beror sannolikt på ett relativt högt ph-värde (högre andel fritt nikotin) än traditionellt svenskt snus.

Det är det som är hela hemligheten vad jag kan förstå.

Det behöver nödvändigtvis inte VARA så mycket nikotin i själva Maklan, men PH´t möjliggör en att uppta det mycket bättre och effektivare.

Alltså det blir en kraftfullare upplevelse med lägre nikotin och mer PH, är massor med nikotin och lågt PH.

Man slipper lätt illamåendebiten som en produkt med MASSOR av nikotin kan ge (om man doserar Maklan inom rimliga gränser såklart) men ändå uppleva effekterna, alltså lugnet och kicken den ger.
Det är ju egentligen genialt i min mening.

Och jag blir övertygad mer och mer om att det är precis den saken som Sverige och många andra länder vill stoppa, begränsa...just att det ger en riktig njutning och man mår riktigt bra av den ett tag.
Moralismen åter igen i landet lagom.
Man alternerar och styr det på så sätt i den kemiska processen med "vanligt" snus, att blockera ut det fria nikotinet så att användarna aldrig får uppleva det, man TAR sig rätten att göra det.

Och det är fel tycker jag.
Citera
2019-02-02, 16:10
Medlem
themistokless avatar
Kan hålla med om att den ger lite extra nikotin-skjuts om man tar en stor men smaken är sådär och anledningen till att jag öht har några dosor är för att en spanjor hellre ville få tag på svenskt snus. Så vi bytte några dosor.
Citera
2019-05-11, 11:47
Medlem
DonMacos avatar
Jag gillar svenskt snus, bra smak och trevlig effekt. Makla är det ett jävla drag i. Som dagens första Camel, när jag var rökare i min ungdom

Hoppas jag hittar det i Italien nu i sommar!
Citera
2021-05-30, 15:47
Medlem
Uschlings avatar
Nu har det gått ett par år sedan man skrev här sist.
Pandemiproblem har helt klart påverkat ens möjligheter att ta sig ner till Malaga för att hämta en laddning på 8-10 nya 10-pack Makla.

Lika förbaskat svårt att hitta online för direktleverans till Sverige nu med, och man undrar ju om det finns någon särskild orsak till det, någon lag/förbud e.tc.
Går man in under VPN och exempelvis besöker en tobakssida med leverans till USA så är det möjligt att klicka hem det om man är boendes i USA.

Kanske finns någon bestämmelse eller liknande man inte känner till som omöjliggör att köpa det?

När jag var senaste vändan till Malaga på en tredagars makla-hämtar-resa och köpte 10 packet á 10 burkar med mig hem blev stämningen minst sagt ansträngd på flygplatsen, security kallade på ännu mer security och började syna paketen med metallburkarna (och undertecknad) i rejält sömmarna.
Citera
2021-05-30, 22:11
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uschling
Nu har det gått ett par år sedan man skrev här sist.
Pandemiproblem har helt klart påverkat ens möjligheter att ta sig ner till Malaga för att hämta en laddning på 8-10 nya 10-pack Makla.

Lika förbaskat svårt att hitta online för direktleverans till Sverige nu med, och man undrar ju om det finns någon särskild orsak till det, någon lag/förbud e.tc.
Går man in under VPN och exempelvis besöker en tobakssida med leverans till USA så är det möjligt att klicka hem det om man är boendes i USA.

Kanske finns någon bestämmelse eller liknande man inte känner till som omöjliggör att köpa det?

När jag var senaste vändan till Malaga på en tredagars makla-hämtar-resa och köpte 10 packet á 10 burkar med mig hem blev stämningen minst sagt ansträngd på flygplatsen, security kallade på ännu mer security och började syna paketen med metallburkarna (och undertecknad) i rejält sömmarna.

https://makla.shop/

Går det att beställa därifrån? Går att välja Sverige.
Företaget är baserat i Luxemburg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in